Ukens designer: Aleksander Schipper

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
6 min readMay 2, 2022

— Det er en utfordring når jobben krever at man er mer politiker fremfor en god fagperson

Ukens designer Aleksander Schipper i Kantega lager NFTs, vil lære mer om blockchain, og synes vi skal være litt party-poopers! 🙌🏻

📸: Privat

Navn: Aleksander Schipper

Alder: 30 år

Bosted: Oslo

Utdannelse: Bachelor i Grafisk Design fra Westerdals

Jobb: Senior Designer hos Kantega

Fartstid som designer: Seks år

Hører på nå: Denne lista

Ser på nå: Book of Boba Fett og The Mandalorian

Leser nå: Har holdt på med Tenke fort og Langsomt av Daniel Kahneman i åtte måneder nå, ellers det jeg kommer over av interesse på nett og i diverse forum

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

For meg startet det med LEGO i veldig ung alder, hvor jeg fort fant ut at jeg har en stor genuin skaperglede. Etter jeg fikk en gammel Mac i fanget med masse kul software skjønte jeg raskt at det var design jeg ville jobbe med på en eller annen måte. Mye av programvaren lærte jeg meg gjennom å leke med det, akkurat som med LEGO. Så klart, YouTube og tutorials hadde også mye å si. Da jeg gikk på videregående sa jeg til rådgiveren min at jeg ønsket å søke meg inn på Westerdals for å gå videre med Grafisk Design. Hun fortalte hvordan hun hadde masse venner i alderen 25+ som hadde søkt flere år på rad, uten å komme inn. På det tidspunktet var jeg 17-ish, men jeg søkte og kom inn allikevel.

Etter endt skolegang på Westerdals opplevde jeg at det var mange om beinet når det kom til å få jobb som grafisk designer. Jeg jobbet derfor fulltid som nattevakt på en Deli De Luca i Oslo sentrum, og freelance med forskjellige oppdrag på dagtid. Dette var jo ikke bærekraftig i et lengre løp, og det var lite søvn. På et tidspunkt sendte broren min meg en lenke hvor Kantega etterlyste UX-designere. Jeg tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på å søke. Jeg fikk stillingen med forutsetning om at Kantega skulle få “forme meg” som UX-designer — det kunne jo bli en styrke for meg som konsulent at jeg kunne de visuelle verktøyene og samtidig bli en dreven UX’er. Det har fungert veldig bra så langt, og jeg trives med å jobbe for forskjellige kunder som konsulent.
Nå har jeg vært innom kunder som Statens Vegvesen, Tine og SpareBank 1 — dette har jeg fått vokse mye av!

Hva jobber du med for tiden?

Masse rart. Men akkurat nå er jeg innleid til Firi, hvor jeg designer åpne nettsider som har med kryptovalutaer å gjøre. I Firi driver jeg spesifikt med landingsider for de forskjellige kryptovalutaene samt å fasilitere forskjellige domeneeksperter gjennom en serie av kundereiseworkshops. Skissene jeg lager skal jo så klart bli brukertestet, så det er på trappene at jeg skal få gjennomført en test om ikke så alt for lenge.

Litt av det Aleksander har laget for Firi.

Jeg skal snart starte som Head of Design i DataBlock, og jobbe med en løsning som heter Presail — dette gleder jeg meg veldig til!

I fritiden jobber jeg med et NFT prosjekt, hvor jeg lager en en kolleksjon med Pixelkunst av Shiba Inu hunder. Gjennom pandemien og all innetid begynte jeg å lese endel om Blockchain og Krypto. Dette førte til at jeg kom over CryptoPunks-prosjektet, som er en kolleksjon av NFT-avatarer. Det var jo ganske sinnsykt å lese om summene de ble solgt for, så jeg tenkte jeg kunne prøve meg selv og lage en kolleksjon jeg også.

Noen av hundene fra Aleksander sin SHIB Collection.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Wireframing, prototyping og lage intervjumal + en workshop før lunsj. Brukerteste, lære og implementere etter lunsj.

Kødda.

En typisk dag består av en del møter, samt å designe hva som blir diskutert. Dette er “typisk” i alle fall, men fra tid til annen så er det viktig at det blir testet hvorvidt designet fungerer som det er tiltenkt eller ikke. Jeg opplever en nokså variert hverdag, hvor jeg prøver å samle fagfolk til en workshop, drive designprosesser, jobbe superfokusert i Figma eller drive en brukertest.

Aleksander presenterer innsikt i bedrifts-lånesøknad hos SpareBank1 ved bruk av emojier.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Jeg har blitt superglad i FigJam i det siste, for meg har dette blitt et verktøy hvor jeg kan lære meg ting veldig fort. Ja, Miro finnes, men det er liksom ikke det samme. Figma og Figjam er i pose og sekk. For overgangen mellom de to er ganske sømløs. Jeg er også ganske glad i iPaden min. Den fungerer knall for å ta raske notater, wireframe eller tegne pixel shiba inu hunder.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Jeg finner inspirasjon i mye, føler jeg selv. Det kan være en følelse, et minne, en sang, en person, andre sitt arbeid, Star Wars, illustrasjoner,
bøker, memes, kreasjonene til samboeren min — alt mulig. Det er større sjans for at det inspirerer meg dersom jeg liker noe.

Desto mer man lærer, desto mer innser man at man ikke kan

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Det er jo litt av et paradoks da; desto mer man lærer, desto mer innser man at man ikke kan. Så svaret på det er; mye! Men akkurat nå vil jeg lære mer om blockchain — for jeg tror dette vil være en veldig spennende teknologi for verden i årene som kommer. Det kan så klart hende at jeg tar feil, men signalene jeg ser fra spacet tilsier at dette er en teknologi som har kommet for å bli.

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Hmm… Som konsulent så er man litt spart for intern politikk som kan være en del av hverdagen som faste ansatte i større organisasjoner kanskje har. Jeg prøvde meg som fast ansatt hos en større bedrift for en stund siden, hvor det var mye intern politikk og “maktkamper”. Dette synes jeg kan være utfordrende å forholde seg til, og det stjeler mye energi fra meg. Jeg synes det er en utfordring når jobben krever at man er mer politiker fremfor en god fagperson. Noen digger jo det aspektet av jobben, men jeg synes det kan være en utfordring.

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Synes det er mange flinke designere her i Norge, og jeg lærer mye av de jeg er så heldig å få jobbe med! Hvis det er noe, tenker jeg kanskje at vi kan bli litt bedre til å forankre hvordan en designprosess egentlig er ovenfor folk som ikke jobber med design til vanlig. Mange “ikke- designere” er gjerne rett på løsning uten å undersøke problemet godt nok, og her må vi være litt strenge med å være party-poopers når møterommet blir til et stort synseparty.

Hva gjør du når du ikke jobber?

📸: Privat

Har nylig blitt skikkelig glad i å kjøre brett igjen, så på vinterstid prøver jeg å kjøre mye snowboard og skateboard på sommertid. Ellers har jeg spilt gitar siden jeg var ti år, og prøver å lære meg en rekke jazz- og blueslåter. Har en samboer som gjerne tar meg med på tur, eller til gymmen. Hun tar mye flere pullups enn meg da, så jeg har noe å jobbe med der. Ellers prøver jeg å være et sosialt vesen som er med venner og familie. Prøvde meg én gang på fallskjermhopping, men det gikk ikke så bra!

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.