Kodlama Serüvenim: Swift Student Challenge Maceram

WWDC20 Swift Student Challenge kazananlarından biri olan Mehmet Bertan Tarakçıoğlu’nun kodlamaya nasıl başladığını öğrenin!

M. Bertan Tarakçıoğlu
TurkishKit
5 min readJun 22, 2020

--

Herkese merhaba sevgili TurkishKit okuyucuları!👋 Bu yazımızda, benim kodlama macerama başlangıcımdan WWDC Swift Student Challenge kazananlarından biri olana kadarki maceramı konu alacağız.

Ben Mehmet Bertan Tarakçıoğlu. Zafer Koleji Fen Lisesi’nde 9. Sınıf öğrencisiyim. Geçen seneden beri T3 Vakfı ve TÜBİTAK’ın yürüttüğü “DENEYAP” Türkiye Atölyeleri’ne devam ediyorum. Kod yazmak benim en büyük tutkum. Boş zamanlarımda Arduino, Raspberry Pi ve Particle gibi geliştirme platformlarını kullanarak projeler üretiyorum. Aynı zamanda Swift programlama dilini kullanarak Apple Platformları için uygulamalar geliştiriyorum. Bana kalırsa Swift programlama dili, öğrenmesi en kolay ve eğlenceli programlama dillerinden birisi.

Bu yazımda sizlere yazılım dünyasına nasıl atıldığımdan, neler yaptığımdan ve WWDC20 Swift Student Challenge başvuru sürecinden bahsedeceğim.

Her Şey Nasıl Başladı?

Kendimi bildim bileli bilgisayarlara hep meraklı olmuşumdur ancak kodlama serüvenim ilkokul 4. sınıftayken başladı. Her sene okul kütüphanesinde bir kitap satış standı açılırdı. O gün standın kapanış günüydü. Kitap almak için son şansım olan son teneffüste standa tekrar gittim ve orada o kitabı gördüm; Selçuk Özdemir’in çocuklar için programlama kitabı. Cebimdeki son parayı da harcayarak kitabı satın aldım. Derse geç kaldım ama kesinlikle değdi.😃 Akşam eve gelince ilk iş bilgisayarın başına oturdum ve Microsoft Small Basic programlama dili ile ilk kodumu yazdım: “Merhaba, Dünya!”.

Kodlamayı çok sevmiştim, kitabı 3 günde bitirdim. Yaklaşık 1 yıl sonra ise Başkent Üniversitesi Elektrik Elektronik Bölümü Öğretim Üyesi olan bir komşumuz sayesinde Raspberry Pi platformu ile tanıştım. Kısa süre sonra Raspberry Pi’a ve Python programlama diline az çok hakim olmuştum. İlk Raspberry Pi projem ise LEGO taşlarını kullanarak yaptığım küçük bir laptop oldu. Raspberry Pi’ın ardından Arduino ile tanıştım ve çeşitli elektronik projeler yaptım.

İlki, yılbaşı için “Adafruit Neopixel” kullanarak yaptığım minik bir ışık gösterisiydi. Tam da o zamanlar Steve Jobs’ın hayatını anlatan filmler izliyor, Apple’a olan hayranlığım gittikçe artıyordu. Sonunda biriktirdiğim paralarla şu anda bu yazıyı yazdığım ve kendime ait ilk bilgisayarım olan Mac Mini cihazını aldım.

Swift ile tanışmam ise biraz ilginç oldu. Bir akşam Mac App Store mağazasında gezinirken Xcode isimli bir uygulama gördüm. Kendi kendime “Çok havalı bir ismi var, kesinlikle indirmeliyim.” diye düşündüm.😃 Sabırsızlıkla dolu bir bekleyişten sonra indirme tamamlandı ve Xcode programını ilk kez çalıştırdım. İlk başta çok karmaşık gelmişti ve hiçbir şey anlamamıştım ama YouTube’da biraz gezindikten sonra her şey yavaş yavaş açıklığa kavuştu. İlerleyen günlerde diğer projelerim ve okuldan kalan boş vakitlerimde Swift öğrenmeye başladım. Kendi kendime minik uygulamalar yapıyor, onları iPod Touch cihazıma yüklüyordum. Ayrıca eklemeliyim ki daha önce bahsettiğim mühendis komşumuz da bana bu konuda çok yardımcı oldu.

Hackidhon 2017

2017’de okuldan iki Arduino meraklısı arkadaşımla birlikte Bilişim Garajı’nın düzenlediği Hackidhon 2017’ye “Just Make It!” grubumuzla katıldık ve Türkiye ikincisi olduk. Ayrıca, orada kodlamaya başladığım kitabın yazarı olan Selçuk Özdemir ile tanışma fırsatım da oldu. Gerçekten çok heyecanlıydı ve harika bir deneyimdi. Yarışmanın en keyifli yanı kazanmaktan çok o yarışmanın bir parçası olup, kendimle aynı tutkuya sahip insanlarla aynı amaç uğruna çalışmaktı.

