Möt Jack — en grafisk designer som vill beröra

Archetype
Typed Out Sverige
Published in
2 min readNov 18, 2022

Namn: Jack London
Roll:
Creative Consultant
Exempel på kunder:
Motorola, Orange Business Services, Cisco

Vad har du för bakgrund?
Jag har jobbat i 15 år med grafisk design, varav 11 år inom kommunikation/marknadsföring.

Hur hamnade du inom kommunikation?
Vid 16 års ålder slutade jag gymnasiet och började arbeta på ett gammalt tryckeri i London, där jag lärde mig grafisk design. När jag allt eftersom fick fler kontakter började jag frilansa, vilket så småningom ledde mig in i olika roller på designbyråer. Därefter anställdes jag av FIFA för att arbeta på VM 2012. När jag arbetade på FIFA började jag lära mig allt mer om kommunikation och kreativ marknadsföring. Jag insåg då jag att jag gillade det och att jag var bra på det, så de följande åren efter FIFA-anställningen tog jag på mig allt fler kommunikationsroller.

Vad är det bästa med kommunikation?
Att man kan sätta ut något i världen som för en kort sekund, som om det görs rätt, får någon någonstans att le, skratta, bli arg eller känna sig ledsen. Att kunna engagera någons känslor genom något du har skapat tycker jag är riktigt coolt.

Varför byråliv?
Jag har inte valt ett liv på byrå, utan ett liv på Archetype. Jag har varit på Archetype länge, men känner mig fortfarande lika exalterad över det vi producerar och det som komma skall. Denna känsla har tidigare alltid försvunnit efter ett eller två år då jag arbetat inhouse eller på andra byråer — men på Archetype håller denna känsla i sig hela tiden.

5 snabba:

1. Mac eller PC?
Jag har jobbat på Mac under hela min tidigare karriär, men jag byte till PC för två år sedan och älskar det!

2. Du kan inte klara dig utan?
Mjölk

3. Din senast nedladdade app?
Insta360 studio

4. Ett adjektiv som beskriver mig bäst
Fundersam

5. Jobbar helst ifrån
Jag föredrar att arbeta från kontoret

--

--

Archetype
Typed Out Sverige

We partner with category creators and industry leaders to build the world’s most magnetic brands.