‘Ik wilde de verscheidenheid van Arnhem op beeld zetten.’

Redactie Ondersteboven
valleinieuws
Published in
2 min readApr 7, 2020

ARNHEM- Op 4 maart kwamen er allemaal verschillende mensen het Rozet binnendruppelen voor de opening van de tentoonstelling ‘Ontmoet Arnhem’. Ze kwamen alleen niet om het werk van een kunstenaar te bekijken. Nee, ze kwamen zichzelf bezichtigen. De tentoonstelling gaat namelijk over de inwoners van Arnhem. Cultuurmakelaar Kouboul Vermijs en fotografe Jantien de Bruin hebben 337 Arnhemmers op de foto gezet, om zo het diverse beeld van de stad te laten zien.

Pop-up studio

Door middel van een pop-up studio spraken Vermijs en De Bruin mensen aan op straat met twee vragen: wat is uw band met Arnhem en wilt u op de foto? ‘Door zo mensen aan te spreken konden we een divers beeld van Arnhem laten zien, vertelt de cultuurmakelaar. Op straat lopen zo veel verschillende mensen en bijna iedereen wil wel een portretfoto van zichzelf’.

Diversiteit

Het doel van de tentoonstelling is om de diversiteit van Arnhem te laten zien. Vermijs: ‘Het idee begon een aantal jaar geleden toen ik met mijn gezin verhuisde naar Arnhem. Ik merkte een enorme verscheidenheid in de stad en ik wilde hier iets mee doen. Toen heb ik Jantien de Bruin gevraagd of ze samen met mij aan dit project wilde werken en zijn we van start gegaan.’ De pop-up studio heeft op zeven verschillende locaties in Arnhem gestaan. Hierdoor staan er allemaal verschillende mensen op de foto: van een zakenvrouw tot een straatartiest, maar ook kinderen.

Traditioneel portret

Naast dat de Arnhemmers meewerken aan de tentoonstelling krijgen ze er zelf ook iets voor terug: een zelfportret. ‘Vroeger gingen mensen een paar keer in hun leven naar een fotograaf om een portret van zichzelf te laten maken en nu pakken mensen even snel hun telefoon en maken een selfie, aldus fotografe De Bruin. Van het traditionele portret is weinig overgebleven. Ik heb geprobeerd om de mensen zo puur mogelijk op de foto te zetten, om ze zo een bijzondere foto van zichzelf te geven.’ De mensen die op de foto staan krijgen hun foto digitaal opgestuurd en kunnen hem ophalen in het Rozet.

--

--

Redactie Ondersteboven
valleinieuws
0 Followers
Editor for

Wij zijn Redactie Ondersteboven, op onze site zullen wij al onze content publiceren!