Başarı Hikayesi: Ufuk Köşker

WWDC21 Swift Student Challenge kazananlarından biri olan Ufuk Köşker’in kodlamaya nasıl başladığını öğrenin!

Ufuk Köşker
TurkishKit
5 min readJun 5, 2021

--

Herkese merhaba. Bu yazıda sizlere kodlamaya nasıl başladığımdan ve Swift Student Challenge (WWDC) projemi geliştirme sürecimden bahsedeceğim.

Öncelikle kendimden biraz bahsecek olursam, 26 yaşındayım ve Anadolu Üniversitesi’nde Yönetim Bilişim Sistemleri bölümünde okuyorum. Şu anda SwiftUI üzerine kendimi geliştiriyorum. Ayrıca 2017 yılından beri TurkishKit ekibinde yer alıyorum. Bu zamana kadar birçok farklı Swift ve SwiftUI içeriği ürettim, üretmeye de devam ediyorum.

Teknolojiye ve Apple Dünyasına İlgim Nasıl Başladı?

Teknolojiye ilgim çocukluğumda başladı. İlk bilgisayarıma sahip olduğumda teknolojiye olan ilgim daha da arttı. Aslında ilk başta 3 Boyutlu modelleme ile teknoloji dünyasına adım atmak istedim çünkü o zamanın şartlarında YouTube veya diğer platformlarda istediğim yazılım içeriklerini bulamadım. Bir çok yazılım dersleri yarıda bırakılmıştı.

2012 yılında lise son sınıfa geçince artık üniversite seçmenin ve bölümümü belirlemenin vakti gelmişti. Bu yüzden küçük küçük yazılım temellerini atmanın zamanı geldiğini düşündüm. İlk olarak C dilini öğrenmeye başladım.

Üniversite sınavına aylar kala akciğer ameliyatı oldum. Bu ağır bir ameliyattı. 2012 yılında üniversite sınavını kazanamadım. 2013 yılında üniversite sınavına tekrar hazırlanmaya başladım. Akciğer problemim tekrarladı ve bu sefer daha büyük ameliyat olmak zorunda kaldım ve yine sınavı kazanamadım. Artık psikolojik sorunlar başlıyordu. 2014 yılında dershaneye gitmeye başladım. Geç kalmışlık hissinden dolayı dahada sıkılmaya başladım. Bir şeyler başarmak istiyordum ama ne?

O dönemde başarılı olan insanlarla konuşmak istiyordum. Bir çok kişiye mail yoluyla ulaşmayı dedim ama çabalarım sonuç vermedi. Koskoca 2014 yılı boş geçti benim için.

2015 yılında ise psikolojik sorunu düzeltmek için hemde değişiklik olması için Adana’da dershaneye kayıt oldum ve üniversite sınavına tekrar hazırlanmaya karar verdim. İnanın dershaneye sadece 2 hafta gidebildim. Ne mi oldu?

Sabah uyandığımda sağ gözümde kararma farkettim. Doktora gittim ve retinamda yırtık olduğunu söyledi. Acil ameliyata alındım. Sağ gözüme silikon koyuldu ve bu silikon 2016 yılına kadar gözümde kaldı. Bu süreçte dershaneyi iptal etmek zorunda kaldım. 1 yıl boyunca yattım diyebilirim. Göz tansiyonumu yükselttiği için bilgisayara bakamıyordum. Derste çalışamadım çünkü başımı öne eğdiğim zaman silikon baskı yapıyor ve yine tansiyonu yükseltiyordu.

2016 yılında silikon gözümden alındı ve tekrar sınava çalışmaya karar verdim. Bu sefer 2 yıllık üniversite kazansam dahi gidecektim. Bunu kafaya koymuştum. Bu sefer dershaneye kayıt olmamıştım. Evde YouTube’dan dersler izledim. Sonra bu yıl içerisinde Bahçeşehir Üniversitesi’nin ApplyBAU ile öğrenci kabul ettiğini öğrendim. ApplyBAU’ya başvurumu yaptım ancak %35 burs aldım ve geriye kalan ücreti karşılayamayacağımdan dolayı Bahçeşehir Üniversitesi’ni tercih edemedim.

2016 yılının sonlarında üniversite sınav sonucum açıklandı ve Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Pazaryeri Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı bölümünü kazandım.

2017 yılında 2. sınıfın 1. dönemindeyken tekrar sağ gözümde retina yırtığı oluştu. Acil olarak ameliyata alındım. 1. dönemde final sınavlarıma çalışamadım ancak hocalarım bu konuda destek oldular ve geçte olsa final sınavlarımı başarıyla tamamladım. Bu sırada Bahçeşehir Üniversitesi’ni Facebook üzerinden takip ediyordum. Orada Emirhan Erdoğan’nın haberini gördüm: WWDC Scholarship programını kazanmıştı. Bunun üzerine hemen Emirhan’a mesaj gönderdim.

