Toekomst schaatsbaan Ede afhankelijk van sponsor

Ede Today
valleinieuws
Published in
2 min readMar 16, 2020
Edese IJsvereniging - Bron: Lizzy Stilma

EDE — Stichting Friends On Ice zoekt sponsors om de aankomende vijf jaar hun schaatsbaan in Ede open te houden. ‘De energiekosten lopen te hoog op wegens de zachte winters’, aldus Guus Wijnsouw namens de stichting.

Ondanks de stijging in bezoekersaantallen, ruim 2500 bezoekers meer dan vorig jaar, draait de schaatsbaan al jaren met verlies. De verwachting is dat deze stijging de komende jaren zal aanhouden. De gemeente heeft hierom doen besluiten dat de baan nog vijf jaar open mag blijven. Om hierin te kunnen voorzien zoekt de stichting sponsors. Daarnaast nemen zij voor het volgende seizoen maatregelen om de energiekosten zo laag mogelijk te houden. Een grotere, dichte tent moet de kou zoveel mogelijk binnenhouden.

‘Ik ben geen weerman dus ik kan de winters niet voorspellen.’ — Jan Vellinga, voorzitter Edese IJsvereniging

Natuurbaan

In tegenstelling tot de kunstijsbaan was de natuurbaan van de Edese IJsvereniging dit jaar niet open. ‘Het is al vaker voorgekomen dat we een paar jaar achter elkaar dicht moesten blijven, dus ik maak mij geen zorgen’, aldus voorzitter Jan Vellinga. ‘Het gaat pas de verkeerde kant op als we vijf jaar achter elkaar niet open kunnen.’

Flevonice in Biddinghuizen, de langste kunstijsbaan van de wereld, liet weten dicht te gaan. Door de steeds warmere winters liepen de energiekosten te hoog op en is het niet meer haalbaar om open te blijven. Toch blijft Jan Vellinga optimistisch over de natuurbaan in Ede. ‘De effecten van het klimaat ontken ik niet, maar ik ben geen weerman dus ik kan de winters niet voorspellen. Het blijft koffiedik kijken.’

Door onze redacteur Rebekka Rodenburg (rebekka@edetoday.nl)

Lees onze artikelen ook op edetoday.nl en volg ons op onze social media-accounts

--

--

Ede Today
valleinieuws

Wij zijn Ede Today! ☀️ | Jouw nieuwsvoorziening voor al het nieuws in en rondom Ede! | 📨 Contact: info@edetoday.nl