Uldblebarn — velkommen

Bleskift nu. Lad ulden tage over

Randi Kjær
Uldblebarn
3 min readNov 20, 2016

--

Det her er begyndelsen på en bevægelse — og lad os bare sige en opdagelsesrejse. En rejse i uld og bleer. En rejse, hvor målet er at opdage materiale og potentiale. I mine forestillinger drømmer jeg, at den vil føre mig til de fjerneste egne af Island og Peru efter strik, motiver og mønstre. Og det er mit håb, at et par stykker af jer vil hænge på og følge med. At I vil være med til at skabe en grøn puslebevægelse. Så velkommen til.

Mit navn er Randi. Jeg har lavet den her blog hovedsageligt for at skrive om bleer af uld og bomuld. Jeg forestiller mig en ny ble-kultur, der er rarere for vores børn, for vores samvittighed og vores verden. Det jeg søger — i det hele taget - er liv og løsninger, der er med til at skabe en fremtid for mine børn og andres børn og ikke mindst den verden, de skal leve i. En fremtid hvor vores adfærd som mennesker ikke står som årsag til problemerne — men som en del af løsningen.

Det er simpelt nok. For at få affaldsfrie blebørn, skal vi som ansvarlige forældre i stedet for engangs-smidvæk-affalds-bleer gå over til stofbleer af bomuld med et par uldblebukser ud over.

Jeg skal nok komme til at skrive udførligt om lanolinkure, vaskeråd og foldeteknikker. Men vent lige! For jeg lover at alternativet til superabsorberende polymerer og polyindpakning af små barnerumper hverken behøver at være indviklet, gumpetungt, eller grimt.

Uld er smukt og genialt. Luftigt og tæt, afvisende og sugende. Antibakterielt og lækkert. Det kan lufttørre og behøver sjældent vask. Det kan perlestrikkes og plantefarves, og det er nordisk og noget nær guddommeligt. Det rimer på guld… og på muld. Det kan indgå i den cirkulære økonomi. Det er del af det naturlige kredsløb. Det vokser ud igen på fåret.

Hvad mere kan jeg sige: Lad ulden tage over.

Jeg får brug for jer med små børn, der tør gå foran og vise vejen.

Og så får jeg brug for dem af jer, der elsker og har evner ud i at strikke (hvilket jeg vitterligt ikke selv har). — Strikkekløe! Gid jeg havde. Jeg vil ikke afvise, at jeg kunne udvikle det. Ligenu har jeg, med en 9måneders bette og alle hendes søskende, ikke rigtig tid. Men jeg kender mange der strikker vidunderlige ting — uden videre. Derfor har jeg brug for jer, der vil udvikle strikkedesign og smukke mønstre. For det her skal vindes på æstetik og open source — og det er ikke umuligt. Det er her rejsen begynder.

Og så har jeg brug for alle jer, der vil dele. Billeder og indlæg og ble-kampagnetekster-ish.

Jeg har jo gjort mig et par erfaringer med mine egne børn og uldbleer. Der er ikke noget rigtig nyt i det, men jeg tror, tiden er rigtig. Til et skifte. Et ble-skift (hæ hæ). Og noget siger mig, at jeg har gjort en genopdagelse, der har potentialet til en større forandring i omgangen med vores børn og vores verden.

Det er det, det kommer til at handle om.

--

--

Randi Kjær
Uldblebarn

I write about life and solutions that counteract climate changes.