Apple’da çalışmak gibi bir hedefim var evet. 🤓

Açıkcası Emirhan’ın bana cevap yazacağını düşünmüyordum çünkü başarılı insanlara bir çok kez mail attım ve çabalarım boşaydı ama mesaj kutumu açtığımda Emirhan Erdoğan’nın mesajını gördüm ve çok mutlu oldum. Emirhan, tanıştığımız günden beri benim hocamdır. 😇

Emirhan ile buluştum WWDC projesini gösterdi ve gerçekten heyecanlanmıştım. Bana TurkishKit ekibini anlattı. Ben TurkishKit’in Slack kanalına dahil oldum ancak sadece Swift hakkında soru soruyordum. Swift öğrenme maceram bu şekilde başlmış oldu.

2018 yılında mezun oldum. 2018 yılında silikon tekrar alındı. Silikon alındıktan bir kaç ay sonra tekrar retinam yırtıldı ve tekrar silikon koyuldu. Bu süreç içerisinde yazılımdan tekrar uzaklaştım. Göz tansiyonumu korumam gerekti.

Biraz toparlandıktan sonra Emirhan hocam beni aradı “Wissen’de ders vereceğim katılmak ister misin?” dedi. Tabii kide kabul ettim. 😅

Wissen’de eğitim alırken her hafta sonu Sakarya’dan otobüse atlayıp İstanbul’a Wissen’in kursuna giderdim. İnanın hiç yorgunluk hissetmezdim giderken. Kurs bittikten sonra Emirhan hocam tekrar beni aradı ve “Ekibi büyütmek istiyorum artık sende hazırsın. Bana bir UIKit makalesi yaz.” dedi. Çok heyecanlandım ve direk kabul ettim ama şöyle bir sorun vardı. Ben daha önce hiç makale yazmadım ki. 😅 Makalemi yazdım ve gönderdim. Emirhan hocam beni tekrar aradı ve çok beğendiğini söyledi.

İşte bu süreçlerden sonra artık bir şeyler başardığımı hissediyordum. Hayata olan bakış açım ve o karanlık dönemlerden kurtuluşum. Gerçekten bu mükemmel bir his. ☺️

2019 ve 2020 yıllarında WWDC Scholarship programına katılamadım. 2019 yılında bir fikir bulamadım. 2020 yılında görme engelliler için bir proje gerçekleştirmeyi düşünüyordum ve bu projeyi görme engelli insanlar üzerinde test edip projemi öyle hazırlayacaktım. Ancak COVID-19 dolayısı ile görme engelli insalarla buluşma gerçekleşmedi.

WWDC21 Swift Student Challenge’a Başvurma Sürecim

2021 yılına girerken WWDC’ye kendi kendime “bu sene katılacağım” dedim. Projemi hemen belirledim ve kodlamaya başladım. Projem Tic Tac Toe oyunuydu. Bu oyunu kendim yapmak istedim. Tabii projemi erkenden kodlamaya başladığım için rahatlıkla yetiştirdim. Tic Tac Toe oyununu SwiftUI ile kodladım ve Apple’a göndermek için hazırlıklara başladım.

Yaklaşık 1.5 ay beklemenin ardından son günlere yaklaştığımızda mail bildirimimin sesini açtım ve benim heyecanım kat ve kat artı.

Sonunda beklediğim mail geldi. 😎 Her ne kadar WWDC’ye fiziksel olarak katılamayacak olsam da, bu benim için büyük bir başarı.

WWDC21 Swift Student Challenge Projem: Line Tic Tac Toe

Projemden biraz bahsedecek olursam, ilkokul sıralarında arkadaşlarımızla kağıt-kalemle oynadığımız XOX oyununu teknoloji ile birleştirmek istedim.

Eğer siz de benim projemi kendi cihazlarınızda denemek istiyorsanız, aşağıdaki linkten projemi indirebilirsiniz.

Katılmak İsteyenlere Tavsiyelerim

  • İlgi çekici, eğitici ve yapmaktan keyif alacağınız bir proje konusu seçin.
  • WWDC kazanan diğer projeleri incelemek nasıl bir proje yapmak istediğinize karar vermekte çok faydalı olur.
  • Arkadaşlarınızdan geri bildirim isteyin ve bunları dikkate alın.
  • Geçmişte katılan insanların tecrübelerini araştırın ve inceleyin, sizin hem süreç hem de projeler hakkında daha fazla bilgi edinmenizi sağlayacaktır.
  • Projenizin her şeyini test edin. Gerekirse farklı cihazlarda test edin.

Bizi daha yakından takip etmek istiyorsanız, sosyal medya hesaplarımıza aşağıdan ulaşabilirsiniz!

Twitter | Instagram | Facebook

--

--