Ukens designer: Anders Sandøy Wiik

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
8 min readMay 9, 2022

— Det er viktig å ikke la lean-prinsipper være en hvilepute for å levere noe raskt av for lav kvalitet

Ukens designer Anders Sandøy Wiik i Nyby lager morgendagens velferdssamfunn, synes ikke designere trenger å kunne kode, og vil gjerne se flere norske designdrevne startups!

📸: Eline Furuseth

Navn: Anders Sandøy Wiik

Alder: 36 år

Bosted: Sofiemyr utenfor Oslo

Utdannelse: Bachelor i digitale medier fra UiO

Jobb: Design lead i Nyby

Fartstid som designer: 12 år

Hører på nå: Musikk: Cult of Luna — The long road north, Karpe — Omar Sheriff. Podcast: Pivot. Lydbok: Ringenes herre🧙‍♂️

Ser på nå: Rikets Sikkerhet på NRK

Leser nå: The making of a manager av Julie Zhuo og The build trap av Melissa Perri

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Det er ingen selvfølge at jeg skulle ende opp som designer. På videregående gikk jeg på elektro, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Jeg tok derfor allmennfaglig påbygging og begynte senere på universitetet. Der gikk jeg på en linje som da het digitale medier, som var den vagt definerte forgjengeren til det som i dag heter design, bruk og interaksjon. Dette var ikke en designutdanning, men du lærer om medieteori, juss og informatikk. Inn i 2. året hadde vi et emne der hovedoppgaven var å lage en fortelling om livet ditt i form av en nettside. Jeg satte i gang med å lære Photoshop, Illustrator, html og css. Dette ble egentlig mitt første møte med noe som lignet på design i praksis. Det skulle vise seg at jeg synes det var veldig spennende, og bestemte meg for at dette var noe jeg kunne tenke meg å drive med. En dag kom jeg over en lapp som hang på en tavle ved Institutt for Informatikk. Noen søkte etter en person som kunne lage en nettbutikk. Kult, tenkte jeg, nå kan jeg jo både lære meg å lage en nettbutikk, og i tillegg få betalt. Nettbutikken ble levert, jeg opprettet et foretak, og jeg lærte masse.

Etter studiene bestemte jeg meg for å fortsette som såkalt webdesigner. Jeg gikk frilans for å skaffe meg erfaring nok til å rettferdiggjøre for meg selv at jeg kunne søke jobb i et byrå eller konsulentselskap. Etter halvannet år endte jeg opp som designer i et lite nyoppstartet konsulentselskap som jeg møtte på coworking-spacet der jeg satt. Så har ballen bare rullet videre. Senere har jeg jobbet i selskaper som Aller Media og Bielke&Yang, vært innleid i Halogen, og nå jobber jeg i Nyby. Her har vi et fantastisk team, og et produkt i vekst som gjør noe skikkelig bra for samfunnet. Det trives jeg veldig godt med.

Tidlig i karrieren kodet og designet jeg ca 50–50. Men for rundt 5–6 år siden valgte jeg å legge kodingen på hylla. Noen mener at det er en fordel at en designer kan kode, selv er jeg ikke så sikker på det. Jeg tenker at man kommer langt med grunnleggende kunnskap og gjensidig empati mellom design og utvikling. Design er jo et veldig omfattende felt; det er mer enn nok av områder å fordype seg i.

Jobber man med ny teknologi i en startup, er man hele tiden nødt til å ta risiko og vanskelige valg

Hva jobber du med for tiden?

Det siste året har jeg og teamet i Nyby jobbet med et større redesign av produktet vårt. Som startup “bootstrappet” vi første versjon av produktet. Etter noen år i hendene på kunder, satt vi igjen med masse verdifull læring. Det ble etterhvert tydelig at enkelte valg vi hadde gjort innledningsvis og underveis gjorde tjenesten utfordrende å skalere. Vi bestemte oss for å bygge det opp igjen, nesten fra scratch, etter at vi hadde fått positiv respons på tidlige prototyper av den nye retningen. Å ta slike valg er ikke enkelt, men risikoen ved å gjøre det i en relativt tidlig fase, er mye lavere enn om vi hadde ventet for lenge.

En liten del av brukergrensesnittet i Nyby

Dette prosjektet har uten tvil vært det største og mest utfordrende jeg har jobbet med. Ikke bare måtte vi bygge et veldig stort produkt på nytt, men fordi vi har mange kunder som bruker Nyby, måtte vi ta høyde for den eksisterende løsningen i absolutt alle valg vi tok i det nye. Systemdesignet og databasen måtte selvfølgelig migreres over også. Her måtte vi vri hjernene våre ganske mye. Hadde vi visst hvor stor denne jobben var, er jeg usikker om vi hadde gjort det. Når det er sagt, jobber man med ny teknologi i en startup, er man hele tiden nødt til å ta risiko og vanskelige valg. Det er en del av gamet. Den nye plattformen er nå i produksjon, og vi har et mye bedre og skalerbart fundament som jeg gleder meg til å jobbe videre med.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Jeg prøver å starte dagen min med minst én av følgende tre ting: Trening, meditasjon eller lesing av faglitteratur. Jeg liker ikke å sette meg direkte ned foran Macen om morgenen. Da har jeg en tendens til å bli slukt inn i noe, og så blir man sittende. Jeg tror det er viktig å skape rom for slike prioriteringer, på tross av at man har tusen ting som skal gjøres.

