Välkommen Josef: Kommunikationskonsulten som tror på en mångfald av erfarenheter

Archetype
Typed Out Sverige
Published in
4 min readSep 8, 2023

Framgångarna för Archetype Stockholm fortsätter och vi måste därför rusta upp med nya rekryter. Därför är vi glada att meddela att vi har ett nytt tillskott till vårt kontor i Gamla stan — kommunikationskonsulten Josef Pettersson.

Vad har du för bakgrund?
Innan jag började på Archetype så jobbade jag med redovisning. Det var spännande att utforska företags finansiella aspekter, men efter ett tag började jag känna att jag ville röra mig mer i linje med mina tidigare studier. På universitetet ägnade jag mig åt marknadsföring på masternivå och tidigare hade jag också en karriär som kock. Min väg till Archetype var kanske lite mer krokig än för många av mina kollegor, men jag ser nu dessa olika erfarenheter som en tillgång.

Jag är tacksam för mina varierade erfarenheter eftersom de ger mig en bredare synvinkel och hjälper mig fatta klokare beslut i min nuvarande roll. Att ha en förståelse för både finans och ha haft ett kreativt yrke har hjälpt mig bli bättre på att finna innovativa lösningar. Vägen jag har följt har format mig till den jag är idag, och jag ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas på Archetype.

Hur hamnade du inom kommunikation?
Jag bestämde mig att läsa kommunikation på universitet eftersom jag kom på mig själv analysera hur företag kommunicerar och försökte förstå mig på deras strategier. Ofta tyckte jag att de var smarta och genomtänkta, men ibland kom jag till insikter om hur de kanske kunde åstadkomma mer. Det var detta intresse och nyfikenhet som drev mig till att välja kommunikation som mitt huvudämne.

Under min tid på universitetet växte mitt intresse för kommunikation naturligt när jag lärde mer om ämnet och dess olika aspekter. Så fort jag trodde att jag hade lärt mig det mesta, så presenterades en ny värld av möjligheter och kunskap. Detta fick mig att inse att det alltid finns något nytt att lära sig om kommunikation för att hjälpa företag nå sina mål och vidareutvecklas. Som så många andra i sitt yrkesliv, snubblade jag in lite på ett bananskal då jag gick efter mina intressen och hamnade till slut där jag är idag.

Vad är det bästa med kommunikation?
Det jag upplever som det bästa med kommunikation är möjligheten att kliva in i rollen som en potentiell kund för en specifik produkt eller tjänst. Det är ett ämne som präglas av kreativitet och som kräver att man vågar röra sig utanför sin komfortzon. Jag skulle till och med våga påstå att det liknar ett slags skådespel, där man tillfälligt måste förmå sig att omforma sin egen världsbild för att kunna se och förstå något genom någon annans ögon.

Denna process, att empatiskt sätta sig in i kundens ställe är en nyckelkomponent för att utveckla framgångsrik kommunikation. När man tillåter sig att göra det kan man förstå människors önskningar, behov och bekymmer. Denna process leder i sin tur ofta till insikter om hur man utvecklar ett effektivt sätt att engagera och kommunicera med människor.

Varför byråliv?
Det som jag finner särskilt tilltalade med att jobba på byrå är möjligheten att komma i kontakt med en mångfald av olika organisationer och branscher. Jag tycker det är väldigt roligt då det ger mitt arbete en mångfald och dynamik som är otroligt givande. En av de mest spännande delarna med att jobba på byrå är att arbetsuppgifterna kan variera markant från dag till dag.

På Archetype blir det sällan långa dagar där man bara jobbar på rutin. I stället utmanas jag konstant på nya sätt och får tillfällen att utforska olika perspektiv som jag inte tidigare var bekant med. Denna dagliga variation håller mig engagerad och uppmärksam. Det ger mig chansen att lära mig något nytt varje dag, antingen av en kollega eller en kund. Man kan beskriva det som att varje dag presenteras man med en ny sorts hjärngymnastik, och jag älskar utmaningen att hitta kreativa och effektiva lösningar.

Att jobba på en byrå ger mig också möjligheten att vara en del av olika kampanjer och projekt med unika målgrupper. Det breddar min erfarenhet och ger mig en djupare förståelse för de många nyanser och möjligheter som finns inom kommunikation. Sammantaget är det mångsidigheten och den kontinuerliga självutvecklingen som gör mitt arbete på Archetype så givande och inspirerande.

5 snabba:

1. Mac eller PC?
Helt klart PC för min del

2. Du kan inte klara dig utan?
God mat och trevligt sällskap!

3. Din senast nedladdade app?
Duolingo, försöker plocka upp franskan igen

4. Ett adjektiv som beskriver mig bäst
Pratglad

5. Jobbar helst ifrån
Helst kontoret, men hemma är bra när man ska skriva

Välkommen Josef!

--

--

Archetype
Typed Out Sverige

We partner with category creators and industry leaders to build the world’s most magnetic brands.