Singaporeaan gebruikt en vertelt over de controversiële ‘corona-app’

Redactie Ondersteboven
valleinieuws
Published in
3 min readApr 20, 2020
Adrian Teh vertelt over de controversiële corona-app: TraceTogether

INTERVIEW — Nederland is nog steeds in de greep van het coronavirus. Sinds kort werkt de overheid aan een nieuwe app, die ziet met wie je in contact bent geweest. Dit weet die app door je locatie bij te houden. Zodoende wil men proberen de verspreiding van het virus te vertragen. Na dit nieuws brandde er een discussie los in de media, waarin vooral de privacy van de mensen ter sprake komt. Welke gevolgen heeft deze app voor u, als u bijvoorbeeld boodschappen doet op het Gouweplein?

In het Aziatische land Singapore wordt er al gebruik gemaakt van zo’n app, genaamd Trace Together. De twintigjarige Adrian Teh woont in het land, gebruikt de app en vertelt in dit interview over de app. Wat de voor- en nadelen zijn en hoe de Singaporeanen er mee om gaan.

Hoe is het leven in Singapore ten tijde van Corona?
De situatie in Singapore is vergelijkbaar met die van Nederland. Er is geen volledige lockdown, want je mag het huis nog uit om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Teh: “De overheid heeft aangegeven dat iedereen zo veel mogelijk thuis moet blijven. Ik ga alleen naar buiten om te hardlopen en om boodschappen te doen in de supermarkt. Bij de supermarkt wordt je temperatuur gemeten en dat is dus anders dan in Nederland. Ik denk dat we daardoor het aantal besmettingen in Singapore relatief laag weten te houden.”

©TraceTogether

Hoe werkt de app?
De app maakt gebruik van Wi-Fi en Bluetooth om je locatie te bepalen. De app stuurt je een melding als je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is of is geweest. “Na de melding krijg je een brief van de overheid met de mededeling dat je twee weken in thuisquarantaine moet blijven. Als je toch naar buiten gaat, kan je een boete van 8000 Singaporese dollars (omgerekend zo’n 5000 euro) krijgen of een forse gevangenisstraf.”

Hoe zit het met de privacy?
Het is voor Adrian Teh onduidelijk wat de overheid allemaal van je kan achterhalen als je de app gebruikt. “Ik weet dat het je locatie van je telefoon gebruikt om te achterhalen waar je bent geweest. Verder weet ik niet wat voor data de app gebruikt. Normaal gesproken zou ik dit datagebruik zien als inbreuk op mijn privacy, maar in dit geval staat, naar mijn mening, de volksgezondheid boven de privacy.”

In dit geval staat, naar mijn mening, de volksgezondheid boven de privacy.”

De Singaporeanen worden door de overheid niet verplicht om de app te gebruiken. “Het downloaden is geheel vrijwillig. In mijn omgeving zie ik veel mensen die de app gebruiken, dat komt doordat het vertrouwen in onze overheid heel groot is. De afgelopen jaren heeft de overheid heel veel voor ons betekend, omdat alle besluiten die ze genomen hebben gunstig uit pakten voor de inwoners.”

Heb je adviezen voor de Nederlanders?
“Het belangrijkste is dat je zo veel thuis blijft, ook al is het verleidelijk om bijvoorbeeld naar het strand te gaan met dit mooie weer. Vertrouw de overheid en de experts die de beslissingen nemen in het land. Naar mijn mening staat de volksgezondheid boven privacy en zien Singaporeanen de app als effectieve manier om de verspreiding van het virus te vertragen.”

Door: Joël van Nieuwkoop

--

--

Redactie Ondersteboven
valleinieuws
0 Followers
Editor for

Wij zijn Redactie Ondersteboven, op onze site zullen wij al onze content publiceren!