AI-konst som fångade Snoop Doggs öga

I sin roll som CDO på Variant har Marco Cavazzana flera ansvarsområden, rekrytering, vara designledare i kunduppdrag, kompetensutveckling men också att fastställa vår designvision. Men Marco har också stort intresse, och erfarenhet, av att arbeta med AI i olika teknik och design-projekt.

Sara Doltz
Variant Sverige
3 min readMar 13, 2024

--

Vid sidan av sin tjänst på Variant driver Marco även ett instagramkonto fyllt med inspirerande konto med AI-genered konst: Cavazzana Collection. I skrivande stund har kontot 14 000 följare.

Hur kom det sig att du började med att skapa denna typ av generativa konst?
– Jag har alltid varit tidig med att använda banbrytande teknologi inom kreativ konst och marknadsföring. Redan för 20 år sedan experimenterade jag med Flash, och när jag fick tillgång till Midjourney i april 2022 kände jag samma revolutionerande känsla som med första iPhone. Det var fantastiskt att se vad Midjourney och Gen AI kunde göra. Jag insåg snabbt att dessa teknologier skulle förändra världen.
– Parallellt med mitt arbete har jag engagerat mig i konst/design och modeprojekt. Med Midjourney skapade jag en idé om att bygga världens största AI-inspirerade mode-, skönhet- och livsstilssida på Instagram och min egen webbplats, där jag publicerar nya editorials dagligen. Jag har lagt upp över 1500 bilder. I början var jag tvungen att förklara för folk att modellerna, kläderna och platserna inte var riktiga. Många trodde att jag hade kunder med oändliga budgetar. Totalt har jag skapat över 70 000 bilder, och resten är historia.

Vilken är den mest kända personen som interagerat med ditt innehåll?
– Snoop Dogg gillade en av mina bilder på LinkedIn och vi blev kontakter där. En barndomsdröm gick i uppfyllelse.

Marco Cavazzana, CDO på Variant Sverige.

Hur kan man som UX designer eller design lead börja arbeta mer med Gen AI?
Som UX-designer eller designledare som vill börja arbeta mer med generativ AI (Gen AI), här är några tips:

Här är bra program att testa:

Ideation:

  • GPT-4: Kungen av Text!
  • Seenapse: Producerar massa olika idéer.
  • TasteGPT: Visualiserar nya koncept inom mat och dryck.
  • Stormz.ai: Erbjuder samarbetsfunktioner för idéutveckling.
  • Dimeadozen: Ger feedback på affärsidéer baserat på marknadsmöjligheter och tillväxtpotential.

User Research:

  • Synthetic Users: Underlättar användarforskning med AI-deltagare.
  • Notably: En AI-drivna plattform för användarforskning.
  • Userdoc AI: Skapar AI-drivna användarpersonas, resor och krav.
  • Ask Viable: Automatiserar analys av kvalitativa data.
  • Komo.ai: Upptäcker mönster i datamängder med maskininlärning.

Digital Design:

  • Fermat: Omvandlar skisser till produktvisualiseringar.
  • Uizard: Möjliggör snabb design av imponerande mockups.
  • Durable: Tillåter snabb webbplatsbyggnad.
  • Diagram: Erbjuder AI-drivna verktyg i Figma.
  • Tabnine: Fungerar som en AI-assistent för mjukvaruutvecklare.
  • Github Co-pilot: Tjänar som en AI-parprogrammerare.

Product Design:

  • Midjourney: Utvecklar produktkoncept från textuppmaningar.
  • Dall-E: Genererar unika bilder från textbeskrivningar för produktdesign.
  • Stable Diffusion: Skapar produktkoncept, även tillgänglig som ett Photoshop-plugin.
  • Vizcom: Förvandlar teckningar till levande bilder omedelbart.
  • Booth: Producerar professionella produktfoton automatiskt.

Business Design:

  • Rationale: Assisterar i AI-baserat beslutsfattande.
  • Olli: Skapar anpassade affärsinstrumentpaneler genom företags-AI.
  • Sheet AI: Integrerar ChatGPT i Google Sheets.

Growth Marketing:

  • Digital First: Hjälper till att skapa och genomföra AI-drivna marknadsföringsplaner.
  • AdCreative: Genererar reklamskapande och inlägg på sociala medier med AI.
  • Jasper: Producerar olika typer av marknadsföringsinnehåll.
  • Drafthorse: Skriver SEO-optimerade artiklar snabbt.
  • Neurons: Förutspår kundreaktioner och beteenden.
  • Writesonic: Skapar affärsplaner och SEO-optimerat, plagiatfritt innehåll.

Vilket är det roligaste projekt med AI som komponent du själv bidragit i?
Jag har använt olika typer av AI, maskininlärning och generativ AI.

Maskininlärning: Jag var en del av ett team som utvecklade en pilotplattform fokuserad på prediktivt underhåll av tåg och järnvägsinfrastruktur.

Generativ AI: Jag har skapat allt från marknadsföringsinnehåll för varumärken till deepfake-filmer där jag framträder som Michael Jackson.

--

--