Archetype Stockholm välkomnar Märta Palmér

Archetype
Typed Out Sverige
Published in
3 min readJun 24, 2024

Även denna vecka har vi härliga nyheter på byrån. Vi kan nu introducera ytterligare en nyanställd — nämligen Märta Palmér.

Namn
: Märta Palmér
Roll: Kommunikationskonsult
Typ av kunder: B2C och B2B

Varför valde du just Archetype?

I en bransch där folk byter jobb som en annan byter underkläder (nåja), och där vassa armbågar är snarare regel än undantag kändes Archetype som en frisk (och trygg) fläkt. En snäll byrå, på riktigt. En byrå som förstår att snäll inte är att likställa med mesig utan är en attityd som skapar utmärkta förutsättningar för konsulter att både växa och utmanas professionellt — men också vilja stanna. Archetype har lyckats med konststycket att få sina konsulter att vilja vara kvar — och det är väl ändå olympisk medalj på det?

Vad är det roligaste du vet med kommunikation?
Att ALLT är kommunikation! Tal, text, kläder, uttryck, video, musik, illustrationer, dina skor, sättet du rör dig, you name it. Det är naturligtvis superutmanande att navigera i men också tjusningen.

Jag drivs av insikten att det spelar roll hur vi förmedlar saker och utmaningen i att alltid hitta det bästa sättet. Det är fascinerande att samma budskap kan kommuniceras på en triljard olika sätt, och få olika utgång. Möjligheterna och fallgroparna är oändliga.

Varför byråliv?
När jag som tonåring i början av mitt arbetsliv hade ett jobb där varje dag såg precis likadan ut som dagen innan så tänkte jag ”aldrig mer.”

Jag kvävs i miljöer där man fastnat i gamla hjulspår, och byrålivet är så långt ifrån det man kan komma. Här får nyfikenheten ta plats varje dag. Att på morgonen inte riktigt kunna vara säker på hur dagen kommer bli är alldeles fantastiskt. Det är en blandning av strategi och långsiktig planering som jämt och ständigt bryts mot oförutsedda händelser och ändrade förutsättningar. Det går fort i hockey! Det är inte för alla, men det är definitivt för mig.

Har du någon förebild — någon person som du tycker är inspirerande såväl i ditt yrkesliv som ditt privatliv?
Det här med förebilder är knepigt, så det korta svaret är nej. Min hjärna spretar och hämtar inspiration från alla håll och minns kanske inte alltid var inspirationen kommit från. När jag var yngre var Annika Norlin en stor förebild. Både för sitt skrivande men också för sin jordnära grundade dialekttunga personlighet som fick mitt Norrbottenshjärta att klappa. Samma gäller Hanna Hellquist. Bestämda kvinnor med otroliga hjärnor och pennor. Älskar fortfarande både Annika och Hanna.

Fem snabba:

Pressmeddelande eller debattartikel?
Pressmeddelande — it’s a work of art!

Content marketing eller eventplanering?
Vad är det för fråga? Jag jobbar på kommunikationsbyrå för att inte behöva välja!

Blogg eller vlogg?
Blogg. Det är svårt att skumma igenom en video. Och ord är vackra.

Restauranglunch eller matlåda?
För snål för restaurang. Glömmer matlådan. Lösning: påse med havregryn i väskan.

Fysiska eller Zoom-möten?
Fysiska. O-ersättningsbar dynamik! Hade jag varit en konferensanläggning hade jag svarat ”för personliga möten”.

Välkommen till Archetype Stockholm Märta!

--

--

Archetype
Typed Out Sverige

We partner with category creators and industry leaders to build the world’s most magnetic brands.