Design plakátku dotazníkem, aneb Everything’s better with gin & tonic.

nikolaj ryfr mokry
uxarium
Published in
4 min readMay 11, 2018

Vitajte v úvodním článku Uxaria. Začneme odpodlahy a uděláme si pozvánku na party třech mladých nadějných třicátníků. Nevynecháme ani jeden dílek poctivýho HCD přístupu a přitom si užijeme spoustu legrace…

Takhle pěkně to dopadlo :)

Klient a zadání

Na začátku všeho je klient. Kolem jedný hodiny ráno mě Lukáš Bauer oslovil v baru Cobra. “Ano Lukáši, bude mi ctí udělat zdarma pozvánku pro tebe, Matěje a Tomáše k narozeninám. Chci za to case study, slávu, úplnou svobodu a vyplnění dotazníčku. Pošli brief!” Hned druhý den dorazil brief, neboli zadání (což není vůbec samozřejmý, většinou klient nic nepošle — cením, dík Luky) a texty.

Screenshot z briefu (bez všech textů).

Průzkum

Hned po klientovi je průzkum. Bez průzkumu nemá cenu ani cvaknout propiskou! Pro lepší pochopení, s kým mám tu čest, jsem sestrojil dotazníček o deseti otázkách. (Typeform zadarmo mi jich stejně víc nedovolí. Omezení ale nejsou vždycky na škodu.) Každá měla na výběr tři odpovědi.

Ze stromu jsem — kořen / kmen / koruna.
V hrudi mám spíš — ptáčka / lva / rybu.
Má kůže je — žlutá / červená / černá.
H2O je voda / led / pára.
Poznání je duše / mysl / srdce.

A tak dál a tak podobně. Budu rád, když do něj nakouknete a vyplníte mi ho taky (klik hír). Odpovědi jsem dostal během následujícího dne (jak nám to hezky šlape, co?) a mohl jsem začít s návrhem.

Intermezzo: Doznání

Grafiku plakátu jsem od začátku plánoval jako svéráznou vizualizaci dotazníku. Jako rozcvičku. Nikdy mi nešlo o pochopení — kluky znám dobře i bez formuláře. Chtěl jsem vybudit očekávání. V nich. V sobě. Udělat něco jinak. Zasnít se. Vždyť jsou to narozeniny!

Jídlo s sebou — takeaway celý akce

Když odevzdáváte klientovi prezentaci, zkuste se zamyslet nad netradičním podáním toho, co jste zjistili nebo udělali. Nejen nad obsahem samotným.

Získejte si jeho zájem a pozornost! Graf o dvou osách malujou všichni. Vtipný memy, jasně. Co máte dál? Sluchátka Nura maj obrázek vyšetření sluchu, co se dá nasdílet na Instagram. Nikdo neví, jak to přesně funguje, ale o to víc to všichni milujou. Je to něco jinýho…

Stavební prvky

Od nástřelu po realizaci

První skicy mi měly pomoct s rozhodnutím, jesti budu dělat koláž fotek, čistou vektorou grafiku, něco glitchy … odpovědi z dotazníku se daly interpretovat na hodně způsobů. Nakonec to přece trochu vypovídá i o mně — na co jsem se ptal, co jsem si z toho odnesl. Sebereflexe není zadarmo.

Když jsem se ale podíval do odpovědí, hodně se mi zůžil prostor. Všichni tři jsou kmen, chodí svižně a mají rudou kůži. Hmm. S čím jsem dopředu nepočítal bylo, že mi odpoví prakticky stejně. Proto bych vás všechny ještě jednou rád poprosil o odpovědi. Schválně, jak to máte vy — já pak udělám update plakátku, platí?

Volba padla na čistý vektory, výrazný barvy a trošku pošahanou typografii. Chlapci měli v plánu zvát lidi osobně, s pozvánkou do ruky, takže čitelnost a sdělnost mě netrápila. Spíš mě štvalo, že u toho nebudu, abych slyšel, co k tomu kamarádům vypráví. Praktickou informaci o jídle, datumu, programu, DJs, jsem schoval dovnitř. Znova — jsou to narozky, ne výroční zpráva. Takže, padla!

Zpětná vazba

Ne, ne, ne… nic opravdu nekončí, dokud z klienta nedostanem odezvu nejen na to, jak to dopadlo, ale hlavně na celou tu cestu za výsledkem. Přece nepracujeme jenom proto, abychom odevzdali práci. Jak jednou řekl kolega Ondřej — „Není důležitý, jestli je to v práci imba, ale jestli se v ní skilluješ.“

Zeptal jsem se teda kluků. Co cítili, když vyplňovali dotazník k plakátku? A jaký z plakátku maj nakonec pocit? Jejich odpovědi mi udělaly velkou radost:

Prijemne simrani v brise ze se o mne nekdo zajima;)

ad dotazník: bylo to vzrušo, řikal sem si co je to za psychologickou sondu a byl zvedavej co z toho vyleze
ad plago: takovej barevnej bordel, ve kterým je zakodovanej vzkaz o našich duších

Muzes mi poslat vlastne ty otazky a moje odpovedi, at si najdu ktera cast je moje a co je ktera otazka. cool idea.
(nejaky poznam, nejaky ne)

Everything’s Better with Gin & Tonic

A takže…

Hrajte si! Zkoušejte zapojovat UX metodiky na nesmyslných místech! Tahejte se za vlasy z bažiny! A jestli máte čas, zajděte si o víkendu na party — kluci budou mít radost. Já budu na ByDesign v Bratislavě, takže to bohužel prošvihnu.

--

--

nikolaj ryfr mokry
uxarium
Editor for

father, uxer, designer & developer of things & ideas, outboxer, opened mind, artist of a kind