5 Adımda Ertelemeden Kurtul

Hatice Avcı
Türkçe Yayın
Published in
4 min readMar 4, 2022

Alışkanlıklar onlara duymakta olduğumuz inanç yüzünden güçlüdür. Bir alışkanlığı değiştirmek istiyorsan altında yatan inancı değiştirmen gerekir.

Ertelemenin batağına düşmemiş hiçbir insan yoktur herhalde. Bu yüzden kendime çok fazla yüklenmeme kararı aldım. Kendimi suçladıkça daha da içine çekiliyorum bu bataklığın.

Geçen ayın ortasında Coursera’dan “Learning How to Learn” kursuna başlamıştım. Erteleme ile ilgili bölümden ve daha önce okuduğum iki kitaptan esinlenerek bu yazıyı yazmaya karar verdim. Hadi gelin hem kendimize şefkat gösterelim hem de zombileşmeden nasıl kurtulacağız onun yollarına bakalım.

Neden savsaklarız?

Öncelikle her ertelediğimiz iş savsaklama değildir! Bazen mantıklı ertelemeler olabilir ve hayatımızı daha kolay hale getirebilir. Ancak bizim savsaklama olarak düşünmemiz gerekenler, sürekli ertelediğimiz ve hayatımızı olumsuz yönde etkileyenler. Erteleme süreci genelde aşağıdaki gibidir.

  1. Bir iş karşısında kendimizi kötü hissederiz.
  2. Dikkatimizi daha hoşumuza gidecek bir göreve yönlendiririz.
  3. Instagram veya Youtube’a girerek geçici olarak mutlu hissederiz.

“Erteleme” ile “Bağımlılık” arasında ortak özellikler bulunur. Bu yüzden ertelemenin doğasında sizi sürekli suçlu hissettiren ama bir yandan da anlık hazlara odaklanmanızı sağlayan bir yanı vardır.

Erteleme, bizi günden güne daha kötü hale getirir ve stres seviyemizi arttırır.

Prokrastıneyşın kitabında ertelemenin nedenlerini aşağıdaki gibi sıralanıyor. Peki! Sizin savsaklama nedeniniz hangisi?

  • Kısa vadeli ödüller karşısında uzun vadeli ödüllerin değerini azımsamak
  • Yapılacak işlere gerekenden az zaman ayırmak ve belirli bir sürede kapasitemizin çok çok üzerinde yapabileceğimizi düşünmek
  • Bugün yerine yarını tercih etmek
  • Öz saygımızı korumak adına kendimizi sabote etmek
  • Yapılması gereken bir iş veya bu işi başarıyla tamamlama becerimiz hakkında mantık dışı fikirler yürütmek
  • Düşünme biçimimizi davranış biçimimizle tutarlı hale getirecek şekilde yapay mutluluklar üretmek

Bahaneler insanın bir gecelik fantezisidir.

Savsaklama nedenlerini araştırırken ertelemeden kurtulmak için aşağıdaki yolları denemeye başlayabilirsin.

1. Hedef yerine sürece odaklan

Beni en çok tetikleyen şey sanırım bu. Hedefim çok büyük olduğunda kendimi yetersiz hissedip ya o hedefimden vazgeçiyor ya da sürekli yapamamakla kendimi suçluyorum. O yüzden hedefinizi küçük küçük parçalara bölmek çok önemli. Benim için en zoru hala bu aşama.

2. Başlarken yaşadığın olumsuz duyguları kabul et

Unutma ertelemeyi sağlayan ilk işaret kötü duygulardan kaçma isteğidir. Bu duyguların geçici olduğunu ve ilk başta hissetmenin normal olduğunu kendine hatırlat. Masaya işin başına oturduğunda bu duyguların 5 dakika içinde geçeceğini her seferinde saate bakarak takip edebilirsin.

Bir pomodoro yaptıktan sonra ilk zamanlar kendini ödüllendir. Olumlu duygular beynin o davranışı pekiştirmesini sağlar.

