Möt Mona — konsulten som vet att kommunikation är nyckeln till framgång

Archetype
Typed Out Sverige
Published in
2 min readNov 7, 2022

Namn: Mona Wennberg
Roll:
Seniorkonsult på Archetype Stockholm
Typ av kunder:
Främst B2C-kunder

Vad har du för bakgrund?
Jag är född och uppvuxen i Hede, Härjedalen och flyttade till Stockholm som 19 åring då livet och pulsen i huvudstaden lockade. Jag jobbade därefter några år med event/konferenser men även med försäljning och marknadsföring inom hotell- och restaurangbranschen.

Hur hamnade du inom kommunikation?
Jag har alltid varit intresserad av kommunikation, främst när det gäller att nå fram till människor. Vare sig det är genom text, bilder, musik, beteenden eller språk. Det var därför ett naturligt steg för mig att utbilda mig vidare inom medie- och kommunikationsvetenskap, som visade sig vara perfekt för mig då jag trivdes så bra. Det har inte alltid varit självklart att jag efter studierna skulle jobba med just marknadskommunikation, men efter att ha provat mig fram kändes det helt rätt när jag landade här.

Varför byråliv?
Jag hade för avsikt att jobba inom marknadsföring efter mina studier men efter ett år av praktik på en PR-byrå i New York blev det tydligt att byrålivet passade mig som handen i handsken. Anledningarna är många men framför allt variationen av arbetsuppgifter, det höga tempot, att få hjälpa olika kunder/företag med deras kommunikation, att dagligen få jobba med kunniga kollegor, att varje dag känna att man får göra skillnad. Det är aldrig en tråkig stund på Archetype.

Vad är det bästa med kommunikation?
Att kommunikation är nyckeln till framgång. Lite klyschigt kanske, men att kunna kommunicera på ett sätt så det blir begripligt är så viktigt för att lyckas, oavsett om det är intern kommunikation, marknadskommunikation eller i relationer både privat och i jobbet. Att dagligen få arbeta brett med kommunikation och hur man på bästa sätt kan förmedla ett budskap är väldigt givande tycker jag.

5 snabba:

1. Mac eller PC?
PC

2. Du kan inte klara dig utan?
Min familj och mina vänner, samt alla appar som gör det möjligt för mig att hålla kontakten med de nära och kära som är utspridda lite varstans i världen. Och morgonkaffet!

3. Din senast nedladdade app?
Elsparkcykel-app

4. Ett adjektiv som beskriver mig bäst:
Lyhörd

5. Jobbar helst ifrån:
Svårt! Jag jobbar mestadels hemifrån då det rent logistiskt passar mig bäst för att få ihop både jobb och familjeliv. Jag älskar dock dom dagar jag åker in till kontoret och får träffa alla fantastiska kollegor och den energi det ger.

--

--

Archetype
Typed Out Sverige

We partner with category creators and industry leaders to build the world’s most magnetic brands.