Ukens designer: Maria Skaaden

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
7 min readJan 5, 2022

— Det er så mange muligheter å velge mellom for designere akkurat nå, og for meg har det bare blitt viktigere og viktigere å velge en jobb som tydelig gir mening og skaper verdi som er i tråd med mine egne verdier

Ukens designer Maria Skaaden i Dignio vil se flere designere som produktledere!

📸: Privat

Navn: Maria Skaaden

Alder: 33 år

Bosted: I en tidligere landhandel på Konglungen i Asker

Utdannelse: Sivilingeniør i Industriell design fra NTNU

Jobb: Head of UX i Dignio

Fartstid som designer: 10 år

Hører på nå: Leger om livet har jeg hørt mye på i det siste. YELLO fra Designit anbefales, kul produksjon!

Ser på nå: Ser lite på serier om dagen. Det siste jeg så var Førstegangstjenesten

Leser nå: Søsterklokkene av Lars Mytting, og papirutgaven av The Economist når jeg har tid

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Min første kontaktlærer var en kunst- og håndverkslærer som tok med hele klassen på alle kunstmuseene i Trondheim, og med en mor som er psykolog og en far som jobbet med å hjelpe blinde og svaksynte, så var det tidlig et utgangspunkt for meg til å finne en retning mot et yrke innenfor noe kreativt og med mennesker. På ungdomsskolen tok jeg et valgfag som het Teknologi og design, og under arbeidsuken jobbet jeg med å designe leker for barn som var blinde eller hadde redusert syn på arbeidsplassen til faren min.

Jeg begynte på Industriell design på NTNU rett etter videregående. De første tre årene var det mye fokus på fysisk produktdesign, 3D-modellering og verkstedarbeid. Jeg pusset og spraylakket skummodeller på verkstedet et semester så mye at huden på leppene mine flasset helt av.

Det var først i fjerde klasse, etter utveksling til National University of Singapore, at jeg bestemte meg for å spisse meg mot interaksjonsdesign. Sommeren etter utveksling hadde jeg sommerjobb i Bekk, der jeg dro rundt på hele Østlandet og intervjuet små og mellomstore bedrifter for å lage et konsept for mobilbank for bedrift i SpareBank 1.

Masteroppgaven skrev jeg sammen med Emmy Reehorst for Making Waves og Innovasjon Norge. Jeg var litt usikker på om konsulentyrket var litt for blazerjakke for meg, men konsulent ble jeg jo. Emmy og jeg begynte i Making Waves sammen rett etter at masteren var levert, og jeg var hjemme fra en lengre tur til Mexico. Da var det litt over 80 ansatte, frokost hver morgen og egen barista i kantina. Det var som en stor familie, og noe av den viktigste læringen og erfaringene jeg fikk tidlig i arbeidslivet kom fra dyktige og erfarne fagfolk som tok seg tid til meg.

Ledelse er først og fremst noe man gjør, ikke noe man er

Etter noen år tok jeg turen tilbake til Bekk. Det å kunne prøve ulike roller og la andre vokse med ansvar — lede gjennom andre — er noe av det jeg virkelig tar med meg fra Bekk. Ledelse er først og fremst noe man gjør, ikke noe man er.

Maria på intervjurunde på toget. 📸: Privat

Prosjektet jeg var en del av hos Vy har vært viktig, og mye av det vi fikk til i produktteamene der har satt seg som en standard for meg på hvordan man virkelig kan jobbe godt sammen tverrfaglig med digital produktutvikling. Jeg har tatt veldig mye tog, og intervjuet både konduktører og reisende. Det var utrolig gøy å jobbe med en tjeneste med så mange fysiske kontaktpunkter; hoveddelen av tjenesten er jo reisen, det digitale rundt er først og fremst en støtte for å kunne komme seg rundt.

Jeg fikk også reise til DesignOps Summit 2018 i NY, for å snakke om kontinuerlig design og hvordan vi som designere leverer dette perspektivet til et produktteam, i kontekst av arbeidet hos Vy. Det gjorde inntrykk å møte designledere bak scenen — jeg husker at jeg fikk høre at bare én av annonseavdelingene hos Facebook har over 50 designere.

Maria presenterer på DesignOps Summit 2018. 📸: Rosenfeld Media

Jeg var også med littegrann fra sidelinjen da reMarkable var i oppstartsfasen. Det ga absolutt mersmak, og jeg ville nok ikke jobbet i et oppstartsmiljø nå om det ikke var for den erfaringen. Å møte en CEO med en så klar produktvisjon og laserfokus på å komme dit, var veldig inspirerende.

I 2020, etter å ha flyttet til Asker, prøvde jeg meg som designer og rådgiver i Asker kommune. Det var lærerikt og meningsfullt, men for langt unna produktteam og digital produktutvikling for meg.

