Hej Marco Cavazzana — vår nya Chief Design Officer!

Sara Hernandez
Variant Sverige
Published in
3 min readOct 4, 2023

Sökandet efter en strategisk och erfaren designledare är över. Vi välkomnar Marco Cavazzana som sedan september har fått en raketstart hos Variant!

Hur hittade du till Variant och vad var det som lockade dig att söka CDO-tjänsten?

Variant dök upp på min LinkedIn och det som fångade mitt intresse var att Variant hade ett engagemang och fokus på att bygga förtroende, transparens och jämlikhet internt och externt — värderingar som jag själv håller nära hjärtat. Det är inte varje dag man får chansen att vara med på en väldigt spännande resa, att utforma ett designerbjudande som är unikt och göra stor skillnad för mina kollegor och kunder.

Vad GÖR egentligen en CDO — kan du beskriva kort hur en vecka kan se ut?

Jag är ansvarig för att fastställa och verkställa företagets designvision. Mina dagar varierar och kan innefatta att inspirera och hjälpa kollegor och kunder, ledningsmöten, handledning av nya designers samt utformning av våra designerbjudanden. Jag prioriterar också att arbeta tätt ihop med vårt tech-team för att säkerställa att vi tillsammans levererar maximalt värde till våra kunder.

Vilka kompetenser tror du att designers behöver utveckla för framtidens arbetsmarknad?

Designers behöver bredda och fördjupa sina kompetenser inom flera områden:

Teknisk förståelse: Med teknikens snabba utveckling blir det allt viktigare för designers att ha en grundläggande förståelse för teknik, särskilt inom områden som AI, AR/VR och IoT.

Användarpsykologi och beteendevetenskap: För att skapa ännu mer användarcentrerade produkter och tjänster behöver designers fördjupa sin kunskap om människors beteende och drivkrafter.

Hållbarhet: Med ökad medvetenhet om klimatförändringar och miljöfrågor kommer designers att behöva fokusera på att skapa hållbara och miljövänliga lösningar.

Helhetsyn: Istället för att bara titta på enskilda produkter eller tjänster behöver designers kunna tänka i termer av hela ekosystem och hur olika delar interagerar med varandra.

Samarbete över discipliner: Framtida projekt kommer att bli alltmer tvärfunktionella, vilket kräver att designers kan samarbeta effektivt med andra yrkesgrupper, såsom utvecklare, marknadsförare och produktchefer.

Anpassningsförmåga och livslångt lärande: Med en ständigt föränderlig arbetsmarknad kommer designers att behöva vara anpassningsbara och engagerade i kontinuerlig professionell utveckling.

Förståelse för affär och strategi: Designers som kan kombinera sin designkompetens med affärsmässig insikt kommer att vara särskilt värdefulla, då de kan bidra till att skapa designlösningar som driver affärsvärde. Dessa kompetenser kommer inte bara att hjälpa designers att skapa bättre produkter och tjänster, utan också att bli mer värdefulla aktörer inom sina organisationer och branscher.

Berätta om nåt projekt eller uppdrag som du är riktigt stolt över.

Det är många projekt som jag är stolt över. Jag älskar att få möjligheten att ta mig an och lösa komplexa utmaningar. Med en kombination av design och teknik kan man skapa lösningar som inte bara förbättrar interna arbetsflöden men också förstärker relationerna med externa partners. Att kunna erbjuda en förbättrad upplevelse, öka effektiviteten och skapa värde för alla inblandade är det som verkligen driver mig i mitt arbete.

Vilken GIF representerar dig?

Vill du samarbeta med Marco och ta ditt bolag till nya höjder — hör dig till honom på marco.cavazzana@variant.se

--

--