DENEYAP Türkiye

Geçen yıl (8. sınıf), çok sevdiğim Fen Bilimleri öğretmenim bana DENEYAP Türkiye’den bahsetti ve beni sınava girmeye teşvik etti. LGS (Liseye Giriş Sınavı) stresine rağmen sınava başvurdum. Sonuçlar açıklandığında çok heyecanlıydım, uygulama sınavına girmeye hak kazanmıştım. Uygulama sınavını da başarıyla geçtikten sonra yaz tatilinde DENEYAP derslerine başladım. Orada gerçekten harika insanlar ile tanıştım ve aranızda sınava başvurmayı düşünenler varsa kesinlikle girin derim.

Swift Student Challenge Başvurum

Swift ile ilk tanışmamdan bu yana kendimi geliştirmiştim ve bu sene ilk defa WWDC Scholarship başvurusunda bulanacaktım. Ancak araya giren pandemi sürecinden dolayı diğer birçok katılımcı gibi umudumu kesmiştim. Apple, bu sene WWDC konferansını normalden çok daha geç duyurmuş ve tamamen çevrimiçi düzenleneceğini açıklamıştı.

Ardından Apple, beklemedik bir şekilde Swift Student Challenge’ı duyurdu. Bir Playground geliştirip göndermek için 12 gün vardı. Bir iki gün düşündükten sonra ne yapmak istediğimi buldum, bir yaka kartı oluşturucusu! Yaka kartları, size gittiğiniz konferansta tanıştığınız harika insanları, orada geçirdiğiniz iyi zamanı ve oranın heyecan dolu atmosferini hatırlatan çok özel hatıralar. Çevrimiçi WWDC deneyimini tamamlayacağını düşündüğüm bu Playground projesini hemen geliştirmeye koyuldum.

Tamamlanmış bir yaka kartı.

12 günün ne kadar hızlı geçtiğini anlayamadım ancak söylemeliyim ki, ne kadar zorlu bir süreç olsa da gerçekten çok keyifliydi. O heyecanın yerini tutabilecek çok fazla şey yok. Başvurumu yaptığımda sürenin bitmesine saatler kalmıştı, neyseki hiçbir sıkıntı olmadan başvurumu tamamladım. Yaklaşık bir aylık heyecan dolu bekleyişten sonra sonuçların açıklanacağı o gün gelmişti. Sonuca baktığımda gözlerime inanamadım, kazanmıştım!

Swift Student Challenge’ı kazandığıma dair Apple tarafından yapılan bilgilendirme.🥳

Swift Student Challenge’a Başvurmak İsteyenlere Tavsiyeler

  • Kesinlikle katılın: Kazanamayacağınızı düşünseniz bile kendinizi geliştirmek ve hatalarınızı öğrenmek için harika bir fırsat.
  • Yaratıcı olun: Alışılmışın dışındaki, farklı fikirler üretin. İnsan beyninin doğasından dolayı sıra dışı fikirler size bazen saçma gibi görünebilir, böyle zamanlarda bunun beyninizin size oynadığı bir oyun olduğunu hatırlayıp fikrinizi geliştirmeye odaklanın. Kendinizi fazla yargılamayın.
  • Fikrinizi sevdiğiniz bir şey ile bağdaştırın: Mesela fikriniz sevdiğiniz bir hobiniz ile ilgili olabilir. Seçtiğiniz konu hakkında tutkuyla uzun uzun yazabileceğinizden emin olun.
  • Makalelere özen gösterin: Unutmayın ki sizden istedikleri makaleler, en az gönderdiğiniz Playground projesi kadar önemli. Makalelerinize birkaç gün ayırın ve opsiyonel olanlar dahil hepsini tamamladığınızdan emin olun.
  • Kullanıcı deneyimini ön planda tutun: Kullanıcı arayüzü, Playground projelerinin en önemli kısmıdır. Tasarımına özen gösterin, kısa ve öz açıklamlar ile zenginleştirin ve kullanımının kolay olduğundan emin olun.
  • Detaylara önem verin: Küçük detaylara her zaman dikkat edin. Yaptığınız Playground projesini öne çıkaracak en önemli faktörlerden birisi de detaylara gösterdiğiniz özendir.

Son olarak söylemeliyim ki bu deneyimi sizler ile paylaşabilmek gerçekten çok mutluluk verici. Umarım sizlere ilham olup, yazılım dünyasına atılmaya teşvik edebilmişimdir. Okuduğunuz için teşekkür ederim.🥰

Swift Öğrenin. Uygulama Geliştirin. Sınırların Ötesine Geçin.

Hem kod yazmaya yeni başlayanların hem de profesyonellerin rahatlıkla takip edebilecekleri 40 saatlik videolu eğitim ile Swift programlama dilini derinlemesine keşfedin. Eğitim boyunca karşılaşacağınız problemleri birebir online görüşmelerde çözün.

Bizi daha yakından takip etmek istiyorsanız, sosyal medya hesaplarımıza aşağıdan ulaşabilirsiniz!

Twitter | Instagram | Facebook

--

--

M. Bertan Tarakçıoğlu
TurkishKit

18, He/Him, Incoming CS at Stevens Institute of Technology, IBDP Graduate, Apple Developer, Maker, Three-Time Apple WWDC Scholar, MUN Delegate