Ukens designer: Bente Bakke

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
7 min readApr 11, 2022

— Det er jo litt morsomt å se hvor engasjerte folk blir når de har noe visuelt å jobbe med

Ukens designer Bente Bakke i Autostore bygget opp UX-avdeling i Visma Consulting, jobber i Norges første enhjørningsbedrift og ønsker seg robotarmer! 🦾

Bente på en robot på et av Autostore sine anlegg. 📸: Milosz Mazur

Navn: Bente Bakke

Alder: 33 år

Bosted: Bondegård i Etne

Utdannelse: Bachelor i Nye Medier ved Universitetet i Bergen og Master i Informatics: Design, Use, Interaction ved Universitetet i Oslo

Jobb: UX Lead i AutoStore AS

Fartstid som designer: 12 år

Hører på nå: Filmmusikk mens jeg jobber, ellers Pink Floyd, Dire Staits, Vassendgutane og Muse. Også fan av true crime-podcaster

Ser på nå: Papirhuset og Yellowstone

Leser nå: Omgitt av idioter av Thomas Erikson, som har en interessant teori om ulike personlighetstyper. Anbefales!

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Reisen min som UX Lead startet allerede som 15-åring, da jeg jobbet som ekstrahjelp på Coop Obs Bygg i Sarpsborg. Dette var begynnelsen på det å jobbe med kunder, med ulike personlighetstyper og utfordringer som jeg måtte håndtere som representant for bedriften. Interessen for IT startet enda tidligere, men jeg har alltid vært interessert i gaming, programmering og media. Derfor falt valget på Nye Medier i Bergen, hvor jeg fikk utfordre meg på «litt av alt». Der oppdaget jeg også interaksjonsdesign, som til da var et helt ukjent domene.

Etter tre år i Bergen var det bare å pakke kofferten og flytte til Oslo for å ta master i samme fagområde. Jeg må kanskje ærlig innrømme at jeg flyttet hovedsakelig fordi mine gode studievenninner også flyttet, da godt vennskap viste seg å være en viktig del av det å trives med studier. Valget var likevel helt rett, da studieretningen traff meg svært godt.

Det viste seg at det å velge studier og jobb ut fra interessene mine skulle lønne seg. Jeg fikk først jobb i Mobiletech mens jeg studerte. Her designet jeg nettsider på mobil i den tiden hvor Norge gikk fra WAP til WWW som standard for mobile nettsider. Jeg var ansvarlig for design av løsninger for flere store kunder, deriblant NetCom (før Telia), Dagens Næringsliv, RiksToto m.fl.

Etter studiene fikk jeg jobb i Visma Consulting i Oslo som «funksjonell arkitekt». Bedriften hadde ingen UX-ressurser fra tidligere, så da muligheten bød seg, kastet jeg meg over den og bygde opp min egen UX-avdeling. Jeg jobbet med mange ulike kunder i både offentlig og privat sektor, hvor jeg blant annet var med på å designe digitale systemer for UDI, IMDI, UDIR, LDIR, Bufdir og mange flere. Et av prosjektene jeg husker spesielt godt, var asylbarn.no (UDI), hvor jeg designet en mobiltilpasset nettside for asylbarn som kom til Norge enten med eller uten sine foreldre. Selv om Norge er et flott land å bo i, er det utfordrende for både barn og voksne å vite hva en skal gjøre når en kommer inn i landet. Det var en god opplevelse å se at jobben jeg utførte kunne gjøre overgangen til et nytt land litt enklere. Det er slike prosjekter som driver meg som designer, nemlig å designe løsninger som er samfunnsnyttige og bidrar til at folk får en enklere hverdag.

Designprosess for asylbarn.no, med workshop og en fysisk prototype utviklet for å teste med barn i målgruppen 12 år. Resultatet ble presentert på en konferanse i regi av UDI.

Dette var starten på min karriere innen UX design og ledelse, noe som har vært midt i blinken! Fra å være den usikre ekstrahjelpen på trelasten, til å satse som avdelingsleder innen UX, har vært utrolig lærerikt. Selv om kundene mine i dag er litt lengre unna enn på trelasten, får jeg likevel muligheten til å gjøre arbeidsdagen deres litt enklere.

Så hvor er jeg i dag? Ikke i Oslo for å si det sånn. For å fortelle en lang historie kort. En låvedans i Seljord gjorde at jeg fant kjærligheten, og flyttet fra Bjølsen i Oslo, til en stor bondegård i Etne i Vestland fylke. Hva skulle så skje med karrieren?

Utrolig nok dukket det omsider opp en fantastisk jobbmulighet i AutoStore, hvor jeg fikk muligheten til å fortsette reisen jeg startet i Oslo. Selv om jeg jobber på hovedkontoret i Nedre Vats som er 30 minutter unna, så besøker jeg ofte Oslokontoret vårt. Da er det lav terskel for å besøke mitt «tidligere liv», med venner og familie. Så langt har jeg aldri angret på noen av valgene jeg har gjort!

Hva jobber du med for tiden?

