Jag tycker inte om vatten (Practicing Swedish)

Habib Ahmed
Ustaadian
Published in
3 min readJul 27, 2019

by Eva Lindstörm

Image Source

Jag heter Alf.
Jag tycker inte om vatten

Bort med regn, sjöar, älvar, pölar, hav, diken, oceaner, bäckar, kärr, floder, simbassänger och åar.

away with rain, lakes, rivers, ponds, seas, ditches, oceans, streams, marshes, rivers, swimming pools and streams.

Bort med plaskdammar.
Nu är vi vid plaskdammen.
Det är Jasmine, Sally, Musse, Rita, Igor och jag.
Medan dom andra badar tappar jag balansen
Ena benet blir blött.
Ena foten.
Ena stövelin.
hela byxbenet.
Jag hatar vatten

plaskdammar = Splashing pound
Medan dom andra badar = While the others are bathing
tappar jag balansen = I lose balance
fot = foot; stövel =boot; benet = leg;

En annan dag är vi vid älven
och vattnet är kallt,
det ser jag på långt håll.
Alla ska på kanotutflykt
och jag ska följa med.

vid = at; långt håll = long way;
kanotutflykt = canoe excursion
följa med = follow along

Men sen slipper Igor och jag följa med
för vår kanot välter på en gång.
Det är hemskt och vi blir genomsura.

välter = rolls; en gång = at once;
hemskt = awful; blir = be, become, get; genomsura = ?

Vi tömmer stövlarna.
Jag tömmer ryggsäcken också.
Mina smörgåsar är helt förstörda.
Dom är tjocka av allt vatten. Bleka och äckliga.
— Jag tänker bada, säjer Igor.
— Gör det säjer jag.

tömmer = empty; stövlarna = boat;
ryggsäcken = backpack;
smörgåsar = sandwitches; helt = completely; förstörda = ruined;
tjocka = mist, thick; Bleka = pale; äckliga = disgusting;
tänker = going to; bada = swim, bath, shower

Sen blir det lördag.
Alla står i ett dike där det rinner iskallt vatten.
Alla samlar grodyngel.
Utom jag för jag är hemma.

lördag = Saturday; rinner = flow
samlar = collects; grodyngel = frogs fry
Utom = except;

Det är Igor som tar hand om ynglen.
Vi går hem till honom varje dag
för att se hur dom växer.
Snart är dom grodor.

Till= to; honom = his; varje dag= everyday
växer = grow; snart = soon; grodor= frogs

Ynglen har äntligen vuxit klart.
Vi hjälps ät att bära iväg burkarna.
Vi tittar på medan Igor häller ut grodorna i vattnet.
Dom försvinner.
Det tar en sekund bara sen är dom borta.

äntligen = finally, at last; bära = carry; iväg = alogn; brukarna = jar;
medan= while; tittar = watched; hällar = ?;
försvinner = disappear; borta = gone;

I vintras var allt mycket bättre.
Regnet, daggen, dimman, diket, älvan, pölen och plaskdammen stelnade och frös.

Nerförsbackarna frös.
Vi åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte

I vintras = last winter; battre = better;
daggen = the dew; dimman= the fog; stelnade = solidified;
Nerförsbackarna = downhill slope; åkte = went

Nu lyser solen och
alla som tycker om vatten räcker upp en hand.

Nu lyser solen = now sun is shining;
räcker = hand

Dom andra badar och jag är glad.
Jag är så glad att jag inte är en groda.
Så himla glad.
Jag måste inte bada.

Så himla glad = so damn happy;

Hi, I rented this children book from library, and tried to read through after four day of Swedish classes. I have written down the new words with their meaning of words to ease in the learning.

The one which are marked bold still need help

--

--