UXákem do roka a do dne: začínáme

Milan Křivánek
UXWell Education
Published in
2 min readApr 20, 2016

Už nějakou dobu jsem měl pocit, že bych měl rozšířit svoji paletu dovedností a proniknout do nějakého jiného oboru, než je programování. Uvítal jsem proto nabídku firmy, abych se zúčastnil studijního programu User Experience Design. Studium má formu intenzivních víkendů jednou za měsíc, proložených samostatnými aktivitami.

První víkend studia začal páteční seznamovací večeří. Překvapením pro mě bylo, jak různorodá naše skupina je: weboví designeři Dominik, Vojta a Tomáš, Bára a Honza z UX, Marek z marketingu, Tomáš na volné noze, momentálně u technické podpory + my dva vývojáři, Martin a Milan.

V sobotu ráno jsme se sešli v hezkých prostorách Uniferu u Vaňkovky. Poté, co se nám představili všichni lektoři a mentoři, přišla řada na nás účastníky. Překvapilo mě, jak velkou jsem z toho měl trému, zřejmě budu muset zapracovat i na svých prezentačních dovednostech.

Pak následovala v rychlém sledu tato témata: porozumění textu, dávání a poskytování zpětné vazby, sketchnotes — kreslené poznámky, efektivní čtení, návrhové cvičení design charrette a na závěr přehled psychologických principů, které ovlivňují chování uživatelů. Pomáhalo mi, že se aktivnější cvičení střídala s pasivnějšími. Přesto jsem se večer cítil hodně unavený a ze společné večeře jsem odcházel brzo.

V neděli jsme začali tříděním kartiček — technikou spadající do oblasti informační architektury. Silný spojovací zážitek nečekaně přineslo design studio: po dvou iteracích navrhování a zpětné vazby jsme se v tříčlenných bojových skupinkách vydali do Vaňkovky, abychom svoje návrhy otestovali na potenciálních uživatelích. Byla to zajímavá zkušenost, ale jsem rád, že to není náplní mé práce. Kromě rad od Martina Kopty, jak dělat uživatelský výzkum, jsme si odnesli i ponaučení, že než začneme něco navrhovat, musíme vědět, pro koho to děláme a jaký problém řešíme.

Z víkendu jsem si odnášel novou knížku, dobrý pocit z volby mentora a bzukot v hlavě způsobený přílivem nových informací. A to je teprve začátek…

--

--