Säg hej till vår senaste Variant, Alexander! 👋

Mathias Jarboh
Variant Sverige
Published in
2 min readSep 4, 2023

Berätta lite om vad du gjort innan?

Innan jag hittade till Variant har jag jobbat med UX de senaste 10 åren, både som konsult och på produktsidan. Jag har haft förmånen att prova på en del olika branscher och varit hos stora varumärken, så som H&M, SL, Telenor, Vattenfall och Swedbank. Just nu arbetar jag som UX designer i ett team hos Länsförsäkringar och kommer att fortsätta med det under året.

Varför valde du Variant?

Som konsult känner jag att det är väldigt viktigt att ha tillit och förtroende till sitt konsultbolag vilket ibland blir svårt när man är ute hos kund och har mindre interaktion med konsultbolaget. Därför lockade Variants värden mig väldigt mycket, man känner sig väldigt delaktig tack vare öppenheten vi har här.

Vad ser du mest fram emot under det kommande året?

Jag ser mest fram emot att se Variant Sverige växa med nya kollegor och att vi fortsätter bygga på en öppen kultur tillsammans.

När har du som roligast på jobbet?

Jag gillar när det händer saker och det får gärna ske i snabba iterationer. Att jobba med ett duktigt utvecklingsteam där jag kan blanda olika delmoment inom designhantverket samtidigt som teamet får ut saker till kund med jämna mellanrum är när jag trivs bäst på uppdraget.

Berätta om ett projekt du är riktigt stolt över?

På SL har jag jobbat med nästa generation av reseplanerare. Det var ett gediget arbete med mycket fokus på kundinsikter och många involverade. Jag stod för interaktionsdesignen av det nya konceptet och man ser att delar av mitt arbete har börjat hitta till SL appen i olika former, bland annat ny startsida. Då är man lite stolt att man har arbetat med något som påverkar hur Stockholms invånare planerar sina resor med kollektivtrafiken.

Vilken GIF vill du ska representera dig?

När jag hör ordet “fika”

--

--