Bibliotheek aan huis

Waaghalzen
valleinieuws
Published in
2 min readMay 11, 2020
Beeld: Wendy de Jager, Boekentas koeriersdienst de Bblthk

WAGENINGENAfgelopen maand is de Wageningse bibliotheek van start gegaan met de boekkoerier. In verband met de coronamaatregelen sloot de bibliotheek op 15 maart haar deuren. Vanaf dat moment zijn de rollen omgedraaid en worden de boeken nu bij de lezer thuisbezorgd.

Vanaf 25 maart kunnen leden viermaal per week boeken laten bezorgen. Ze kiezen minimaal drie boeken uit de online catalogus en selecteren vervolgens een leverdatum. De eerste drie weken bezorgde het bibliotheekpersoneel de boeken zelf. Directrice Manja Mekking zocht contact met het restaurant New York Pizza en regelde dat het team twee elektrische fietsen van het bedrijf mocht lenen.

Communicatie medewerkster Rosanne Hoogeveen vertelt: “Het animo voor de bestellingen was enorm. We hadden van tevoren niet verwacht dat het idee van een boekkoerier zo goed zou aanslaan. Al gauw gingen we van tien bestellingen op één dag naar veertig. Door het hoge aantal was er meer mankracht nodig. Daarom werden de koeriersdiensten op 15 april overgenomen door lokale vrijwilligers.”

Via de website kan een koerier opgeven wanneer hij beschikbaar is en ontvangt vervolgens een bevestigingsmail. De bezorgers mogen op de dag zelf tussen 10 en half 11 ’s ochtends in de bibliotheek de boeken afhalen. Daar staan allemaal tasjes, gelabeld met een adres. Op het juiste adres wordt het tasje aan de deur gehangen en belt de bezorger aan. Er wordt vanzelfsprekend voldoende afstand gehouden.

“ Dankzij het initiatief kan ik tóch dit ontspanmomentje hebben.”

Beeld: Wendy de Jager

De 38-jarige leesfanaat Wendy de Jager heeft zich ook opgegeven voor de koeriersdienst. “Het is vaak heerlijk weer, een ideale reden om op pad te gaan leek mij. Iedereen was dolenthousiast toen ik langskwam met de boeken. Ik vind het een fantastisch initiatief.”

Wendy geniet zelf ook van boeken lezen. “Ik had niks leuks meer te lezen, alle boeken uit mijn boekenkast had ik al doorgespit. Voor mijn werk als docent Engels geef ik veel online lessen op mijn laptop. Na mijn werk vind ik het heerlijk om in het zonnetje te genieten van een nieuw boek. Dankzij het initiatief kan ik tóch dit ontspanmomentje hebben. Dat maakt de dagen een stuk leuker.”

Ook zonder computer(vaardigheden) is het mogelijk om boeken te lenen. Doordeweeks is de bibliotheek telefonisch bereikbaar van 9 tot 12 uur ’s middags.

Door: Kimberly Iedema

--

--