Välkommen Mattias Hallberg!

Sara Hernandez
Variant Sverige
Published in
2 min readSep 5, 2023

Mattias Hallberg landar som ny kollega hos Variant Sverige. Senast kommer han från innovationsteamet hos Swedavia där han har jobbat med UX- och tjänstedesign.

Mattias Hallberg — ny på Variant

Vad var det som lockade med Variant?

Det känns spännande att vara med om att starta upp något som är nästan nytt tillsammans med kollegor som jag jobbat med tidigare och känner förtroende för. Variant har transparens som ett av kärnvärdena och det känns väldigt lockande!

Vad har du jobbat med tidigare?

Jag har framförallt arbetat som UX-designer och digital strateg i stora komplexa organisationer, både offentliga och privata. Senast hade jag rollen som UX-Designer / Tjänstedesigner på Swedavia där jag arbetade mycket med innovation.

Vad är framgångsfaktorerna att lyckas med innovation i en stor organisation?

Att man lyckas skapa en kultur som tillåter alla medarbetare att delta i innovationsarbetet, och inte straffar idéer som inte blir något. Det ska vara lätt och lustfyllt att delta och komma med input och utvecklingsförslag. Samtidigt behöver det finnas en struktur som bidrar till att man lyckas implementera också, och självklart att ledningen förstår vikten av innovationsarbete både i goda och kanske särskilt i dåliga tider.

Du har jobbat i projektet som involverade nyckelringar, vad gjorde du då?

Jag fick i uppdrag att ta fram en produkt som hjälper medarbetare på flygplatsen att kommunicera med resenärer som varken kan engelska eller svenska, eller har kognitiva svårigheter. Resultatet efter idéarbetet blev en nyckelring med symbolkort som man kan ge resenärer som kan bläddra och peka på det hen vill fråga om. Vi testade det men realiserade det aldrig eftersom det i inledningen av pandemin ansågs ohygieniskt, men det kanske kan tas vidare nu.

Vilken GIF representerar dig?

Den här katten ser flitig ut, den får representera mig!

--

--