„Avem toate șansele să readucem faima de altădată a plantelor medicinale și aromatice din Moldova”

Femeia care conduce micro-clusterul producătorilor de plante aromatice

UNDP in Moldova
UNDP Moldova
6 min readDec 2, 2023

--

Lucia Ușurelu este președinta micro-clusterului nou creat „Herbafruct”, care are ca scop extinderea activităților de prelucrare a plantelor aromatice și medicinale din Moldova. PNUD și Guvernul Elveției vor susține producătorii să dezvolte afaceri sustenabile și profitabile și să își extindă orizontul.

Pasiunea Luciei pentru acest domeniu își trage rădăcinile din copilărie, iar experiența acumulată pe parcurs o aduce mai aproape de visul de a reânvia industria și de a valorifica potențialul resurselor locale.

Am vrut să aflăm de la Lucia mai multe despre parcursul ei profesional și viziunea sa pentru dezvoltarea sectorului său.

„Când îmi alegeam profesia și drumul pe care urma să îl încep, aveam de ales între juridică, comerț și… sport. Tata mă încuraja să urmez finanțele, fiindcă cei care fac finanțe își găsesc repede rostul în viață, sunt bine structurați și viața lor este frumoasă. Eu consideram și o carieră în sport, căci raionul Nisporeni era bine cunoscut pentru săritul pe trambulină și erau mulți sportivi de performanță care își începeau cariera aici. Nu știu cât de departe aș fi ajuns ca sportivă, dar știu că nici acum nu mă tem de înălțimi când e nevoie de cules niște fructe din copaci, alături de fiica mea, care a moștenit și ea dragostea de înălțimi.

Am mers totuși pe calea sugerată de tatăl meu și am făcut studii la Colegiul Financiar Bancar, la Universitatea de Stat, apoi la Academia de Stduii Economice din Moldova, Facultatea de Comerț. Am mai studiat finanțe publice, am și un doctorat în administrație publică. Pe tot parcursul drumului profesional însă mă însoțea pasiunea pentru ierburi aromatice și ceaiuri din ele.

Din copilărie, atât eu, cât și soțul meu, ne începeam ziua cu o ceașcă de ceai. Era o tradiție de familie și ritualuri întregi care aveau la bază ceaiul. Prin casă se uscau mereu flori de tei, romaniță, măcieș, porumbrele, crescusem cu aceste mirosuri. Mergeam des să strângem plante, era o activitate de familie.

Ambii ofeream des consultanță financiară în domeniul afacerilor, însă aceasta era sterilă, căci nici unul dintre noi nu trecuse prin experiența proprie. Am decis să lansăm o afacere de export a fructelor, care a fost prima experiență care ne-a confruntat cu provocările caracteristice unei afaceri: crize, fluctuații de curs valutar, lipsa resurselor umane etc.

Înarmați cu mai multă înțelegere a domeniului și proceselor, am investit toată pasiunea din copilărie, tot ce știam de la părinți, tot ce a mocnit atâția ani în afacerea cu plante aromatice și ceaiuri.

Când am lansat noi afacerea, acest domeniu era delăsat. Acum sunt mai multe afaceri cu această specializare, cred că și pandemia a jucat un rol important. Oamenii au început să aibă mai multă grijă de sănătate și să caute resurse locale de creștere a imunității. Deși până acum se importă și consumă mult ceai din China, India, Sri Lanka, s-a ajuns totuși la conștientizarea faptului că putem cultiva ceaiurile noastre în Moldova. Plantele noastre au minunate proprietăți curative, sunt mai aproape de casă, mai proaspete.

Am început cu 5 mixuri de plante: relaxare, imunizare, energizare, antitusiv și liniștitor. Testam inițial pe prieteni când erau în ospeție și ne rugau să le pregătim ceai de-al nostru. Ei ne încurajau să ducem acest proiect la următoarea etapă și am decis să apelăm atunci la specialiști în domeniu. Aceștia au adus în proiect o bază științifică, cu ajutorul căreia am creat mixuri de plante cu efect terapeutic optim.

