Ukens designer: Jeanette Hafnor

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
5 min readSep 14, 2021

— Følelsen man får når man har sovet på de løse trådene og endelig får en helhetlig idé er det som gjør jobben så spennende.

Ukens designer Jeanette Hafnor i Geodata skulle egentlig bli motedesigner, men jobber nå med å innarbeide forståelse for UX i kartbransjen 💪🏻🗺

Navn: Jeanette Hafnor

Alder: 35 år

Bosted: Oslo

Utdannelse: BA mote og produksjon + BA økonomi og administrasjon

Jobb: Designer brukeropplevelse i Geodata AS

Fartstid som designer: 2 år

Hører på nå: Chill Tracks-spillelista til Spotify og Oppdatert på NRK radio

Ser på nå: Lupin, The Flight Attendant ++

Leser nå: Svøm med dem som drukner av Lars Mytting og artikler på Medium

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Den har vel vært akkurat dét, en reise. På ungdomskolen var jeg innom tanken om arkitekt, industridesigner eller motedesigner. Fellesnevneren ble «tegning, form, farge» med en drøm om å skape en egen motebedrift — da ble det viktig å lære om både økonomi og markedsføring i tillegg til tekstil- og grafisk design. Det var ikke sånn at jeg tenkte at «jeg skal studere UX- design», det fantes heller ikke noen utdanning på det den gangen. Jeg visste imidlertid at jeg ønsket å jobbe med noe kreativt og å skape noe.

Veien fra mote- designer til UX-designer kom gjennom arbeid med nettsider i et digitalt markedsføringsbyrå. Der var helheten viktig, med fokus på godt innhold og søke-motor optimalisering sammen med godt design.

Fokus på design og at dette handler om mer enn bare utseende er også noe som må innarbeides i bransjen.

Hva jobber du med for tiden?

I Geodata lager vi løsninger som har kart som hovedfokus. Disse kartene inneholder mye farger og informasjon, de skal være dynamiske og kunne foreta analyser. Dette kan til tider være ganske omfattende og komplekst. Jobben min handler derfor i stor grad om hvordan vi kan få til en enklest mulig brukerflyt og formidle budskapet på en god måte. Fokus på design og at dette handler om mer enn bare utseende er også noe som må innarbeides i bransjen.

For tiden jobber jeg med et prosjekt for NVE (Norges Vassdrags- og Energidirektorat), der vi oppdaterer en eldre kartløsning som blant annet viser snøforhold og klimaprognoser for Norge. Her samarbeider jeg med en UX- designer fra et annet selskap hvor vi har gjennomført mange gode designprosesser. Andre løsninger kan omfatte Arkeologiske utgravingsprosjekter, områder som bør vernes og løsninger der man kan se planer for offentlige byggeprosjekter og komme med tilbakemeldinger osv.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Det står ikke på engasjement og motivasjon da jeg har mange ideer og trives med flere baller i lufta, så jeg må ofte sette av fokus tid til selve arbeidet.

Jeg planlegger ofte dagen ved å se på kalenderen, sjekke meldinger etc. Etter dette er det ofte en stand up eller to før fokuset går over på å designe med konsepter, brukerflyt, skisser for et prosjekt eller intervjuarbeid. Ofte finnes det ingen løsning fra før i de prosjektene jeg jobber med, så mye av tiden går med til innsiktsarbeid før jeg får satt i gang med design av selve løsningen.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Figma- har jeg blitt avhengig av! Men innimellom trenger jeg fremdeles Adobe Photoshop og i samarbeidsøyemed har jeg også Sketch og InVision tilgjengelig. I tillegg er jeg veldig glad i verktøy som kan hjelpe meg med å skissere ut arbeidsflyt. Tidligere har jeg brukt FlowMapp, men nå bruker jeg Whimsical. Ellers har både Miro, Mural og Metro Retro vært gode verktøy til inspirasjon i denne digitale (Covid19) perioden.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Jeg synes det er veldig fint å kunne samarbeide med andre designere både i eget selskap og på tvers av selskaper. Selv om vi driver med mye av det samme så gjør man kanskje ting på litt ulik måte og det er fint med inspirasjon og å kunne diskutere utfordringer.

📸: Privat

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Et godt samarbeid mellom designer og utvikler er viktig. Jeg har derfor lyst til å lære mer om hvilke muligheter ulike rammeverk har å tilby og hvor designet tilsier at man bør bruke mest css. Det er selvfølgelig viktig å kunne tenke ut av boksen og kreativt, men i noen prosjekter er det fint å vite hvilke tekniske begrensninger som gjelder.

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Det mest utfordrende er å få nok tid i prosjektet til både research og oppfølging underveis. Man må være flink til å prioritere og trekke ut det aller viktigste når man ikke kan få alt. Ellers er det også i oppstarten utfordrende å samle tråder og prøve å komme frem til et godt konsept og løsning. Følelsen man får når man har sovet på de løse trådene og endelig får en helhetlig idé er det som gjør jobben så spennende.

Det er viktig å begrense kompleksiteten til en løsning, men det må ikke bli for lite heller — da kan også dét gå ut over brukervennligheten.

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Kanskje være litt mer jordnære og huske på at vi lager ting for folk, sammen med folk, som ikke er lik en selv. I tillegg kan det være lurt å sette seg mer inn i tekniske utfordringer og ikke hoppe på trender med en gang. Design går jo i bølger der noe plutselig blir «hipt» sånn som dark mode, animasjoner og Glass UI i tillegg til minimalisme. Det er viktig å begrense kompleksiteten til en løsning, men det må ikke bli for lite heller — da kan også dét gå ut over brukervennligheten.

📸: Privat

Hva gjør du når du ikke jobber?

Jeg liker å finne på ting, så jeg er ofte med venner i helgene, men jeg trenger å slappe av og å være alene også. Når sola skinner så skinner jeg, og jeg legger meg gjerne i en park med en bok, men jeg trives aller best på stranda eller på båttur, hengekøyetur, skitur om vinteren eller koseturer generelt.

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.