Ukens designer: Ronny Ellefsen

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
5 min readMar 21, 2022

— Ikke vær redd for å spørre hvorfor ting er som de er da grunnene ikke alltid stikker så dypt, og kan åpne for et hav av nye muligheter

Ukens designer Ronny Ellefsen i AntiDiffer har blant annet jobbet med nasjonalgallerier og museer i Storbritannia, helsesektoren i Sveits, synes vi ikke blindt bør følge trender, og har antakeligvis rekord i antall fagbøker lest under pandemien! 📚

📸: Mats Slaastad Birkelund

Navn: Ronny Ellefsen

Alder: 47 år

Bosted: Asker

Utdannelse: BA (Hons) Visual Communication fra Birmingham City University

Jobb: UX-Lead i AntiDiffer

Fartstid som designer: 20 år

Hører på nå: Denne spillelista

Ser på nå: Succession

Leser nå: Customer Innovation av Marion Debruyne

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Min første smak på å jobbe i den kreative bransjen kom i 1998 da jeg var «intern» i New Media Science (nå Bouvet) og fikk jobbe på et større digitalt prosjekt for Statoil. Her jobbet jeg en del med å stressteste løsningen. Jeg dro tilbake til England og fortsatte mine studier hvor jeg fordypte meg i Human Computer Interaction innen studiet i visuell kommunikasjon, som ga meg en Bachelor of Arts (Hons) i 1999. Etter studiene dro jeg tilbake og jobbet i Oslo i to år med fokus på at jeg ville tilbake for å jobbe i London.

Sommeren 2001 etablerte jeg Tape London Ltd. Sammen med et norsk firma, som deres London-avdeling. Det tar jo alltid litt tid å komme igang på et nytt sted, men etter en del småprosjekter og masse networking, tok det av i 2003 med en kjempekontrakt med The Science Museum. De ønsket en enkel og engasjerende løsning for brukere å finne bilder i deres museumsdatabase, og det åpnet dørene til både flere prosjekter for The Science Museum, men også for museumsbransjen. Det neste store prosjektet var re-design av Victoria & Albert Museum sine nettsider samt deres Museum of Childhood og the Theatre Museum som hadde masse interessant historie og objekter å formidle. For Museum of London fikk jeg i tillegg til å designe nettsider også jobbe med interaktive skjermer og spill i utstillingene deres. Deretter dukket National Gallery of Ireland i Dublin opp på radaren som hadde latt seg inspirere av sidene jeg hadde laget for Victoria & Albert Museum og lurte på om det var mulig å løfte deres galleri på en lignende måte.

Mens jeg jobbet i England pendlet jeg også en periode til Stavanger for å utarbeide Altibox sin nettsatsning. Her fikk jeg også jobbe med design og brukeropplevelse mellom forskjellige interaktive plattformer mot alle deres nasjonale partnere, som jeg på mange måter fikk gjenbesøke når jeg flyttet tilbake til Norge i 2018 og fikk jobbe med RiksTV mens jeg jobbet i Hyper. Men før den tid ble det syv år i Zürich, Sveits, hvor jeg blant annet jobbet med masse interessante løsninger for bl.a. Roche Pharmaceuticals, Givaudan, Swisscom, Pathé Cinemas og Kjus. Det tok selvfølgelig tid å komme inn i markedet, men med godt mot åpnet det seg muligheter der også.

Hva jobber du med for tiden?

Akkurat nå jobber jeg mest med en spennende ny tjenesteplattform for PrivatMegleren der vi bygger opp en intuitiv løsning som vil gagne både kunder og meglere i salgsprosessen. Under pandemien jobbet jeg blant annet en del med en app for å håndtere lading der jeg fikk være med på å utvikle en spennende løsning for Current og deres partnere.

App for Current

Det siste halvåret har jeg jobbet med å optimalisere studentopplevelsen hos skolene til Intendia Group; NKI, Bjørknes, MedLearn etc. Her jobbet jeg nært med institusjonen og deres partnere med å forbedre leddene i studentreisen «fra prospekt til ambassadør», og nylig lanserte vi de nye nettsidene for MedLearn med hovedfokus på å senke terskelen for å bli student.

Nye nettsider for MedLearn og NKI

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

I disse dager er jo en typisk dag inn og ut av diverse møter på Teams og andre konferansekanaler som har sine egne utfordringer, men nå er vi godt vant med den slags alle sammen. Det jeg liker mest i min hverdag er å grave meg ned i innsikt og å se problematikken få så mange vinkler som mulig slik at løsningen vi lager bygger på gode røtter med intervjuer, personas, KPI’er etc.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Jeg elsker Adobe Illustrator, men nå lever alle mine prosjekter i Figma og Miro. For å strukturere informasjon bruker jeg ofte Airtable. Og så går jo verden ingen steder uten Slack og Dropbox.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Jeg lar meg inspirere fra mange hold, egentlig, spesielt av mine fantastisk flinke kollegaer. På mange måter blir jeg også inspirert av å inspirere andre. Men innen forskjellige områder lar jeg meg inspirere av mennesker som John Maeda, David Carson, Jonathan Ive, Luke Wroblewski, Steve Krug, Tiffany Eaton og mange andre kloke hoder som brenner for både design og flotte brukeropplevelser.

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Det dukker stadig opp ting jeg aldri ser ut til å finne tid til å grave meg ordentlig ned i, så jeg vil gjerne sette meg mer inn i videoredigering og animasjon for å kunne presentere prosjektene våre på mer spennende og inspirerende måter.

Utfordringene ligger som oftest i kommunikasjon i alle ledd i et prosjekt

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

Jeg elsker å jobbe med å gjøre masse research som resulterer i intuitive brukeropplevelser. Utfordringene ligger som oftest i kommunikasjon i alle ledd i et prosjekt. Men utfordringer venter jo også på løsninger, og så lenge vi kan identifisere dem er det starten på en løsning.

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Utfordre og ikke heng på trender! Løft blikket og la deg inspirere av prosjekter rundt om i verden. Ikke vær redd for å spørre hvorfor ting er som de er da grunnene ikke alltid stikker så dypt, og kan åpne for et hav av nye muligheter.

Hva gjør du når du ikke jobber?

Jeg koser meg med familien, og så løper jeg mye i skogen med lydbøker. Gjennom pandemien har jeg hørt på nærmere 600 inspirerende timer med fagbøker om bl.a innovasjon, psykologi, kundeservice, designmetoder; Customer Innovation, The Innovation Illusion, What Customer Crave, Emotional Intelligence og Man’s Search for meaning etc. og tar deg gjerne med på en løpetur til for eksempel It’s all about CEX av Jason S. Bradshaw eller Think again av Adam Grant.

Noen av fagbøkene Ronny har lest under pandemien

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.