Puțini știu că unele plante nu sunt compatibile sau își anulează reciproc proprietățile. Ceea ce cream noi era un hobby preluat de la părinți și bunici, în timp ce consultanța care ne-a fost oferită ne-a ajutat mult să combinăm corect plantele și să alegem gramajul potrivit pentru fiecare dintre ele.

Clienții noștri iubesc să citească despre proprietățile curative ale plantelor, acum toată informația este disponibilă online. Ei văd că anumite mixuri de plante sunt recomandate pentru diverse afecțiuni și cred mai mult în eficiența lor. Mai ales că în pachetele noastre pot vedea clar frunzele de plante, nu doar praf. Pot recunoaște bucăți de sunătoare, melissa, mușețel… Un client mă sunase odată să îmi spună că ceaiul chiar are efect, nu este doar marketing. Era destul de uimit, fiindcă, ca și mulți alții, era obișnuit să consume ceai din plăcere, fără multe așteptări că ar putea să îi rezolve și ceva probleme de sănătate.

Generațiile mai tinere sunt interesate de aspectul de fitness, diete, pe când cei vârstnici caută soluții de echilibrare a tensiunii, de liniștire. Toamna, toți caută soluții de ridicare a imunității și vitaminizare pentru a face față virozelor de sezon.

Plantațiile noastre sunt în Nisporeni, în mijlocul Codrilor, unde zona permite cultivarea ecologică a plantelor și păstrarea tuturor calităților lor. Nu cumpărăm materieprimă din surse pe care nu le putem verifica și preferăm să nu vindem en-gros, ambalăm ceaiurile manual și le vindem în câteva magazine mici.

Ce ține de clusterul nou format în regiunea noastră, este ceva ce așteptam demult să se materializeze. Anterior, am participat la crearea primului business incubator din Soroca, care a fost apoi replicat în alte 11 raioane. În zona de nord a țării am testat cum funcționează conceptul de cluster, unind 18 companii din industria textilă. Aceasta a permis cooperarea între autoritățile publice locale, instituțiile de dezvoltare și cercetare, agenții economici și partenerii de dezvoltare, care au acționat drept catalizatori ai acestui proces. Studiasem experiența țărilor europene și eram sigură că modelul de clusterizare poate funcționa și în Moldova.

Am devenit tot mai entuziasmată că această abordare devine tot mai răspândită în Moldova.

Când am auzit că și proiectul PNUD „Piețe reziliente și incluzive în Moldova”, finanțat de Guvernul Elveției lansează o inițiativă de susținere a clusterelor economice din țară, am convins partenerii locali să participăm la concursul de finanțare.

Este o șansă unică pentru industria plantelor aromatice să reînvie și să își ocupe locul binemeritat în economia țării. Cândva, Moldova producea materie-primă pentru medicamente, pentru cosmonauți, pentru industria etero-oliginoasă și parfumerie, iar zona de nord deținea zone întregi de trandafiri, salvie, mușețel, care erau prelucrate la nivel industrial.

Trăind în era digitală, cu ajutorul tehnologiilor moderne și a susținerii partenerilor, cred că avem toate șansele să readucem faima de altădată a plantelor medicinale și aromatice din Moldova. Cu suișuri și coborâșuri, eu și familia mea suntem demult pe acest drum și suntem gata să ne unim cu oricine nu are frică de noi înălțimi.”

Micro-clusterul „Herbafruct” este unul din cele trei micro-clustere economice create în cadrul proiectului PNUD „Piețe reziliente și incluzive în Moldova”, finanțat de Guvernul Elveției. Celelalte două micro-clustere unesc actori din domeniul zootehnic și respectiv cel turistic. PNUD și Elveția vor susține antreprenorii care s-au asociat pentru a deveni împreună mai competitivi și pentru a-și extinde afacerile și crea locuri de muncă pentru localnici.

--

--

UNDP in Moldova
UNDP Moldova

In Moldova, UNDP helps people build better lives, by supporting #GlobalGoals.