Träffa vårt senaste tillskott Max!

Mathias Jarboh
Variant Sverige
Published in
3 min readOct 19, 2023

Berätta lite om vad du gjort innan?

Jag är i grunden utbildad interaktionsdesigner och har de senaste 15 åren arbetat med att balansera användarbehov med affärsbehov och tekniska möjligheter, för att skapa användarupplevelser som är både användbara och värdeskapande. Jag har varit på byrå-sidan i stora delar av mitt yrkesverksamma liv och hjälpt både privata och statliga organisationer, små och stora företag med allt ifrån stora strukturella förändringar, nya hemsidor, intranät, optimering av flöden, insiktsarbete, expert- och tillgänglighetsgranskning av tjänster, apputveckling, användartester etc ja i princip alla tänkbara behov ett företag har för att förbättra sin digitala närvaro för sina kunder.

Varför valde du Variant?

Jag ser att det finns två frågor att svara på, dels varför bli konsult och varför hos Variant. Jag har länge varit tveksam till att bli konsult, men trenden de senaste åren har varit att allt fler företag har insett att de behöver bygga upp en inhouse avdelning för att äga den digitala tjänsteutvecklingen vilket innebär att det blir färre och färre av de mest spännande uppdragen som läggs ut på byråproduktion. Vill man som UX designer vara med på riktigt och skapa nytta, men inte vara fast i en och samma produkt eller tjänst, utan stimuleras av variation och nya utmaningar så är konsultrollen perfekt.

När väl den insikten kom på plats så var Variant ett enkelt val. Jag fick tidigt ett väldigt bra intryck och en bra magkänsla. Variants grundvärderingar med transparens och tillit tilltalade mig. Med en avväpnade och välkomnande attityd hos de personer som jag träffade i samband med rekryteringen så var det ett enkelt val.

Vad ser du mest fram emot under det kommande året?

Det ska bli väldigt spännande och lärorikt att få vara en del av Variants expansionsfas och tillsammans med mina nya kollegor skapa en stark kultur, gemenskap och varumärke.

När har du som roligast på jobbet?

Jag tycker det är som roligast på jobbet precis i det skedet när man går från en insikt till att förverkliga och validera en idé, det är en explorativ och kreativ fas som jag trivs väldigt bra i. Man glömmer av att det är ett jobb när man tillsammans med andra drivna och kompetenta kollegor utforskar olika lösningsförslag och den kick man får när pusselbitarna börjar falla på plats.

Vad ska du göra i ditt första uppdrag?

Jag kommer att få samarbeta med ett spännande fintech-bolag som det går bra för. Jag kommer vara en del av deras produktteam och arbeta med och utveckla två av deras affärsområden, vilket innebär bland annat att vara kontaktperson och utveckla prototyper för deras partners och prospekts, addera förbättrade eller nya erbjudanden mot deras kunder samt stötta det övergripande produktarbetet kring research och nyutveckling.

Ett av Variants värdeord är Lärglädje — vad vill du lära dig mer om?

Det enkla och kanske numera ”tråkiga” svaret är AI, både som ett verktyg att förstärka min egna förmåga men också som en teknik att väva in tjänsteutveckling för att skapa ännu bättre användarupplevelser.

Vilken GIF vill du ska representera dig?

A golfer swinging a golf club like a ninja

--

--