Välkommen Samira!

Archetype
Typed Out Sverige
Published in
2 min readSep 20, 2023

Idag vill vi presentera den andra av denna hösts praktikanter på Archetype Stockholm — Samira Jalil.

Kan du kort presentera dig?
Mitt namn är Samira, jag är 22 år gammal men blir 23 om bara några veckor.

Jag har de senast tre åren pluggat programmet Medier, engelska och globalisering på Södertörns Högskola och är just nu inne på min sjätte och sista termin som jag till större delen kommer spendera som praktikant här på Archetype!

Tre ord som beskriver mig själv som jag fått höra både av bekanta, tidigare lärare och chefer är att jag är ambitiös, noggrann och kreativ.

Varför valde du att plugga Medier, engelska och globalisering, vad tycker du är roligast och kan bli bättre med din utbildning?

Jag valde att plugga Medier, engelska och globalisering då jag ansåg att programmet kunde ge mig en bred kompetens för arbete inom det internationella medielandskapet! Detta eftersom programmet varvar medie-och kommunikationsvetenskap med engelska.

Det roligaste med min utbildning har varit kurserna inom medie-och kommunikationsvetenskap, eftersom jag fått lära mig om allt från olika teoretiker till hur man ska analysera olika texter och bilder. Det som däremot hade kunnat förbättrats med min utbildning är att inkludera lite mer medie-och kommunikationsvetenskap i engelskan. För nu har engelskan främst handlat om olika romaner men även lite grammatik och om hur man använder språk som en maktfaktor.

Vad vill du få ut av din praktik?
Främst vill jag få så mycket erfarenhet som möjligt kring yrket som kommunikationskonsult, men också kring byrå-livet. Jag vill även lära mig allt från kreativ produktion till varumärkesstrategi.

Vad var ditt första intryck av Archetype?
Jag fick ett gott första intryck av Archetype efter min intervju med dem i våras. En liten byrå men som kan erbjuda en hel del både till sina kunder och till mig som praktikant, som söker efter att få erfarenhet!

Eftersom jag inte är så teknikintresserad så trodde jag att det skulle vara svårt att anpassa mig, men alla har verkligen varit så välkomnande samt förklarat steg-för-steg på ett pedagogiskt sätt kring de uppgifter jag fått ansvar för, och redan efter andra veckan så känner jag mig bekväm.

Vilka är dina fritidsintressen?
Jag har ett stort intresse för att fotografera och får oftast frågan av både familj och vänner att fota dem. Utöver det så bakar jag gärna (viktigt att det är choklad!) och spelar även tennis. Jag spenderar gärna en fredagskväll med att spela sällskapspel, käka tacos och umgås med familj och vänner. Just det, jag går även på en del fotbollsmatcher.

Fem snabba:

Sommar eller vinter?
Sommar

Linkedin, Facebook, Instagram eller TikTok?
50/50 när det kommer till Instagram och Tiktok

Söder eller Vasastan?
Vasastan

Film eller serie?
Serie

Storstads- eller strandsemester?
Storstad, London är en favorit!

Hjärtligt välkommen till Archetype Samira!

--

--

Archetype
Typed Out Sverige

We partner with category creators and industry leaders to build the world’s most magnetic brands.