Å planlegge dagen min er noe jeg prøver å bli flinkere på, derfor starter jeg med å få oversikt over alle oppgaver og møter jeg skal ha den dagen. Etter det sjekker jeg Slack og Asana om det er noe som trenger min oppmerksomhet. Klokken 09.00 er det standup med produktteamet. Deretter er dagen min en miks av følgende: Design reviews, oppfølging av implementasjon av features, skissing, UI-design, innsiktsarbeid, feature-møter med utviklere og produktsjef, gjennomgang av tilbakemeldinger fra kunder eller teamet, og brukertesting innimellom.

Når du kommer tidlig inn i en startup som designer må du være forberedt på å brette opp ermene litt, for det finnes antagelig ikke dedikerte roller for ulike områder som du typisk finner i større, etablerte selskaper. Dette kan være alt fra UI, UX, tekst, systemdesign, brukerreiser, flytdiagrammer, prosessetablering og ansettelser. Du skal gjerne også være med på etablere selskapet og bidra til vekst både for selskapet og teamet ditt.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Figma og Figjam, Asana(elsk/hat), Notion, Kalender og ekstern skjerm.

Logikk for visning av profilside i Nyby. Visningen er avhengig av din rolle og i hvilken kontekst du ser den i.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Jeg har alltid blitt inspirert av mennesker som er ekstremt dedikert i et felt. Et eksempel på det er den japanske sushikokken Jiro Ono, som har viet livet sitt til sushi. Tanken på hvor mye øvelse det ligger bak den type bragd er bare veldig inspirerende.

Å reise inspirerer meg også, spesielt til store byer, med nye lukter, smaker og kulturer. Her kan man også oppleve mektige og praktfulle byggverk, og det har alltid rørt noe ved meg. Byggene forteller en historie om store tanker, kollektivt samarbeid og “grit”. Slike bygg har ofte et mørkt bakteppe også, med menneskelig lidelse og død, så utelukkende positivt er det ikke nødvendigvis.

Ellers blir jeg inspirert av flinke folk som deler kunnskap og idéer. Her går tankene fort over på f.eks Bret Victor eller denne fra Steve Jobs.

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Jeg har lenge vært minst like interessert i entreprenørskap og produktutvikling som i design. Jeg har innsett at dette er elementer jeg trenger for å holde motivasjonen min på topp. Denne våren skal jeg gå over i en rolle rettet mer mot produktledelse og -eierskap. Derfor vil jeg lære mer om produktutvikling og -strategi, samt ledelse og teambygging.

Når er “første versjon” god nok?

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Balansen mellom kvalitet og hurtighet synes jeg er utfordrende. Når er “første versjon” god nok? I utgangspunktet er jeg perfeksjonistisk anlagt, men det funker ikke når du jobber i en startup med høy hastighet. Med tiden har jeg lært meg å bli mer pragmatisk. Jeg tror allikevel det er viktig å ikke la smidig/lean-prinsipper være en hvilepute for å levere noe raskt av for lav kvalitet. Min erfaring er, at hvis man gjør det slik fordi man tenker at det kan forbedres ved en senere anledning, så gjør man seg selv en bjørnetjeneste. I realiteten ender man gjerne i en situasjon der man verken har tid eller ressurser på å forbedre det som er levert. For å få en slik modell til å fungere i praksis, må det ligge klare prosedyrer som en del av strategien til produktteamet. Dog er det ingen hemmelighet at det å gjenoppta et komplekst arbeid som ble satt i produksjon for tre måneder siden, ikke er særlig effektivt. Bygg heller rutiner og prosesser som sikrer riktig kvalitetsnivå første gang, som Toyota sier.

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Det hadde vært veldig kult å se et norsk designledet tech-selskap lykkes internasjonalt. Den typiske gründeren kommer gjerne fra business-siden eller fra en teknisk bakgrunn. Men jeg ser ingen grunn til at det trenger å være slik. Airbnb er et godt eksempel på det. For å komme dit må designere tørre å søke seg ut av komfortsonen og ta større risiko. Jeg tror riktignok norske tech-selskaper og startups for lengst har innsett verdien av å inkludere design som en sentral del av sin strategi og selskapsstruktur, heller enn å la det være en ettertanke. Oda er et fint eksempel her.

Hva gjør du når du ikke jobber?

📸: Privat

Som far til to barnehagebarn går naturlig nok mye av tiden til å være nettopp det. Ellers prøver jeg å unngå å sitte foran en skjerm når jeg ikke er på jobb. Jeg har alltid vært opptatt av håndverk, og spesielt mat og drikke. Det siste året har det gått mye tid til nerding på napolitansk pizza og surdeigsbaking. Det var en utrolig mestringsfølelse når jeg klarte å hente frem gamle barndomsminner fra ferier i sør-Frankrike, i form av baguetter skapt på min egen kjøkkenbenk. Denne interessen har ført meg og noen venner på en pilegrimsreise nå til våren. Målet er Noma i København. En slik luftetur gleder jeg meg veldig til etter to år med Covid.

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.