Ukens designer: Terese Dybvad Skavhaug

Tone Nordbø
UX Norge
Published in
7 min readApr 4, 2022

— «Alle» små designmiljø ser ut til å bli kjøpt opp av svære giganter. Det synes jeg er kjedelig med tanke på mangfoldet vi har av arbeidsplasser

Ukens designer Terese Dybvad Skavhaug i Vade startet eget selskap under pandemien, blir inspirert når hun lar hjernen hvile og synes vi bør bli bedre på kompetansedeling! 💪🏻

📸: Katrin Holter

Navn: Terese Dybvad Skavhaug

Alder: 35 år

Bosted: Kampen, Oslo

Utdannelse: Bachelor i nye medier fra UiB, master i informatikk: design, bruk, interaksjon fra UiO

Jobb: Selvstendig UX- og tjenestedesigner i Vade

Fartstid som designer: Ni år

Hører på nå: Den siste Kings of Convenience-plata Peace or love og NRK-podkasten Hele historien

Ser på nå: Landscapers, Dopesick og Masterchef Australia

Leser nå: Tøyeneffekten av Bjarte Breiteig, Min barndoms verden av Odd Børretzen og Carl Barks Donald-klassikere

Hvordan har reisen din vært til der du er nå?

Jeg startet med sommerjobb som interaksjonsdesigner i Creuna (nå Knowit) i 2011 og elsket både jobben og folka der, så jeg begynte i full stilling der etter masteren. Creuna-årene formet meg nok både som fagperson og kollegamenneske, og jeg føler på mange måter at jeg vokste opp der. Det var så inspirerende og morsomt å jobbe et sted med så mange ulike folk fra forskjellige bakgrunner og fagmiljø, samtidig som vi hadde et sterkt interaksjonsdesignmiljø jeg følte meg hjemme i.

Jeg hadde en ja-innstilling til alt av prosjekter så jeg fikk prøve det meste, både på huset og ute hos kunder. Etterhvert begynte jeg å bli interessert i å skjønne hvorfor vi lager det vi lager, så da beveget jeg meg mer over på tjenestedesign og innsiktsbiten av prosjektene. Nå jobber jeg med begge deler og synes det er deilig å kunne bytte litt på å løse floker og tenke helhetlig, og å sitte med detaljene og brukerteste ting. Så jeg føler meg heldig som hadde en så fin start på arbeidslivet!

I 2018 kjente jeg litt på rastløsheten og begynte etterhvert å jobbe i Itch, et relativt lite, nyoppstartet selskap under daværende Acando. Det første året satt jeg for det meste ute hos Brønnøysundregistrene og hjalp til på Felles datakatalog før Itch ble fusjonert med Inventas. Der ble jeg kjent med mange smarte folk som drev med helt andre ting enn jeg hadde vært borti før og jeg fikk lære om produktdesign, produktutvikling og fikk også en intro til verktøy som 3D-printing og laserkutting. Det siste halvannet året satt jeg ute hos Deichman, som ble et av mine topp fem favorittoppdrag tross hjemmekontor nesten hele perioden. Der fikk jeg muligheten til å jobbe helhetlig ved at vi kartla brukerreiser, jobbet med organisasjonen og tjenestetilbudet generelt, samtidig som jeg fikk sitte med detaljene som UX-designer i utviklingsteamet. Det var veldig tilfredsstillende å både kunne identifisere problemene og å finne løsninger, teste de og gjøre endringer.

Servicesafari på Deichman. 📸: Biblioteksentralen

Et annet Inventas-prosjekt jeg lærte mye av var et workshopløp vi hadde med Riksrevisjonen. Der snakket vi med foreldre som har barn med funksjonsnedsettelser om deres møte med det offentlige og hele den uendelige mølla de må gjennom gang etter gang. Velferds-Norge er ikke bare enkelt å forholde seg til, det visste vi kanskje fra før, og det var sterkt å lytte til historiene og erfaringene deltagerne hadde.

Aktørkart fra arbeid for Riksrevisjonen. 📸: Privat

Etter å ha jobbet mange år i selskaper som hovedsakelig var byrå, men hvor jeg som designer ofte ble sittende hos kunder, kjente jeg igjen på rastløsheten. Kanskje var det pandemien som lokket frem min indre eremitt også, for plutselig hadde jeg ikke like mye behov for å være tilstede og bli kjent med alle både hos kunden og hjemme hos konsulentselskapet lenger. Så i høst fant jeg ut at jeg ville starte for meg selv. Tanken på å lære mer om å drive et selskap, finne egne prosjekter og i tillegg prøve en ny hverdag fristet veldig. Noe jeg har satt veldig pris på er å slippe å ha dårlig samvittighet hvis jeg ikke har fakturertbar arbeid. Da kan jeg velge å ta fri, og det er helt greit ❤

Hva jobber du med for tiden?

Siden oppstarten av Vade har det handlet mest om å få firmaet på beina, sette seg inn i diverse lover, regler og regnskapsprogrammer, bli kjent med ulike konsulentmeglere og ta kontakt med gamle kjente som kanskje trenger hjelp. Rett før jul fikk jeg mitt første fulltidsoppdrag hvor jeg hjalp til med å lage et system som gir kunder rundt omkring i verden oversikt over, og verktøy til, å håndtere og forvalte solcelleplantasjene deres.