Høsten 2021 begynte jeg som Head of UX i Dignio, et selskap som jobber med digital hjemmeoppfølging. Det er så mange muligheter å velge mellom for designere akkurat nå, og for meg har det bare blitt viktigere og viktigere å velge en jobb som tydelig gir mening og skaper verdi som er i tråd med mine egne verdier.

Hva jobber du med for tiden?

Akkurat nå er vi i startfasen av to veldig spennende initiativer hos Dignio. Det ene er en satsning i USA hvor vi har fått våre første ansatte, og det andre er et innovasjonsprosjekt med visjonen “Fortsett å bli bedre etter hjerneslag”, der vi samarbeider med Indre Østfold kommune, Sunnaas sykehus og Innovasjon Norge.

I tillegg sitter jeg til daglig i teamet vårt som jobber med Remote Patient Monitoring (Digital avstandsoppfølging), hvor vi både har en desktop applikasjon for helsepersonell og native apper for pasienter.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

De dagene jeg reiser inn på kontoret kjører jeg først til barnehagen, så er det rett på toget inn til Oslo S. På toget jobber jeg stort sett, enten med e-post eller med å forberede meg til dagen. Kontoret vårt er på toppen av Oslo City, veldig praktisk for pendlere, og med panoramautsikt utover hele Oslo. Hver mandag har vi allmøte for alle ansatte, og starten av arbeidsuka er ofte preget av møter, mens utover i uka er det mer tid til konsentrasjonsarbeid. Annenhver fredag har vi Show & tell der alle kan vise frem det de jobber med.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

  • Figma til skissearbeid
  • reMarkable for notater
  • Papermate Flair M (min favorittpenn) til fysiske workshops, Miro til digitale workshops
  • Apple AirPods — Forstår nesten ikke hvordan jeg klarte meg uten tidligere. Disse bruker jeg hver eneste dag.

Hva eller hvem inspirerer deg?

  • Jeg har lært mye fra det Julie Zhou og John Cutler har skrevet.
  • David Attenborough sin stemme og fortellerstil
  • Når man finner de flokete utfordringene i et prosjekt der man blir en detektiv som må grave skikkelig langt ned til rotårsakene og klarer å nøste opp i det — det synes jeg er utrolig tilfredsstillende

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Hva betyr det egentlig i praksis for et produktteam å jobbe med ulike varianter av et produkt rettet mot ulike markeder samtidig — der noe av det vi lager har en tydelig verdi- og gevinstrealisering, mens andre ting er eksperimenter?

Håndtering av risiko og læring i utviklingen av digitale produkter synes jeg er utrolig spennende, og et tema jeg tenker at det nesten ikke går an å lære nok om. Vi skulle gjerne hatt gode kurs eller en god videreutdanning for designere i retning produktledelse og/eller produktutvikling.

Det er lenge siden vi snakket om at designere «hadde fått et sete ved bordet», og bildet av designere som levende printere er vel i ferd med å viskes ut? Men fortsatt opplever jeg at beslutningskulturen man jobber i kan overstyre god produktutviklingsprosess i for stor grad. Det er ofte designerne som får jobben med å tegne hvordan en nær eller fjern fremtid for produktet ser ut, men hvor strategisk den prosessen egentlig er, er jeg usikker på om vises godt nok for andre fagfelt? Påvirkning og endringsledelse inn i produktutvikling er også tema jeg gjerne vil lære mer om fremover!

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Designere er ofte empatiske og spørrende av natur, opplever jeg, og det kan være litt utfordrende å velge riktig “språk” mot forretningssiden. Men design er strategisk av natur, og god brukeropplevelse er som regel forretningskritisk. Jeg synes the UX collective beskrev det godt i sin årsoppsummering: “The vast majority of designers work for for-profit companies, and their KPIs involve some sort of transaction with users — whether money, data, or attention. Design is not philanthropy. Design is business. Similar to other teams like marketing or sales, design teams are an investment that companies make so that over time they can profit more, faster, and more regularly”.

Det har aldri vært så enkelt å finne en jobb som designer. Så jobb et sted som virkelig verdsetter det du gjør, gir deg tillit og muligheter

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Flere designere i produktleder-roller! De fylles ofte av folk med enten domenebakgrunn eller prosjektlederbakgrunn, men jeg har troen på at noen med et stort hjerte for både brukerne og produktet er gode i slike roller.

Og kanskje en oppfordring om å tørre å ta enda flere sjanser? Det har aldri vært så enkelt å finne en jobb som designer. Så jobb et sted som virkelig verdsetter det du gjør, gir deg tillit og muligheter.

Hva gjør du når du ikke jobber?

På sommeren; en kajakktur i blant, på vinteren; langrenn. Ellers? Prøver å sjonglere to små barn, hverdagen og jobb, livet rett og slett.

Maria utenfor den gamle garasjen til Steve Jobs. 📸: Privat

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.