3. Plan yap

Yey! Bunu herkes duymuştur sanırım. Yahu “plan” yapıyorum da neden olmuyor dediğinizi duyar gibiyim. Ya da en azından ben öyle diyordum.

Planın ilk yaptığında kusursuz çalışmayacak ama her hafta daha iyiye gidecek merak etme. Önemli olan BIKMADAN devam etmek. Haftalık planlama yaparken bir önceki hafta nelerin iyi gidip gitmediğini takip et.

Plan yaparken bitiş saatini planlamayı unutma.

Her alışkanlığını tek seferde değiştirmeye çalışma.

İnsan beyni uyku anında gün içerisinde aldığı bilgileri süzgeçten geçirir. Ve uzun süreli belleğe aktarır. Bu yüzden bir gün sonranın planını bir gün önceki akşamdan yapmak işinizi kolaylaştırır.

4. Pomodoro tekniği kullan

Benim en çok zorlandığım şeylerden biri de bir işin ne kadar sürede biteceğini tahmin etmek oluyor. Çünkü 1 saatte biter dediğim iş 3 saat sürebiliyor. Bu da planlamamı yaparken çok fazla iş yüklenmeme neden oluyor. Böyle zamanlarda kendime hatırlattığım bazı cümleler: “Bir gün de 5 iş yapmak zorunda değilim.” “Yemek yapmakta işlere dahil!”

5. İlk önce kurbağını ye!

Zor ve istemediğin işi ilk önce yap. Mesela bu benim için bel egzersizlerini yapmak. Belim ağrıyor ancak yataktan kalmak istemiyor, yattıkça ve dinlendikçe geçeceğini düşünüyorum. Bunun yanlış olduğunu bilsem de ağrıya ağrıya egzersiz yapmak istemiyorum. O yüzden ben de sabahları kendime egzersizi yap günün geri kalanında hiçbir şey yapmasan da olur diye bir söz veriyorum. Böylece sabahları kurbağımı bir saat içinde yiyorum. Zaten gerisi kendiliğinden geliyor ve o gün çok daha verimli geçiyor.

Şans deneyene yardımcı olur!

Bu postu okuduğun için teşekkür ederim. Belki sen de kendi erteleme yöntemlerini yorumlar kısmından benimle paylaşabilirsin.

Akışına bırak❤️

Kaynak ve kullandığım uygulamalar:

  1. Prokrastineyşın, Yazar: Timothy A Pychyl
  2. Pür Dikkat, Cal Newport
  3. Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects, Barbara Oakley and Dr. Terrence Sejnowski, Coursera
  4. Pomodoro için kullandığım uygulama: pomofocus.io
  5. Haftalık plan için kullandığım yöntem: Bullet Journal(Defter) \ Google Calander
  6. Hedefleri akış şeması üzerinde çizmek için kullandığım görsel tasarım sitesi: Miro

Daha önceki yazılara göz atmak için;👇

Her ayın 15'inde beslenme ve davranış değişikliği konularında daha detaylı yazacağım ve ÜCRETSİZ şablonlar göndereceğim e-bültene sizde kayıt olabilirsiniz. Benimle bu süreci aktif bir şekilde devam ettirebilirsiniz. Bir bakmışsınız seneye yıllık hedefler yaparken egzersiz ve sağlıklı beslenmeyi halletmiş oluruz. Hadi başlayalım!

Bana www.dythaticeavci.com web sitesinden veya dyt.haticeavci ınstagram hesabımdan ulaşabilirsiniz. Ücretsiz Ön Görüşme için mail atmanız yeterli.

Keyifli Okumalar!

--

--

Hatice Avcı
Türkçe Yayın

Meraklı, Okur, Yazar, Fotoğraf çeker www.dythaticeavci.com https://dythatice.substack.com / Her hafta perşembe günü buluşmak üzere.