Provrumslösning: Från koncept till live-pilot på 30 dagar

Sara Doltz
Variant Sverige
Published in
2 min readAug 26, 2024
Till vänster, utrustningen till den gamla bokningen och till höger, det nya systemet in action.

Som UX designer är jag van vid att utforska nya designidéer genom skisser och klickbara prototyper i Figma. Vi närmar oss en framtid där vi kan skapa och förfina direkt på levande prototyper, utan att fastna i statiska mockups. Med “riktigt” tvärfunktionella team och med enklare digitala verktyg så har utvecklingstempot ökat markant från idé till mer kundservice och arbetsglädje.

I mitt uppdrag för Gekås Ullared fick jag ett tydligt kvitto på denna acceleration. Under sommaren, när jag var ensam i teamet, skapade jag en enkel prototyp för ett gränssnitt för provrumslösning. Med tidigare erfarenheter av långsamma utvecklingsprocesser förväntade jag mig en lång väntan innan personalen kunde testa något konkret. Men när jag återvände möttes jag av en häpnadsväckande överraskning. Mina kollegor hade inte bara utvecklat en fullt fungerande lösning baserad på min skiss, utan personalen använde den redan dagligen! Projektet har gått över i en pilot där vi nu utvärderar tillsammans med kunder och med verksamheten. Och teamet har redan hunnit med en iterationsrunda baserad på feedback från personalen! Att se min design förvandlas från Figma-skiss till verklighet, och dessutom förbättras baserat på användarfeedback, på bara några veckor var en otrolig upplevelse.

Det är självklart inte bara de tekniska förutsättningarnas förtjänst, utan även ett bevis på vilken grymt team det är med duktiga utvecklare och en snabbfotad kund. Men detta möjliggörs av att våra verktyg faktiskt redan har blivit så mycket effektivare. De inblandade i piloten har varit jag som tjänstedesigner, medarbetare i provrummet och idéen kom från en teamledare i IT-support som såg behovet av att förenkla hanteringen. Att kunna leverera en nästan färdig produkt till användarna snabbare och direkt iterera baserat på deras feedback gör det betydligt enklare att samla in användningsmönster och insikter i större skala.

För användarna är det en fantastisk upplevelse att snabbt se produkten och sedan nästan omedelbart se resultatet av sin feedback. Det var optimala förutsättningarna för att få in bra krav och behov snabbt efter den första versionen. Det gäller att ställa rätt frågor och inte ta upplevda problem från insatta som kritik utan omvandla problemen till krav och behov. Det är sann användarcentrering när man kan leverera direkt och hjälpa användarna att nå sina mål. Vi är mitt i en spännande transformation av branschen. Där vi kan förverkliga våra idéer snabbare än någonsin, vilket leder till snabbare iterationer, bättre samarbete och ännu mer användarcentrerade lösningar.

/Mattias Hallberg, UX och tjänstedesigner på Variant.

Behöver du också hjälp att snabbt går från behov till pilot? Kontakta oss på variant: mattias.hallberg@variant.se

--

--