Wat is een mastermind groep voor ondernemers (en wat leveren masterminds je op)?

Sjanett de Geus, MSc
Twelve Waves
Published in
7 min readJul 20, 2019

Mijn eigen mastermind

Ik was gefascineerd door het concept masterminds. Zo’n beetje al mijn zakelijke inspiratiebronnen hosten er eentje of nemen erin deel. Goed voorbeeld doet volgen, en met succes! En niet alleen voor mij.

In 2016 ben ik begonnen met het hosten van mijn eigen mastermind groep voor ondernemers en bijbehorende bijeenkomsten. Het leverde een waardevolle interafhankelijkheid op, waarin zowel ikzelf als de deelnemers zakelijk (en vaak ook persoonlijk) ongelooflijke groeistuipen meemaakten.

Heb ik je weten te prikkelen? Lees dan zeker verder!

Wat is een mastermind groep?

Het concept mastermind was ik door mijn lichte verslaving aan businessboeken en -podcasts al meerdere keren tegen gekomen. Het intrigeerde me, want het hebben van een klankbord en de connectie met een toegewezen groep ondernemers klonk als iets dat mijn nog in ontwikkeling zijnde business ook vooruit zou kunnen helpen.

Een mastermind kan je omschrijven als “thecoordination of knowledge and effort of two or more people, who work toward a definite purpose, in the spirit of harmony”, aldus grandmaster Napoleon Hill, onder meer bekend van Think and Grow Rich.

De waarde van een mastermind zit in het overstijgende collectief en gezamenlijk bewustzijn dat ontstaat: “No two minds ever come together without thereby creating a third, invisible intangible force, which may be likened to a third mind [the master mind].”

Mastermind groep voor ondernemers

Meer toegepast kan je een mastermind groep als je inner-crowd zien. Oftewel, een kleine groep toegewijde mede-ondernemers die regelmatig bij elkaar komen met maar één doel: elkaar laten groeien, zowel zakelijk als persoonlijk.

Een mastermind voor ondernemers is een groep die met je meedenkt, waarin netwerken en kennis gedeeld worden en waarin de leden elkaar verantwoordelijk houden voor gestelde doelen. Hierbij is het vieren van successen en behaalde mijlpalen (groot en klein) net zo belangrijk als het leren van elkaars minder succesvolle uitstapjes.

Een hechte en besloten groep

Juist omdat het een hechte en besloten groep is, kan en mag álles dat groei in de weg kan staan bespreekbaar zijn. Hierdoor is een mastermind groep zowel een plek om geïnspireerd en gemotiveerd te raken als ook om te reflecteren en waarbinnen het mogelijk is om je als ondernemer kwetsbaar op te stellen. Dat laatste is belangrijk; we zitten meestal zo op onze eigen eilandjes (en in onze hoofden) dat deze momenten van connectie van enorme meerwaarde zijn.

Masterminden of netwerken?

Belangrijk om te weten, is dat er een groot verschil is tussen een mastermind of een netwerksessie. We komen namelijk niet bij elkaar om onderling te acquireren (alhoewel er meer dan eens business bij elkaar uit is voortgekomen), maar om echt met elkaar mee te denken en elkaar te stimuleren.

Hoe werkt een mastermind?

De mastermind groep die ik in 2016 zelf startte telt 10 leden, wat mij betreft het perfecte aantal.

Tijdens de bijeenkomsten bespreken deelnemers wat er op dat moment aandacht behoeft. Dit kunnen hulpvragen of casussen zijn op elk gebied: marketingvraagstukken, advies bij het inrichten van bedrijfsprocessen of het gebruik van WordPress plugings tot feedback en advies over branding, persoonlijke ontwikkeling en toekomstdromen.

Enkele onderwerpen van een mastermind:

  • Hoe je financiële vrijheid creëert
  • Hoe je je dromen realiseert
  • Hoe je autonoom wordt
  • Inspiratie op het gebied van persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit
  • Hoe je klanten en deals binnen haalt
  • Hoe jezelf en je onderneming sterk te positioneren
  • How to get shit done!

XII Waves Mastermind Jaarprogramma

Heb ik je interesse voor deelname aan een mastermind in Nederland of België gewekt? Dan is deelname aan het XII Waves Mastermind Jaarprogramma een mooie volgende stap voor jou. Onze mastermind groepen worden gevormd door tien buitengewone mensen die met je meedenken, hun netwerk delen en je accountable houden.

Naast de traditionele bijeenkomsten die elke zes weken plaatsvinden, krijg je een opleidingsdag met inspirerende sprekers, deelname aan de Vision Quest en Marine Experience en toegang tot XII Waves Online voor het XII Waves Protocol, inclusief alle video masterclasses, oefeningen en lesmateriaal.

Meer informatie en aanmelden kan hier.