I mars fikk jeg oppdrag som UX- og tjenestedesigner hos Oda. Der hjelper jeg til med å utvikle nye tjenester på logistikksiden som forhåpentligvis vil gi enda mer verdi for både kundene, de ansatte og Oda som selskap.

Jeg synes det er kjempegøy å lære om ting jeg ikke kan så mye om fra før, og jeg tror det er mye av grunnen til at jeg trives så godt som konsulent.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Jeg starter dagen med frokost og te før jeg enten rigger meg til på hjemmekontoret (les: stuebordet) eller drar til kontoret til kunden. Hvis jeg er i en periode med mye multitasking noterer jeg hvor jeg slapp dagen før slik at jeg vet hva jeg skal starte med og hvilke mål jeg har for dagen. Typiske mål er å ha et par møter eller snakke med folk, jobbe med skisser eller kartlegginger, sparre med teamet, gjøre brukerinnsikt eller å forstå ulike deler av domenet jeg jobber med. Jeg synes det er kjempegøy å lære om ting jeg ikke kan så mye om fra før, og jeg tror det er mye av grunnen til at jeg trives så godt som konsulent.

Nå som jeg har begynt for meg selv gjør jeg også adminjobb på ettermiddagene, som fakturering og budsjettering, planlegging av lønnsutbetalinger og sånne ting. Det høres kanskje kjedelig ut for noen, men jeg syns det er så spennende å være så tett på driften. Og så får jeg skikkelig mestringsfølelse av å gjøre regnskapet selv og se at alt går opp.

Hvilke verktøy klarer du deg ikke uten?

Hvis jeg må ta et utvalg: Fiken ❤, Figma, Remarkable, Dropbox og LastPass.

Hva eller hvem inspirerer deg?

Folk som klarer å være tålmodige og rause i vanskelige situasjoner. Bestefaren min sin evne til å se det positive i folk og sette pris på livet slik det er, selv da han bodde på sykehjem som 96-åring.

Faglig sett inspireres jeg av folk som jobber utrettelig for å forbedre tjenester (spesielt i det offentlige), som navigerer i kompliserte landskap og kommer opp med smarte og enkle løsninger.

Ellers finner jeg mye inspirasjon i å sitte i ro uten skjerm alene på en kafé. Da kommer ofte idéene til meg og jeg får en trang til å skrive, tegne, fikse eller lage noe.

Hva har du lyst til å lære mer om fremover?

Livet som selvstendig konsulent er fortsatt ganske uutforsket, så jeg gleder meg til å lære mer om det. Faglig sett blir det gøy å jobbe tettere på det store designmiljøet i Oda etter å ha vært eneste designer i prosjekt (litt for?) lenge.

Hva synes du er mest utfordrende i jobben som designer?

De gangene kunden har en forventning om at man som designer automatisk skal vite hva som er best for brukerne, uten at man skal bruke tid på å sette seg inn i domenet, finne ut hvem brukerne er eller hva de trenger.

Jeg vil også nevne frustrasjonen over at «alle» små designmiljø ser ut til å bli kjøpt opp av svære giganter. Det synes jeg er kjedelig med tanke på mangfoldet vi har av arbeidsplasser.

Jeg synes spesielt de dyktige designerne i det offentlige kunne vært bedre på å snakke høyere om hva de driver med

Hva synes du designere i Norge bør bli bedre på?

Jeg synes spesielt de dyktige designerne i det offentlige kunne vært bedre på å snakke høyere om hva de driver med. Mange er flinke på å ha kompetansedeling innad i organisasjonen, som jo er bra, men det hadde vært interessant om de var mer ute og delte erfaringer både i designmiljøet og i andre forum ellers i samfunnet.

Hva gjør du når du ikke jobber?

En bra uke for meg er ca 60% dager med planer, 40% blanke ruter i almanakken. Jeg orker ikke mobilkalender, så jeg har alt i en fysisk bok. Når jeg slapper av er jeg ofte hjemme og ser på serier og filmer med samboeren og katten, leser i badekaret eller lager mat og baker. Frokost er mitt favorittmåltid, så det tar jeg meg ofte god tid til å lage i helgene.

Planer består gjerne av å bruke byen: dra på konserter, gå ut og spise, dra på kino/teater/museum, gå tur i parker, besøke venner. Jeg elsker å bo i by! Jeg er også glad i å reise, men holder det gjerne til en sjelden langtur heller enn hyppige helgeturer.

Terese og adoptivkatten My. 📸: Privat

Ellers går jeg fort lei av hobbyer så jeg prøver å fylle på med nye ting så ofte jeg gidder. Den siste tiden har jeg vært innom møbeltapetsering, brodering, badstu- og isbading, aksjeinvestering på lavbudsjett, og vi har vært fosterhjem for FoD-katter gjennom pandemien. Der gikk vi rett i fosterhjemfella og adopterte katten vår My.

Vil du nominere noen til ukens designer? Send en PM til @tone på UX Norge, eller send en mail til hei@uxnorge.no.

--

--

Tone Nordbø
UX Norge

Forfatter av Introduksjon til interaksjonsdesign. Selvstendig UX-konsulent, foreleser på Høyskolen Kristiania og driver UX Norge. Veldig glad i Post-its.