Roelof van Middendorp

“Er werd keurig in de slag gezongen!”

Redactie BARN-up
valleinieuws

--

Roelof van Middendorp is organist en dirigent in hart en nieren. Op de eerste ritmische psalmzangavond in de Oude Kerk in Barneveld afgelopen zaterdag mocht hij begeleiden en dirigeren. “Ik heb het erg positief ervaren omdat ik spontaan en lekker vlot heb kunnen spelen. Daarnaast is het mooi om mensen zo samen te brengen.”

De organisatoren hadden al jaren het plan om avonden te organiseren waarbij er ritmisch en uit verschillende berijmingen zou worden gezongen. “Vanuit het koor dat ik door de weeks begeleid, kwamen ze naar mij toe of ik de psalmzangavond ook zou willen begeleiden.” Van Middendorp was meteen enthousiast. “Ik vind het heerlijk om muziek te maken.”

“We zitten elke zondag allemaal in onze eigen kerk, met onze eigen berijmingen en liederen. Vooral hier in Barneveld zie je dat sterk. Met deze zangavond bereik je dat je mensen bij elkaar krijgt en samen psalmen zingt,” legt Van Middendorp uit. “Ongeacht uit welke kerk je komt, hoe of wat je zingt, uiteindelijk gaat het om de eer van Zijn Heilige Naam.”

Reacties

Dit werd positief ontvangen. “Mensen zeiden: ga vooral door. ze spraken ook het verlangen uit om in hun eigen gemeente ritmisch te zingen.” De opkomst was ongeveer 175 man. Dit waren vooral mensen van middelbare leeftijd en een paar gezinnen. Vooral de rechterkant van de gereformeerde gezindte zat in de kerkbanken.

“Dit hadden we ook niet anders verwacht. In de PKN in Barneveld, waar ik zelf kerk, wordt al ritmisch en uit Opwekking gezongen. Die kerkgangers komen alleen als ze echt van zingen houden en die waren er ook gelukkig. Toch was het nog best spannend hoeveel mensen er zouden komen” vertelt Van Middendorp.

“Het was natuurlijk pas de eerste keer”.

Zelf vond Van Middendorp het erg leuk om te doen. “het is zowat mijn werk, want ik speel iedere zondag in de kerk en begeleid door de weeks koren. Het is leuk om dat te kunnen combineren op zo’n avond.”

Veel voorbereiding hoefde hij dan ook niet te treffen. Het bestond vooral uit teksten doorlezen en het voorspel aanpassen op sfeer van de inhoud van de tekst. “Ik heb spontaan en lekker vlot kunnen spelen en zingen, daar hou ik van. De eerste helft van de avonden dirigeerde ik de samenzang mee zodat het gelijkmatig liep, de tweede helft niet.” Dit ging, tot zijn blijdschap, erg goed. “Er werd keurig in de slag gezongen!”

Toekomstige plannen

Ook is Van Middendorp erg enthousiast om zulk soort avonden vaker te organiseren. Maar hij geeft ook aan dat er nog voorzichtig moet worden gekeken naar toekomstige plannen. “Dit is een aanzet, je weet niet hoe het aanslaat verder. Het kan best zijn dat als je dit doorzet, dat je meer mensen krijgt die het gaan waarderen. Maar we moeten het dan wel in groter verband gaan zoeken.” Daarom wordt er gekeken of ze ook naar andere steden kunnen gaan.

De volgende ritmische psalmzangavond is gepland op D.V. 26 september. “In de toekomst willen we ook meer liederen gaan zingen. Gezien het publiek niet direct opwekkingen, maar meer de klassiekere gezangen. Hoe en wat is nog de vraag, dit gaan we binnenkort bekijken aan de hand van de ervaringen van afgelopen zaterdag.”

--

--

Redactie BARN-up
valleinieuws
0 Followers
Editor for

De pop-up redactie in Barneveld. Vijf journalisten schrijven persoonlijke verhalen en nieuws over Barneveld en zijn altijd op zoek naar een goed verhaal.