Nå jobber jeg som UX Lead i AutoStore, hvor jeg er ansvarlig for å designe intuitive løsninger på tvers av AutoStore sine systemer. AutoStore har utviklet et robotsystem for vareplukking på lager. Systemet gjør det mulig å automatisere store deler av lagerdriften, som effektiviserer tidsbruk, kostnader og plassbruk. Når du bestiller varer på nett, for eksempel fra XXL, er det AutoStore sine systemer som henter varene dine.

Idéskaperen bak AutoStore, Ingvar Hognaland, spurte sine kolleger på 90-tallet: «Hva finnes det mest av i et varelager i dag? Luft!» Idéen ble videreutviklet til et AutoStore-anlegg, og vipps! I dag er AutoStore Norges første enhjørningsbedrift, som har ansatte og varelager for kunder over hele verden. Jeg er stolt av å få være med på å bygge opp en UX-avdeling i et slikt selskap, som har et arbeidsmiljø og en kultur hvor innovasjon blir oppmuntret, og ideer blir hørt og lagt til rette for.

Bente holder presentasjon for AutoStore-ansatte om UX-strategier og pågående designprosjekter. 📸: Milosz Mazur

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Arbeidshverdagene mine, sett bort fra perioden med hjemmekontor, er svært varierte. Mange avdelinger i AutoStore har nå fått øynene opp for UX-faget, og ønsker min bistand. Da hjelper jeg til der det trengs, hvor jeg fokuserer på et par, større prosjekter. Vi har nettopp utviklet et designsystem i Figma, for å utvikle en lik look and feel på tvers av softwaresystemene våre. Jeg jobber med å arrangere workshops, jobbe med innsiktsarbeid ute på anlegg, prototyping og utvikling av UX-fagområdet i bedriften.

En vanlig start på dagen for meg er å hente kaffe. Deretter er det mailboksen og Teams som får gjennomgå. Jeg er med på standup-møter i prosjekter, og en sosial, virtuell kaffe mot slutten av dagen. Det er en fin møteplass for et av teamene jeg jobber med i Oslo. Når jeg ikke blir tatt med i møter om interne faggrupper, rekrutteringsarbeid og prosjektmøter, holder jeg av tiden til å designe og videreutvikle løsninger vi jobber med. Nå er jeg i prosess med å ansette flere til UX-avdelingen, som også blir veldig spennende.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

For øyeblikket klarer jeg meg ikke uten Figma. Vi bruker Figma aktivt i prosjektene våre, hvor både prosjektledere og utviklere er aktivt med å designe nye løsninger. Det er jo litt morsomt å se hvor engasjerte folk blir når de har noe visuelt å jobbe med. Jeg synes også Teams fungerer effektivt når jeg jobber med team som ikke sitter i nærheten.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Da må jeg nesten si foreldrene og søsknene mine, som har lært meg at en må jobbe hardt for å nå målene sine i livet. Søsteren min jobber på Høyskolen i Innlandet, etter hun ble ferdig med doktorgraden sin innen Geokjemi (landbruk), og broren min er ingeniør og jobber med reguleringsteknikk etter å ha tatt mastergrad i Kybernetikk ved NTNU. Det skal også sies at de har lært meg at det går an å ha det gøy i prosessen!

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Jeg har lyst å lære flere teknikker som gjør meg til en enda bedre designer, og ikke minst det å prioritere oppgaver slik at jobben blir utført på en god måte.

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Tidligere ville jeg svart at min største utfordring ville vært å overbevise kunder og ledelse hvor viktig det er med UX-design i utviklingsprosjekter. Dette er det heldigvis ingen behov for nå, da fagfeltet mitt ønskes velkomment med åpne armer! Min største utfordring som designer er derfor mangel på tid. Jeg skulle så gjerne gjort mye mer enn det jeg gjør i dag, men jeg er dessverre ikke en blekksprut. Kanskje jeg kan utvikle robotarmer som kan bistå meg i prosessen?

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Jeg synes designere i Norge kan bli bedre på kunnskapsdeling, og kanskje ha flere sosiale og faglige møteplasser? UX Norge er et fantastisk initiativ her. Jeg synes det er veldig verdifullt å snakke med designere på tvers av bedrifter og domener, for å lære mer om hva som gjør at folk ønsker å jobbe med det de gjør.

Hva gjør du når du ikke jobber?

Når jeg ikke jobber (og det er sommer), så finner du meg ofte på Harleyen min. En litt harry hobby kanskje, men frihetsfølelsen av å kjøre motorsykkel en fin sommerdag er helt fantastisk. Ellers har jeg fått en ny hobby etter at jeg flyttet hit, nemlig laksefiske! Er nå medlem av Etne Jeger– og Fiskerforbund, så nå er det bare å se frem til sommeren. Ellers har vi to katter, en hund, to høner og ørten ammekyr å bruke tiden på hjemme på gården.

Den dagen Bente fikk lappen på tung MC! Mangler bare skinnvesten her. 📸: Privat

Vinteren går stort sett med til egentrening og håndball, da jeg er trener for datteren til samboeren sitt håndballag; «Etne/Ølen». En herlig gjeng!

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.