“Veenendaal is veelkleurig en ik wil dat graag vastleggen.”

Redactie Veenendaal
valleinieuws
Published in
2 min readMar 13, 2020

“Ik ben Lilian Steensma, ik ben 46 jaar oud en ik woon al mijn hele leven in Veenendaal. In drie jaar tijd kreeg ik vier kinderen. Inmiddels 2 pubers van 14, één van 16 en één van 17 zijn. Mijn man is op dit moment op skivakantie en ik heb een hekel aan het huishouden”, zegt ze lachend. Dit is Lilian in haar moederrol. Maar naast moeder is ze ook auteur voor verschillende kranten en bladen, zet ze zich in voor meerdere verenigingen en heeft ze hart voor Veenendaal en haar bewoners.

Lilian groeide op in Veenendaal en heeft na de middelbare school de secretaresseopleiding Schoevers gedaan. Vervolgens ging ze aan de slag als secretaresse. Sinds 2018 doet ze dit nog maar twee dagen in de week. Zo’n twee jaar geleden schreef ze een column over haar kinderen en publiceerde die op Facebook. Nadat haar fiets was gestolen schreef ze een column die ze vervolgens naar de Rijnpost stuurde. Zo kwam van het één het ander en schreef ze steeds meer voor de Rijnpost. Ook ging ze aan de slag voor Elan media. Sinds mei 2018 is ze ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met haar eigen tekstbureau en schrijft ze drie dagen in de week artikelen.

“Ik vind het heerlijk om over de geschiedenis van Veenendaal te schrijven. Zoveel plekken, bedrijven, mensen en gebouwen in Veenendaal hebben een verhaal of een passie en dat is waar ik over wil schrijven. Dat is waar ik energie van krijg. Schrijven over de geschiedenis geeft verdieping. Je kan er veel van leren en ook ben ik erachter gekomen dat je de publieke opinie echt kan beïnvloeden.”

Wat haar zo aanspreekt in Veenendaal zijn voornamelijk de mensen. Tijdens ons gesprek zegt ze geregeld gedag tegen mensen die langs lopen en ze maakt hier en daar een praatje. Zij kent iedereen en iedereen lijkt haar te kennen. Toch zijn er ook wel eens negatieve reacties op haar artikelen. Lilian vertelt me dat dit haar meer doet dan ze zou willen. “Positieve reacties vergeet ik nu eenmaal sneller dan de negatieve. Ik zou wel willen leren om me minder aan te trekken van andermans reacties.”

Veel van het werk dat Lilian doet is vrijwilligerswerk en onbetaald. Toch is ze zo’n drie dagen in de week van 6 uur ‘s morgens tot 3 uur ‘s middags bezig met schrijven. “Er gebeurt meer in Veenendaal dan mensen van buitenaf denken.” Veenendaal is veelkleurig en Lilian wil dat graag vastleggen. “Ik wil verwoorden wat een ander niet onder woorden kan brengen.” Ze wenst dat mensen die nu nog aan de rand van Veenendaal staan in de toekomst steeds meer integreren en dat er zichtbare ruimte komt voor iedereen. “Ik wens dat naast respecteren, mensen ook van elkaar gaan leren.”

Lilian Steensma bij een oude foto van Veenendaal.

Door: Lydia de Roode

--

--