Ukens designer: Arjun Amrik Singh Ahluwalia

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
6 min readApr 25, 2022

— Miljøet er fullt av folk som sliter med å få jobb eller oppdrag, har imposter syndrome, sliter med depresjon, rasisme og stereotyping på arbeidsplassen eller hos kunde, og det er dårlig representasjon av mangfold

Ukens designer Arjun Amrik Singh Ahluwalia i Bouvet tok to bachelorgrader samtidig, elsker merkevaredesign, og synes designmiljøet trenger en realitetssjekk! 🙌🏻

📸: Privat

Navn: Arjun Amrik Singh Ahluwalia

Alder: 36 år

Bosted: Bergen

Utdannelse: Bachelor i kunst og design og bachelor i økonomi og administrasjon fra Monmouth College, Master of Arts i Graphic Design fra University of Iowa School of Art and Art History

Jobb: Designer hos Bouvet Bergen

Fartstid som designer: 10 år

Hører på nå: Hører på det meste, men akkurat nå har jeg fått sansen for gamle favoritter igjen fra emo/punk/goth perioden min. Så det går mye i The Format, Motion City Soundtrack, Death Cab For Cutie, The Cure etc. Litt Ólafur Arnalds også

Ser på nå: March comes in like a lion (anime), Blue period (anime), Murderville, Abstract, Great British Bake Off

Leser nå: The Boy, the Mole, the Fox and the Horse, Tao of Pooh, How to be a designer without losing your soul, The Name of The Wind

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Veldig berg- og dalbane. Da jeg var yngre var jeg kjempeinteressert i reklame. Digget å se på kreative reklamefilmer fra over alt i verden. Skjønne hvordan folk tenker og “tikker,” for å lage engasjerende materiale. Men så fant jeg ut at jeg også var like glad i å tegne. Det førte til at jeg til slutt ville kombinere kunst og reklame. Jeg endte opp med å reise til USA for å ta to bachelorgrader samtidig. Bachelor i økonomi fordi jeg hadde interesse for faget generelt og markedsføring var gøy, men også fordi jeg måtte tilfredsstille foreldrene mine sine ønsker litt. Bacheloren i kunst og design var kanongøy. Etter studiet var jeg tilbake i Bergen og drev med freelancearbeid i design. Etter det følte jeg behovet for mer, så jeg søkte og fikk scholarship og jobb som lærer på Universitetet og dro tilbake til Uniten.

Etter masterstudiet var det på tide å vende hjem og ta i bruk alt jeg hadde lært. Jeg fikk jobb som designpotet i kommunikasjonsavdelingen på UiB. Jeg var motion-, merkevare-, ux-, ui-, og innholdsdesigner for Læringslabben som nå er i Media City. Deretter ble jeg spurt om jeg ville joine Bouvet Bergen for å fokusere på UX-Design. Der har jeg vært siden september 2019. Det har vært utrolig lærerikt her og jeg har fått jobbe med prosjekter som virkelig har utfordret meg. Jeg har også fått anledning til å prøve og feile litt med nye ting her; åpner opp for at “reisen min” kan ta meg flere steder ennå ;)

Hva jobber du med for tiden?

For tiden jobber jeg med UX og design av et modelleringsverktøy for ingeniører og arkitekter i form av en webapplikasjon. Et utrolig spennende prosjekt som har mål om å endre arbeidsflyten for mange ingeniører i energiindustrien. Det er spennende å lage en webapplikasjon som er så kompleks som dette. Tenk Figma, men for ingeniører! Vi kommer til og med til å bruke litt WebGL, som åpner opp for langt flere muligheter med 3D-modellering.

Arjun lager Mimir, arbeidsverktøy til ingeniører.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Jeg er involvert i flere områder hos kunden pga. min varierte kompetanse innen design. Så det er en del avklaringsmøter og arbeidsmøter. Jeg er også mentor for en dyktig ung UX-designer, og vi pleier å ha flere samtaler i løpet av dagen da vi jobber på samme prosjekt. Når det ikke er møter og det er tid for arbeidsro, fokuserer jeg på design, ux-kartlegging og visualisering, pluss litt tull og tøys på kontoret.

Modellering i Mimir.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Blyant + papir, Figma, Adobe XD, Illustrator, Procreate, Spotify og ris-kokeren på kjøkkenet.

Blyant og papir må alltid være med! 📸: Privat

Hvis design og utvikling får en felles forståelse og respekt for hverandre, kan man virkelig lage dritkule opplevelser for brukeren

Hva eller hvem inspirerer deg?

Det er veldig mange som inspirerer meg. Jeg har et elsk for merkevaredesign. Men selv merkevaredesignere tenker brukersentrisk, og jeg er veldig glad i de som ser romantikken i det. Debbie Millman, Aaron Draplin, James Victore, Milton Glaser, Michael Beirut, Paula Scher. Listen er lang, men det er designere som tar faget seriøst og bruker tid og krefter på å formidle det.

Det er selvfølgelig også flotte kolleger og kunder som inspirerer nye idéer og måter å løse designproblemer på. Jeg er elendig til å kode, men det er alltid fascinerende å snakke med utviklere og lære hvordan de tenker. De er løsningsorienterte og hvis design og utvikling får en felles forståelse og respekt for hverandre, kan man virkelig lage dritkule opplevelser for brukeren.

Arjun er også en av designerne som formidler sin kunnskap videre. Her er han på Bouvet One 2021, deres arena for å dele erfaringer og formidle domenekunnskap, hvor han snakket om User Story Mapping.

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Jeg føler jeg har bare “scratched the surface” av design for komplekse systemer. Det hadde vært fantastisk å jobbe med det mer og finne et bra “system” for det.

Det hadde ikke skadet med litt refresherkurs på merkevaredesign heller ;)

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Jeg sliter fortsatt med “done is better than perfect”. Jeg føler alltid behovet for å tweake og fikse på ting konstant til jeg er fornøyd. Den balansen er fortsatt litt vanskelig for meg.

Jeg lengter etter litt mer åpenhet fra design-Norge

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Jeg er veldig opptatt av at vi snakker mer sammen i fagmiljøet og tar opp ting som vanligvis ikke er så populært å snakke om. Det emosjonelle ved design, empati for kundens/brukerens behov til de grader at det virkelig setter UX på prøve, osv. UX Norge er et bra steg i riktig retning. Jeg føler også at jeg er litt lei “alt er positivt og gladsak” attituden til designere og ledere. Ikke at vi skal være negative hele tiden, men designmiljøet generelt trenger en realitysjekk. Miljøet er fullt av folk som sliter med å få jobb eller oppdrag, har imposter syndrome, sliter med depresjon, rasisme og stereotyping på arbeidsplassen eller hos kunde, og det er dårlig representasjon av mangfold. Listen blir lengre og lengre; Åpenhet. Jeg lengter etter litt mer åpenhet fra design-Norge. Ikke solskinnshistorier eller salgs-pitch på *kremt* design-festivalen *kremt*.

Hva gjør du når du ikke jobber?

I det siste har det vært litt færre sosiale aktiviteter “ute”. Men jeg liker å gå tur, spille PC- og konsollspill, brettspill, og så elsker jeg å spille Dungeons and Dragons med venner. Jeg har et ønske om å ta opp malepenselen igjen for å male et lerret jeg har stående hos meg, men depresjonen har gjort det litt vanskelig å ta “tak” i det. Men det kommer snart ;) Ellers prøver jeg å få svømt eller trent.

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.