Kunstenares Hanneke Zwart hoopt op overzichtstentoonstelling in november: ‘Het is een expositie van mijn eigen groei’

Veenendaals Verhaal
valleinieuws
Published in
3 min readApr 17, 2020
Hanneke Zwart naast één van haar beelden. Foto: Kim Rebergen.

VEENENDAAL- Hanneke Zwart komt uit Amsterdam, maar woont nu al ruim 40 jaar in Veenendaal. Begin april zou zij een expositie krijgen in Museum Veenendaal. Ook dit evenement wordt voorlopig opgeschort. “Het is een enorme teleurstelling want ik heb er erg hard voor gewerkt.”

Aan de hand van Hanneke haar 70ste verjaardag in april zou de expositie plaatsvinden. Vooralsnog wordt de toonstelling verschoven naar 21 november 2020. Wethouder van cultuur Dylan Lochtenberg zou begin deze maand de overzichtstentoonstelling openen. “De expositie is een overzicht van de beelden die ik in 45 jaar gemaakt heb. Van elk jaar zullen er beelden tentoongesteld zijn. Elk beeld staat voor een stukje leven. Het is dus een expositie van mijn eigen groei. Voor het eerst staan beelden uit mijn eigen collectie te koop tijdens de tentoonstelling.”

Inspiratie

“Op mijn 25ste heb ik een ongeluk gehad. In het ziekenhuis lag een dame tegenover mij. Ik was gewend om altijd bezig te zijn met mijn werk dus volgde ik haar leven vanuit mijn ziekenhuisbed. Toen ik net werd opgenomen had de vrouw één been verloren, toen ik vertrok had ze ook haar andere been niet meer.” Dat heeft Hanneke geïnspireerd voor haar afstudeerproject. Het eerste beeld wat ze maakte heet dan ook mevrouw L. “Omdat ik zelf revalideerde heeft het leven van deze dame mij het eerste jaar erg beziggehouden.” Vijf beelden van het project mevrouw L zullen de eerste in de rij van haar overzichtstentoonstelling zijn.

“Ik ben beeldhouwer om te laten zien dat het waarde heeft om stil te staan bij het leven”

De tentoongestelde beelden van het laatste jaar zullen boerka´s zijn. “Mijn man en ik reizen veel met een camper. Ook onderweg ben ik druk met het voorbereiden van beelden. Ik maakte veel schetsen van vrouwen en bestudeerde hoe het leven van vrouwen daar is. Dit heb ik op verschillende manieren uitgedrukt.” Eén van de boerkabeelden heeft klompen aan. De reden daarvan is voor Hanneke heel duidelijk, maar zij vindt dat iedereen er zijn eigen interpretatie van mag hebben.

De vrouw

“Ik ben beeldhouwer om te laten dat het waarde heeft om stil te staan bij het leven. Al mijn beelden zijn even speciaal omdat ik ze zelf heb gemaakt. Er zit een verhaal achter elk beeld. Voordat ik begin aan mijn stuk heb ik altijd eerst de titel. Ik weet wat ik de mensen wil laten zien. Pas daarna ga ik bedenken hoe ik dat kan uitbeelden.” Een rode draad in de beelden van Hanneke is het leven van de vrouw. In haar openingstoespraak wilde zij benoemen dat er geen verschil is tussen man en vrouw in een beroep. “Mensen denken dat beeldhouwer een mannenberoep is. Je hoeft niet sterk te zijn, je moet alleen goed je vak leren verstaan.”

“Ik ben met verschillende dingen bezig die ik nog wil vertellen”

Hanneke doet alles wat met beeldhouwen te maken heeft. Ook heeft ze jarenlang lesgegeven. Tegenwoordig doet ze dat nog twee weken in het jaar. “Op locatie geef ik les aan vijftien trouwe cursisten. Over het algemeen werken we buiten. Iedereen gaat met een beeld naar huis. Toch neem ik steeds meer tijd voor mezelf. Vanwege mijn leeftijd gaat het allemaal wat trager, maar ik ben met verschillende dingen bezig die ik toch nog wil vertellen.

“Ik werk altijd aan vier of vijf beelden tegelijk. Vaak één groot beeld en een paar kleine projecten erbij. Dit om de spanning er in te houden. Ook omdat mijn hoofd maar doordraaft, ik wil veel laten zien.” Elk jaar organiseert Hanneke twee of drie keer een expositie van haar nieuwe werk. Op dit moment stond alleen Hanneke haar overzichtstentoonstelling op de planning. Ze hoopt dat de expositie ter ere van haar 70ste verjaardag en haar 45 jaar als kunstenares in november door kan gaan.

Door Kim Rebergen

--

--