Senelerce evden nasıl çalıştım?

Onur Yilmaz
2 min readSep 12, 2015

--

Son 10 ay hariç, 2009 yılından itibaren uzun bir dönemi Sivas’ta olmak kaydıyla kesintisiz 5 sene boyunca evden çalıştım. Bu zaman zarfında da, şimdi de evden çalışma ile ilgili sorularla oldukça fazla karşılaşıyorum.

Maddeler halinde ve kısaca bu süreci nasıl geçirdiğimi ve deneyimlerimi paylaşıyor olacağım.

1. Evden de çalışılabileceğini çevrenize kabullendirin

Okuduğu Fen Lisesi’nden atılabilme becerisini göstermiş, iyi bir sıralama ile yerleştiği üniversite eğitimini yarıda bırakmış, İstanbul’dan Sivas’a dönüp evden çalışmaya başlamış birisi olarak benim en çok zorlandığım nokta bu oldu. Nispeten küçük ve evden çalışma gibi bir konsept ile daha önce karşılaşılmamış (yıl 2009) bir şehirde yakınlarınız ve akrabalarınız tarafından evde boş boş oturan birisi olarak addediliyorsunuz.

Yaptığınız işi ve bunun ne şekilde evden yapılabiliyor olduğunu iyi anlatın. Bu sizi psikolojik olarak rahatlatacak ve çalışıyor olduğunuz hissiyatını güçlendirecektir. Hala anlamamakta direnen ya da su-i zan ile yaklaşanlara karşı da ‘devlet baba vatana / millete zararım olmasın diye evde oturmam için bana para veriyor’ diyerek geçebilirsiniz, çok takılmaya gerek yok.

2. Sadece sizin kullandığınız bir çalışma odanız olsun

Annenizin devamlı bir şeyler almak için girmediği, babanızın televizyon izlemek için girip kalmadığı ya da altın gününe gelen misafirlerin herhangi bir nedenden dolayı girmesi zorunda kalmayacağı, size ve çalışma alanınıza ait mobilya ve donanımlardan oluşan bir alan, odağınızın dağılmaması ve verimliliğinizin düşmemesi için elzem.

3. Uyku düzeninize dikkat edin

Evden çalışıyor olmak sizi rehavete sokmasın. Mümkün mertebe uyku düzeninizi bozmayın ve gündüz uyumamaya çalışın. Belki bir miktar şekerleme yapabilirsiniz.

Ek olarak çalıştığınız odada uyumamaya özen gösterin. Bunun için evinizin imkanları eğer elvermiyor ise; sabah kalktığınızda yatağınızı toplayın (benim annem sağolsun topluyordu) ve uyku psikolojisinden çıkın. Bunun için her sabah duş almayı, uyuduğunuz kıyafetler yerine sanki dışarıya çıkıyor gibi giyinmeyi (bu kadınlar için saatler alabilir, önerimiz erkeklere) ve kahvaltı yapmayı deneyebilirsiniz.

4. Çalışma saatlerinizi düzenleyin

Belirli bir mesai saatine bağlı kalmak, hem işteki verimliliğinizi artıracak hem de hayatınızı aynı oranda düzene sokacaktır. Ben 10–18 arası çalışıyordum, imkanlarınız buna elveriyorsa tavsiye ederim.

5. Çalışma saatleriniz dışında ortam değişikliği yapın

İşiniz bittikten sonra mutlaka çalışma odanızdan çıkın! Mesainizi tamamladıktan sonraki bu vaktinizi bir rutine bağlayabileceğiniz gibi spontane olarak gelişmesine de izin verebilirsiniz.

Ben her akşam işimi bitirir, akşam yemeğini evde yedikten sonra çoğunlukla yürüyüşe çıkar, 15–20 dakikalık bir yürüyüş sonrası müdavimleri ile sohbet etmeyi sevdiğim Çerkezin Kahvesi’ne gider çay içerdim. Sonrasında da tekrardan aynı güzergahı yürüyerek eve dönerdim.

Bu tarz rutinler sizi sosyal olarak hayattan koparmayacağı gibi, yürüyüş yapmak sizi ruhen ve bedenen daha sağlıklı kılacaktır.

Trafik çilesini çekmediğiniz, uykunuza doyduğunuz, saçma durumlar ile karşılaşmadığınız ve daha bir çok artısı olan evden çalışma konseptini eğer imkanınız varsa denemek için çekinmeyin.

--

--