Üretken olabilmek ve olamamak üzerine

Bir UX insanının üretkenlik macerası

Kerem Can Demirtaş
UX’minimal
5 min readNov 30, 2022

--

Bu sene, kendi kendime her ay en az bir yazılı içerik üretme hedefi koydum. Bu ay ise üretmekte zorlandım ve istediğim nitelikte bir içerik ortaya çıkaramadım. İçinde sürekli üretme isteği olan bir UX insanı ve psikolog olarak durup bir kendime baktım.

Ve dedim ki, o zaman bu ay da neden içerik üretemediğimi yazayım. 😅

Bu yazıyı yazarken de biraz zorlandım. Yazıyı taslak haliyle bırakıp modern bir sanat tadında, bakın bunu bile yazamadım diyerek yayınlamayı düşündüm. Sonra son bir güç ile yazmaya karar verdim. Keyifli okumalar. 🍀

Girişten de anlaşılabileceği gibi üretmeden duramıyorum ve tam da bu konuda bir şeyler söylemek istiyorum. Bu durum bir yandan hoşuma gidiyor, bir yandan da bazen gerçekten yorucu oluyor.

Hadi gelin, duygularımızı ve düşüncelerimizi de göz önüne alarak bu konuyu biraz detaylandıralım.

Neden üretiyorum?

  • Kullanıcı deneyimi ile tanıştığım günden bu yana elimden geldiğince üretmeye, alana ve insanlara katkı sunmaya çalışıyorum. Medium yazıları, Slack toplulukları, YouTube canlı yayınları, podcast’lere katılım, her yaştan insanla saatlerce birebir mentorluk ve özelden yürüyen sayısız sohbet…Bir şekilde birilerine katkı sağlamak ve insanlarla etkileşimde olmak bana çok keyif veriyor, bir yandan da bolca öğretiyor.
  • Kullanıcı deneyimi alanında asıl kaynağımız insan. İnsanlardan ve onların deneyimlerinden çokça öğrendiğimi ve herkesin bu yolu izlemesinde de fayda olduğunu düşünüyorum.
  • Ürettiğim ve ortaya koyduğum “şey” ile ilgili bugüne kadar gerçekten çok değerli geri bildirimler aldım ve beni üretmeye motive eden en önemli unsurlardan biri de bu oldu. Üretkenlik olarak bahsettiğim hiçbir içerikten herhangi bir maddi gelir elde etmediğimi de belirtmek isterim.
  • Üretmek sizi görünür kılıyor. Ürettiğiniz değer ve emeğiniz sıradan değilse, kendi kokusu ve kendi tadı varsa emin olun bu görülüyor, eğer göstermeyi de biliyorsanız tabii. Ne demek göstermeyi bilmek? Bir donanıma sahip olmak ile bunu kullanabilmek (iyi anlamda) farklı konular. Birisine aşık olabilirsiniz fakat bunu o kişiye bir şekilde anlatmaz ya da anlatamazsanız bunun bir ilişkiye dönmesi olanaksızdır. Ürettikleriniz de aynı şekilde, karşılığını bulduğu ve siz bunun iletişimini iyi yapabildiğiniz sürece varlar. Bu arada ben sanat toplum içindir görüşünün savunucularındanım :)
  • Ek olarak, Yolda.com Tech Medium yayınını ve akışını ilerletme sorumluluğu bende. Yazıların planı, içeriği, editoryal ve görsel sunuş kısımları ve dee insanlarla olan iletişimi ile ilgileniyorum. Bu kısımlar, üretim aşamasına katkı sunma noktasında ayrıca keyifli ve birçok yazıyı inceledikçe de ister istemez okuduklarınızdan belli şeyler öğreniyorsunuz. İnsanlarla iletişimde kalıp yayının içeriğini belirlerken ve planını yaparken de farklı kaslarınız çalışıyor.

UX Mentorluk / Danışmanlık hizmetim hakkında detaylı bilgi almak ve ön başvuru yapmak isterseniz bu kısacık formu doldurabilirsiniz.

Neden bu yazıyı yazmak istedim?

