Möt Petter Andersson — ett lagspelande enmansband

Archetype
Typed Out Sverige
Published in
2 min readOct 28, 2022

Namn: Petter Andersson
Roll:
Kommunikationskonsult på Archetype Stockholm

Vad har du för bakgrund?
Jag är född i Umeå men blev vuxen i Göteborg. Jag har startat och drivit bolag i olika former sedan jag var 20, läst en kandidat i kommunikation på Göteborgs universitet och jobbat mycket inom restaurangbranschen.

Hur hamnade du inom kommunikation?
Jag har alltid skrivit mycket, och när jag var yngre trodde jag att jag ville bli journalist.

När jag blev äldre var det någon, jag minns nu tyvärr inte vem, som berättade för mig vad en copywriter gör, och då sadlade jag om i tankarna, vilket ledde mig mot kommunikationsspåret. Och på den vägen insåg jag att jag vill göra så mycket mer än att ”bara” skriva copy, och tack vare Archetype och min roll här känns det som att jag får göra allt jag vill i min yrkesroll vilket är..? Fantastiskt tacksamt.

Vad är det bästa med kommunikation?
Att den är adaptiv, att det som funkar funkar och att det finns outtömliga sätt att uttrycka sig på.

Varför byråliv?
Att det mycket likt restaurangbranschen (som jag älskat att jobba inom) nästintill garanterar härliga kollegor och en stark vi mot världen-känsla. Jag gillar också diskrepansen som kan uppstå i olika uppdrag — vare sig det innebär att man måste åka på Finlandsfärja eller till Milano.

5 snabba:

1. Mac eller PC?
Mac

2. Du kan inte klara dig utan?
Mina närmsta och musik

3. Vad skulle du ta med dig till en öde ö?
Hela världens sorg, sen åka därifrån

4. Ett adjektiv som beskriver mig bäst?
Mångsidig

5. Jobbar helst ifrån:
Käringön, världens bästa ö. Åk dit!

--

--

Archetype
Typed Out Sverige

We partner with category creators and industry leaders to build the world’s most magnetic brands.