Nye perlestrikkede blebukser

Min søde mor har strikket den klassiske blebukse-model -trekantsmodellen — nu med perlestrik.

Randi Kjær
Uldblebarn
3 min readJan 14, 2017

--

Det er vinter — det er et nyt år, og så kom der en pakke med posten - med nystrikkede blebukser. Hvilken usigelig glæde.

Modellen er den, jeg gjorde mine første erfaringer med. Og den er perfekt til de nyfødte. Med de større bleunger på over et år, ved jeg ikke, om de er tætte nok.

Men den er gratis at strikke efter. Den er nem, og den er open source, hvis ellers man kan kalde mønstre det, hvis oprindelse fortaber sig i fortiden. Den ligger derude mange steder. Den kan findes som opskrift på dansk her.

Jeg elsker perlestrik. Bare ordet. Perlemor og perlebørn (meget mere rammende end pap). Perlepansere og en perlerække af perletænder.

Nej, pjat — jeg elsker teksturen. Og jeg forestiller mig også, at det luftige og vamset perlende gør uldblebukserne tættere. Derfor bønfaldt jeg min mor om at forsøge at skifte retstrikningen ud med ret over vrangmasker og vrang over retmasker — voila perlestrik. Det er altså ikke noget jeg selv kan.

Hvis nogen ønsker at vide hvordan, har hun skrevet det ned. Mon ikke jeg bare skal lægge det herind til fri afbenyttelse?

Nu må det vise sig om det er rigtigt — det med tæthed. Ivalu bliver et år om tre uger. I hvert fald — helt utroligt fine er de.

Her hænger de til tørre, efter jeg har givet dem en lanolin-behandling.

Min erfaring er, at ulden altid, når bukserne er helt nye, skal tilvænnes til mødet med tis, før de virker optimalt, og en forsæbning sker. Altså også selvom de er strikket med lanolin-holdig uld.

Det betyder, at jeg de første par gange jeg bruger dem, har et par gode gamle udover. Det giver en ret tyk rumpe, så det er noget jeg praktiserer, inden den bette skal puttes. Ellers risikerer man — og det har jeg prøvet — at tis går lige gennem de nye uldblebukser. Jeg tror, det kan være årsagen til, at nogen nye stofble-brugere måske giver op fra starten — det med uld. Det forstår man jo godt. Det virker jo tilsyneladende overhovedet ikke. Men det gør det.

Nå, men når ulden begynder at virke, så holder den tæt. Så skal de bare hænge til luftning mellem brug. Men med nye uldbukser er der brug for en lanolinkur ret hurtigt. Det vil sige efter ca. en uge. Ellers er det våde bukser. Og så igen en kur et par uger efter. Derefter er min erfaring, at de holder tætte og bare skal luftes efter hver brug. Vask og lanolinkur er så kun nødvendig ca. en gang om måneden.

Læs mere om grøn puslebevægelse og affaldsfri baby her.

--

--

Randi Kjær
Uldblebarn

I write about life and solutions that counteract climate changes.