Besin İsrafını Azaltma İpuçları

STT ve TETT Arasındaki Fark

“Tavsiye Edilen Tüketim Tarihi (TETT)” ve “Son Tüketim Tarihi (STT)” arasındaki farkı biliyor musun?

Rumeysa Yolcu
Yazı Rehberi

--

Küçükken markette süt alırken, yumurta alırken veya herhangi başka bir şey alırken babam hep ‘Son kullanma tarihine bak,’ derdi.

Bir besin uzun zamandır evdeyse annem hep tüketmeden önce ‘Son kullanma tarihine bak,’ derdi, özellikle de puding gibi tatlı malzemelerde.

O zamanlar benim için sadece son kullanma tarihi vardı. STT ve TETT ayrımından haberim yoktu. Birçok besin TETT’nin ne olduğunu bilmediğimiz için boş yere çöpe gitti.

2018 yılında Gıda Güvenliği Derneği’nin “Gıda Kaybı ve Etiket Okuma Araştırması”na göre de tüketicilerin %72’si, STT ve TETT arasındaki farkı bilmediği için tüketilebilir besinleri çöpe atıyor.

https://gidanikoru.com/

Artık STT ve TETT arasındaki farkı biliyorum ve herkesin bu konuda farkındalık kazanmasını istiyorum. Bu yüzden bu yazımda STT ve TETT arasındaki farktan bahsedeceğim.

Son Tüketim Tarihi (STT) Nedir?

Son Tüketim Tarihi (STT), güvenliğin bir göstergesidir.

Yiyeceğin tüketilebileceği son tarihi belirtir. Yiyeceğin bu tarihten sonra yenilmesinin güvenli olmadığı anlamına gelir. Dolayısıyla besin, bu tarihe kadar tüketilmelidir.

Et, balık, süt ve süt ürünleri gibi kolay bozulabilen yiyecekler için kullanılır. STT’si geçmiş besinler mikrobiyolojik riskler taşımakta ve insan sağlığını tehdit etmektedir. Bu yüzden STT’si geçtikten sonra bu ürünler imha edilmelidir.

STT, besinin ambalajı açılmadığı süre boyunca geçerlidir. Ambalaj açıldığında besinin raf ömrü değişebilir! Ambalajın üzerinde yer alan saklama koşullarına (buzdolabında saklayınız gibi) uyulmalıdır.

https://gidanikoru.com/

Besinin kokusu, görünüşü ve tadı uygun olsa dahi, STT’si geçmiş bir ürün asla tüketilmemelidir!

Tavsiye Edilen Tüketim Tarihi (TETT) Nedir?

Tavsiye Edilen Tüketim Tarihi (TETT), kalitenin bir göstergesidir.

Ambalaj üzerinde belirtilen koşullara uygun olarak muhafaza edildiğinde besinin; renk, koku, tat veya doku gibi kendine has özelliklerinin korunduğu tarihi belirtir. Yani besin kalitesinin bu tarihe kadar korunacağını garanti eder. Bu tarihten sonra ürünün aynı olmayabileceğini, kalitesinin azalabileceğini ancak yine de yenilebilir olacağını belirtir.

TETT; bakliyat, makarna, çay, konserve gibi kolayca bozulmayan besin etiketlerinde kullanılır ve besinin ambalajı açılmadığı sürece geçerlidir.

TETT sona erdikten sonra besini çöpe atmanız gerekmez. Kendi duyularınıza güvenerek yemeğin yenecek kadar iyi olup olmadığını kontrol edebilirsiniz:

  • Etiket üzerindeki muhafaza koşulları sağlanmış mı?
  • Ambalajı sağlam mı?
  • Kokusu, tadı, görünüşü normal mi?

Eğer bu soruların hepsine cevabınız evet ise, bu besini tüketebilirsiniz!

https://gidanikoru.com/

STT ve TETT arasındaki farkı anlamak, hayati önem taşır ve daha az besin israf etmenin yanı sıra akıllı yiyecek alımları yapmamıza yardımcı olur.

Sağlıklı günler :)

Yazımı beğendiyseniz alkış atarak bana destek olabilirsiniz. (Maksimum 50'ye kadar alkış atılabildiğinizi biliyor muydunuz?)

Beni Instagram'da @dytrumeysayolcu hesabımdan takip edebilirsiniz.

Editör: Begüm Uğurlu

Diğer içeriklerimi okumak isterseniz:

Editör: nur

--

--