Note on the side

Deelname aan een mastermind groep voor ondernemers klinkt geweldig (en is het ook), maar het is lang niet voor iedereen geschikt. Heb jij een eigen onderneming, of ben je verantwoordelijk voor de primaire bron van inkomsten binnen een onderneming? Weet je wat je wilt? Is jouw valkuil dat je te hard werkt? Beschik je over waardevolle kennis en ervaring? Neem je verantwoordelijkheid voor alles dat je belangrijk vindt? En ben je tot slot fit en vitaal (of is dat juist iets waar je actie op wilt ondernemen?) Dan is deelname aan één van XII Waves Mastermind Groepen absoluut een aanrader.

Nog niet overtuigd? Lees dan zeker nog even verder!

Wat heeft een mastermind groep me persoonlijk gebracht?

Om te beginnen heeft het starten aan de mastermind me veel meer gebracht dan ik ooit had kunnen bedenken. Waar te beginnen?

  • Het heeft me uit het isolement gehaald waar je als kleine ondernemer soms in verzand kan raken.
  • Het heeft erkenning gebracht, zowel door het vieren van de successen als het connecten met anderen die ook strugglen.
  • Het heeft voortschrijdend inzicht gebracht voor de koers die ik vaar en talloze tips, adviezen en feedback rondom mijn bedrijfsvoering opgeleverd.
  • Het heeft me het nodige ‘lesgeld’ bespaard doordat mede leden ongezouten en open konden schieten (of juist ondersteunen) bij wilde nieuwe ideeën die regelmatig bij mij ontstaan.
  • Al mijn persoonlijke doorbraken van de afgelopen 3 jaar (financieel, emotioneel en zakelijk) vonden plaats tijdens een mastermind bijeenkomst.
  • Zonder de inzichten en ondersteuning van mijn mastermind groep had ik nooit aan lifecrafting kunnen doen.

Het is net alsof je een heel leger aan businesscoaches voor jou alleen tot je beschikking hebt!

Los van dit alles heeft het me echter ook iets heel anders doen beseffen, namelijk dat ik het opereren vanuit een meta positie binnen de het mastermind spel niet alleen erg prettig vind, maar er ook bijzonder goed in ben. Ik krijg zowel enorm veel energie van hetgeen er binnen de bijeenkomsten ontstaat, als ook veel waardering van de deelnemers. De verbindende en enthousiasmerende rol spelen ligt me bijzonder goed en ik krijg er fijne feedback op.

Testimonials van deelnemers aan mijn mastermind groep

“Het mooie van de mastermind groep is dat je met een aantal gelijkgestemden je plannen, ideeën of activiteiten kan toetsen. Het mooie is dat de groep juist ook heel divers is in de eigen activiteiten, waardoor ik steeds een frisse blik op mijn plannen krijg vanuit andere hoeken. Hoe gek het ook klinkt, door de andere te helpen en van feedback te voorzien word ik zelf ook weer beter. Het meedenken over de plannen die de anderen hebben, geeft mijzelf ook weer inspiratie tot nieuwe ideeën waar ik alleen niet opgekomen zou zijn. En juist als je zelfstandig bent, is zo’n groep ook gaaf om je successen te delen. Dat is belangrijk, want als je alleen bent, gaan die successen, waarvoor je tenslotte bezig bent, te gemakkelijk langs je heen.” — Quillermo van Giant Fox

“Deelname aan de mastermind groep voor ondernemers heeft ervoor gezorgd dat ik mijn parttime baan op heb kunnen zeggen en nu mijn geld kan verdienen met iets dat ik daadwerkelijk leuk vind om te doen. Ik ben door de mastermind groep in contact gekomen met personen die belangrijk zijn voor zowel mijn eigen ontwikkeling als die van mijn bedrijf. In drie maanden tijd had ik de investering er al uit en heb ik enorme stappen kunnen zetten met als resultaat een goedlopende onderneming.” — Anne van AnneNeijnens.nl

Enkele deelnemers aan mijn mastermind groep geven je in de onderstaande video nog kort hun visie en motivatie:

Waarom kiezen voor de XII Waves mastermind groepen

  • Een stok achter de deur voor uitgesproken intenties en ambities
  • Doorbreken en groeien zowel op persoonlijk als zakelijk gebied
  • Onderdeel zijn van een waardevol netwerk
  • Ondersteuning door het XII Waves Protocol en de online leeromgeving
  • Selectie middels een intakeprocedure

Daarnaast gaan onze mastermind groepen verder dan regelmatig bij elkaar komen: we bieden je deelname aan onze Marine Experience waarbij je leert vertrouwen buiten je comfort zone en werkt aan je leiderschapskills. Ook doe je mee aan de inmiddels beroemde en beruchte Vision Quest, waarbij je in 24 uur afzondering in het bos de conversatie met jezelf niet kan ontlopen.

We geven je ervaringen die niet uit een boek of van een website te halen zijn en maken je unfuckwithable.

Bovendien: de gevraagde investering van €4200 wordt vaak binnen zes (!) maanden al volledig terug verdiend door de deelnemers aan onze super mastermind!

Meld je hier direct aan of stuur me een email als je meer wilt weten!

Originally published at Twelve Waves.

--

--

Sjanett de Geus, MSc
Twelve Waves

Sjanett is vice-president van Twelve Waves en daarnaast entrepeneur, spreker, psychologisch wetenschapper, podcaster en meervoudig kampioen kettlebellsport