20. Yüzyıl Müziği — Clair de Lune, Claude Debussy

Goktug
Türkçe Yayın
Published in
2 min readNov 17, 2020
okurken dinlemek isteyenlere, https://youtu.be/W2PAPayIkV8 / https://sptfy.com/5j7z

Clair de Lune başladığı an da beni tamamıyla içine alan ve bana tüm gerçekliğiyle birbirinden farklı hisleri yaşatan bir parça. Yanılmıyorsam, Ayışığı Sonatı’ın fransızcası diye de geçiyor. Sanki parça ilk başladığında adeta ufak adımları/ufak hisleri anlatıyor bana, parça ilerledikçe bu hisler/adımlar belirginleşiyor, yükseliyor ve tam anlamıyla akıyor. Her saniyesi her geçişi, hisleriyle beraber tekrar o tecrübeleri yaşatıyor. ‘’O’’ dediğim şey aslında belki de iz bırakan tecrübeler ve ‘’o’’nları yineliyor sonrasında ise içimde ki umudu daha da canlandırır bu parça ve geçmişe götürüp tebessüm etmemi her dinleyişimde sağlar.

Debussy hakkında ufak bi araştırma yaparken bu parçayı dinleyen insanların genel yorumuna da baktım. İnsanlar parça hakkında huzur ve ulaşılamazlık kelimelerini çok kullanmışlar ben de aslında hislerimi detaylandırmazsam benzer sonuçlar çıkabilir. Geçmişe ulaşamıyorum ve tebessüm ediyorum geleceğe henüz ulaşmadım ve içimdeki gelecek umudunu daha da güçlendiriyorum bu parçayla. Aslında parça hepimize detaya inince farklı fakat genel bakınca benzer hisleri yaşatan bi parça, bu hisleri uyandırmak da empresyonist müziğin en büyük farkı ve gerçekten ne kadar önemli bi parça olduğunu göz atınca daha da çok anladım.

Debussy, 20. yüzyılın en önemli Fransız bestecilerinden birisi ve müzikte empresyonizm akımının en önemli temsilcisi olarak geçiyor. Empresyonizm akımının en önemli temsilcisi olmasında çevresinin müzisyenlerden değil de empresyonist şairler ve ressamlardan oluşuyor olması da en büyük etkendir. Bu çevrenin etkisi ilk önemli orkestra eseri L’aprésmidi d’un Faune (Bir tabiat ilahının öğleden sonrası) adlı senfonik şiirinde kendisini göstermiş, bu eserin 1894’te sahnelenmesi, empresyonist müziğin doğuşuna işaret etmiş ve Debussy’nin 20 yıl sürecek en verimli dönemini başlatmıştır. Debussy, en önemli eserlerini piyano için bestelemiş, eserleriyle piyano çalma tekniklerinde devrim yaratmış bi besteci olarak da tarihe geçmiştir.

Özetlemek gerekirse, Clair de Lune tüm saflığıyla bana birbirinden farklı hisler yaşatan bir başyapıt. Her dinlediğimde, hem geleceğe hem de geçmişe götüren tebessüm ederek dinlediğim bir şaheser.

--

--