Girişte dediğim gibi, bu sene her ay en az 1 medium yazısı yayınlamak gibi kendimce bir hedef belirledim. Bazı aylar 2–3 yazı yayınladığım oldu. Bu ay ise zihnen biraz yorulduğumu hissediyorum. Hali hazırda taslak halinde olan 6–7 yazım var, tamamlamaya motivasyon bulamadığım. Oturup şöyle bir toparlasam bitecek gibi hissediyorum, fakat olmuyor.

Bazen de bazı şeylerin olmaması gerektiğini, yaratıcılık ve üretkenlik gerektiren bu durumlardan yorulabileceğimizi kabul etmemiz gerektiğini düşünüyorum. Daha doğrusu düşünmeye ve bunu kabul etmeye başladım :) Bu farkındalık ile gelen pişmanlık-rahatlamışlık hissiyatları arasındaki duygularımı ifade etmek ve kendimce bir şeyler anlatmak için bu yazıyı yazıyorum.

Bu sene yüksek lisansa başladım. Hayatım yorucu ve tatlı bir koşuşturmaca içerisinde ilerliyor. İşte üret, okulda üret, kendi hayatında üret derken üretkenlik havuzunda boğuluyor gibi hissetmeye başladım ve hayatta kalabilmek için biraz suyun yüzeyinde durmam gerektiğini düşündüm.

Ülkede ve dünyada bir çok olumsuzluklar yaşanıyor. Depremler oluyor, bombalar patlıyor, hayvanlar katlediliyor, siyasi ve ekonomik birçok kötülüğe maruz kalıyoruz. Bunların art arda yaşandığı zamanlarda esas sorumluluklarımı yerine getirdikten sonra ekstra diyebileceğimiz keyfi işler yapmak benim için daha zor oluyor. Kafayı hep dolu tutmak bir yandan bizi hayatta tutarken öte yandan da gerçekleri hissetmemizi, duygularımızı tam anlamıyla yaşamamızı engelliyor veya öteliyor bence. Bir şeyleri arka plana atarak, bastırarak yok saymanın iyi gelmediği düşüncesindeyim. Biraz kendimizi dinlemek, bir şeyi yapmıyorsak bile bunu kabul ederek ve kendimize anlatarak yapmamak daha sağlıklı geliyor.

Ve aslında üretmemek de kendi içinde bir efor gerektiriyor. Uzun süre düzenli olarak üretmenin verdiği dinamizm ve ürettiğinin karşılık bulduğuna ilişkin his, bir noktada üretmek istemeyince insanda bir yük yaratıyor ve bunu yaşamak da bir deneyim bence. Milyonlarca takipçili insanlar neler yaşıyorlardır kim bilir düşünemiyorum :)

Peki şimdi ne olacak?

Kimse beni üretmem için zorlamıyor, kimse ben bir şey üretince bana madalya da vermiyor. Keyifli ve huzurlu bir şekilde üretim aşamasına kendimi dahil edebildiğim zaman üretmeye seve seve devam edeceğim. Üretmediğimde, üretemediğimde kendime yüklenmeyeceğim.

Ufak ufak taslak halindeki yazılarım ve araştırma analizlerim üzerinde çalışıyorum. Vakit buldukça, içimden geldikçe yazacağım. Hiçbir zaman üretmek için üretmedim. Hep beni tetikleyen bir şeyler oldu. Olmaya devam ettikçe, doğru zamanı buldukça da devam edecek.

Bence herkes az veya çok, sık veya uzun soluklu fark etmeden kendince üretmeli. Ne kadar üretken olacağınız ise tamamen size kalmış. Unutmamamız gereken esas konu hiçbir şeyin psikolojik ve fiziksel sağlığımızdan önemli olmadığı.

Bu noktada ortaya çıkardığım içerikleri okuyan, izleyen, bir şekilde destek veren herkese teşekkür ederim. ❤️

Üretkenlik ile ilgili söyleyecekleriniz varsa dinlemek, konuşmak isterim. Bana Linkedin üzerinden her zaman ulaşabilirsiniz, çok mutlu olurum.

UX Mentorluk / Danışmanlık hizmetim hakkında detaylı bilgi almak ve ön başvuru yapmak isterseniz bu kısacık formu doldurabilirsiniz.

--

--