Bezpečný přístav UXWell

Honza Murin
UXWell Education
Published in
2 min readFeb 18, 2018

Designový běh UXWellu 2017 se pomalu blíží k svému závěru a náš předposlední víkend byl zaměřený na uživatelské testování. S uživatelským testováním už mám nějaké zkušenosti, i tak jsem se na tento víkend těšil. Věděl jsem totiž, že budu mít možnost prožít si testování z pozice pozorovatele. Když jsme se ale v sobotu dopoledne rozhodovali, kdo odmoderuje nedělní tři sezení, měli jsme dva dobrovolníky a hledali třetího. Chtěl jsem dát ostatním kolegům možnost si testování vyzkoušet, tak jsem se nehlásil. Nikomu jinému se ale nechtělo, tak jsem se nakonec třetím dobrovolníkem stal já. Bral jsem to jako příležitost k získání zpětné vazby na své moderovací schopnosti od zkušených kolegyň z MSD Ivany a Lucie.

Až později odpoledne mi docvaklo, že jsem upsal do testování něčeho, co jsem v životě neviděl a o čem nic nevím. Připravené mockupy prolinkované v Invisionu byly hodně hrubé a nenavazovaly na sebe moc přirozeně. V práci bych se do testování takového prototypu nepouštěl, ale už jsme měli na druhý den pozvané participanty a nebylo cesty zpět. V tuhle chvíli jsem začal litovat svého ranního rozhodnutí.

Když jsem cestou domů přemýšlel, jak z toho ven, došlo mi, že se není čeho bát. Jedná se jen o “cvičný” projekt, kde mám možnost si kontrolovaně zažít docela extrémní situaci, kdy testovaný prototyp nefunguje tak, jak bych si představoval. Pokud bych v neděli zjistil, že dostávám participanta nebo sebe do nepříjemné situace, můžu sezení kdykoliv ukončit. Na druhé straně za zrcadlem navíc nesedí můj klient nebo kolega z práce, který nutně potřebuje dostat rozumný výstup.

Nebudu vám lhát. Jsem nervózní před každým testováním. Nedělní ráno ale bylo opravdu extrémní.

Jak si moderátoři a participanti poradili s prototypem?

Nakonec jednotlivá sezení proběhla velice dobře. S některými praticipanty se hlavně povídalo, s některýmu bylo možné více prozkoumat testovaný artefakt. Když píšu tento článek s odstupem pár týdnů, jsem za tuto zkušenost opravdu rád. Zažil jsem si testování na prototypu, který nebyl úplně dotažený. Na všech testováních, kterých jsem se účastnil v minulosti, jsem měl tendeci dotáhnout a promyslet prototyp do posledního detailu a to není vždy potřeba.

“Tohle byl nejlepší nejintenzivnější víkend z UXWellu.”: Rosťa

Díky Petrovi z UXWellu a především Ivaně a Lucii za provedením celým víkendem. Bobovi a Martinovi za společné sestavení checklistu před testovaní, díky kterému jsem si hned akutalizoval vlastní. Honzovi za spojení teoritické a praktické přípravy testovacího scénáře. Tenhle víkend jsem si zažil, že jde otestovat i ne naprosto dokonalý prototyp a hlavně, že není potřeba se nimrat v každém detailu.

Na tento víkend jsem šel s tím, že si užiju pasivní roli pozorovatele, a pochytám nějaké tipy&triky. Nakonec si z něj odnáším velice intezivní zkušenost, kterou bych jinak získal jen těžko. Díky!

--

--