Jongeren vertellen over hun thuisquarantaine ervaringen

Veenendaals Verhaal
valleinieuws
Published in
3 min readApr 9, 2020

Door de verlenging van ‘de thuisquarantaine’ en de aanscherping van de genomen maatregelen, ziet ons leven er tot minimaal 1 juni heel anders uit. Voor scholieren geldt dit in ieder geval tot na de meivakantie. Het kabinet koos niet voor een totale lockdown, maar onze vrijheden en dagelijkse bezigheden zijn al ruim een maand flink ingeperkt. Zo ook voor een groep mensen die normaal veel op pad is, studies volgen en veel met vrienden afspreken: hoe gaan de jongeren van Wijdemeren nu door het leven?

Jochem (20):
“Vanuit huis ben ik bezig met afstuderen. Ik sta hiervoor om 8:00 uur op en ga ontbijten en douchen. Met een paar korte pauzes werk ik door tot 15:00 uur. En dan ga ik tot het avondeten een beetje chillen zoals een spelletje spelen of Netflix kijken. Na het eten ga ik een stukje wandelen met m’n moeder, nog een uur werken en soms sporten.

Elke ochtend plan ik ‘meetings’ [online vergaderingen], waardoor ik gedwongen ben vroeg op te staan. Ook maak ik elke dag een planning voor de volgende dag. Deze planning probeer ik zo goed mogelijk na te leven. Ik ervaar op dit moment nog niet zo veel stress, omdat ik mijn schoolzaken vanuit huis goed kan voortzetten.

Ik vind het wel lastig om evenveel contact te houden met vrienden. Ik voetbal twee keer in de week met vrienden en we zien elkaar vaak in het weekend. Maar dit is nu uiteraard weggevallen. Ik probeer wel vaak te appen en te bellen, maar dat is toch niet te vergelijken met echt elkaar zien.

Het moeilijkste vind ik dat mijn, veelal drukke, leven heel erg wordt ingeperkt. Ik ben wel meer aan het lezen. Dit is iets wat ik graag wil doen, maar normaal geen tijd voor heb.”

Lotte (18):
“Ik heb pas sinds vorige week online colleges en werkgroepen kunnen volgen voor mijn studie. Ik ben dus erg blij dat ik weer wat te doen heb. Ik slaap wel lekker uit, want het programma begint ’s middags. Verder ben ik een beetje aan het sporten, aan het lezen in de zon en veel aan het koken en bakken.

Doordat ik weer dingen moet doen voor de universiteit, heb ik niet echt meer moeite met het hebben van een goed dagritme — daarvoor wel. Ik heb elke dag een duidelijk overzicht wat ik moet gaan doen. Het is wel wennen om zo’n nieuwe onderwijsvorm te hebben: het is veel zelfstandiger. Ik ervaar geen stress door schoolzaken.

Contact houden met vrienden lukt eigenlijk best goed. Sowieso had ik al veel online contact met al mijn vrienden omdat ik op mezelf in Leiden woon. Nu is dat alleen maar meer geworden. Met een aantal vriendinnen hadden we het er gisteren nog over dat het toch best wel wennen is om weer bij je ouders te wonen en dat dat toch wat irritaties opwekt.

Ik merk dat ik weer ben begonnen met lezen en tekenen. Dat zijn hobby’s waar ik normaal gesproken te druk voor ben of waar ik te weinig tijd voor vrij maak. Dat vind ik wel erg leuk.”

Faye (17):
“Ik begin met ontbijten en klaarmaken voor de dag. Ik ben altijd al een ochtendpersoon geweest, dus ik heb nooit moeite gehad om mijn bed uit te komen voor school. Ik probeer elke dag een vaste routine te gebruiken. Daarna heb ik online lessen. Na de lessen lunch ik met mijn ouders en broertje. En het liefst ben ik elke dag even buiten.

Op dit moment voel ik niet heel veel stress. Ik doe een filmacteur opleiding wat het bijna onmogelijk maakt om bepaalde lessen te geven via de laptop. Maar we bedenken nu als klas oplossingen en dat komt vanzelf wel goed hoop ik.

Ik heb regelmatig contact met mijn klas. Meestal kletsen we online na de les even bij. Vrienden buiten school zie ik op het moment ook niet, maar af en toe een appje sturen naar elkaar is ook prima.
Het was wel even wennen dat het echt de bedoeling is dat je thuisblijft en zo min mogelijk buiten de deur doet. Want als je vrij bent ben je snel geneigd om leuke dingen te gaan doen.

Ik leer wel dat ik alles wat ik had en kon doen voor deze quarantaine nog meer te waarderen. Alleen al normaal boodschappen doen en naar school gaan mis ik enorm. Nu ik alle tijd heb ben ik mijn kamer helemaal gaan schoonmaken en opruimen. Ook heb ik meer tijd kunnen besteden met mijn gezin.”

Door: Quinten Kaisam
(Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus, schrijft Quinten Kaisam (voornamelijk) over zijn eigen gemeente Wijdemeren — Noord-Holland)

--

--