De berenjacht is in volle gang

Redactie Wagedinge
valleinieuws
Published in
2 min readApr 10, 2020

Door: Jurre Lam

EDE — Zoiets kleins en simpels, maar toch leuk om te doen voor kinderen: de berenjacht.

Dit initiatief van Nina Kempjes Maarseveen uit Utrecht gaat als een trein door heel Nederland. Steeds meer mensen zetten een beer voor hun raam om ervoor te zorgen dat kinderen in deze tijd naar buiten kunnen.

De berenjacht is een concept uit het boek ‘Wij gaan op berenjacht’ van Helen Oxenbury en Michael Rosen. Het idee is: mensen zetten een beer voor hun raam en kinderen die langslopen kunnen dan op hun bingokaart de beer afstrepen. Deze bingokaarten zijn online en op Facebook te vinden. Door een groter stuk in hun buurt of wijk te lopen hebben ze meer kans om veel beertjes te verzamelen.

Een beertje voor het raam. Beeld: Jurre Lam

“Ik dacht dat dit in Nederland niet zo snel zou aanslaan.”

“Het idee komt uit Australië”, vertelt Nina. “Mijn zus woont daar en ze vertelde mij over de berenjacht. Toen ik het hoorde dacht ik dat dit in Nederland niet zo snel zou aanslaan. Na een nachtje slapen ben ik toch begonnen om het hier op te zetten.”

De mensen die een beertje voor hun raam zetten kunnen zich aanmelden via Facebook. Op de kaart van Nederland komt dan bij het huis een berensymbooltje te staan. Hierdoor weten de kinderen precies waar ze moeten zoeken. “Het aantal aanmeldingen is enorm: Op mijn eigen Facebook pagina staan er nu bijna 12.000 aanmeldingen en op een andere pagina minimaal 35.000. Het is dus echt een groot succes. Dit had ik totaal niet verwacht.”

Een deel van de kaart voor de berenjacht. Beeld: berenjachtkaart.nl

De boodschap van Nina is simpel: “Ga op pad en zoek de beren. Ga een rondje lopen. Dit is ook goed voor je beweging en vitamine D. Blijf wel altijd alert en houd je aan de regels die vanuit de overheid worden gegeven.”

Ook in Ede is de populariteit van de berenjacht zichtbaar: veel kinderen lopen met een uitgeprinte bingokaart over straat met hun ouders op zoek naar allerlei verschillende soorten beren. Noortje (6): “Ik vind het heel leuk om samen met mijn mama te kunnen zoeken naar beren. Ik zoek alleen nog een gekleurde beer en dan heb ik mijn bingokaart vol.”

Nina verwacht dat na de coronacrisis de berenjacht in populariteit zal afnemen, maar tot die tijd hoopt ze dat veel kinderen op pad gaan om de beren te vinden.

--

--

Redactie Wagedinge
valleinieuws

Geniet van verschillende reportages, interviews en nieuwsverhalen van de pop-up redactie in Wageningen. Contact: wagedinge@gmail.com of 06–22426513.