Välkommen till Variant, Lina Lundgren!

Idag hälsar vi Lina Lundgren välkommen till Variant. Lina är en del i duon som startar upp vårt Göteborgskontor.

Sara Doltz
Variant Sverige
3 min readApr 19, 2024

--

Lina Lundgren — COO på Variants Göteborgskontor.

Berätta lite om vad du gjort innan?
– Jag har hunnit med cirka 20 (VA?!) år i IT och kommunikationsbranschen. Genom ett antal olika roller på ett antal olika företag har jag samlat på mig erfarenheter från att leda både små och stora digitala utvecklingsprojekt, kommunikationsutmaningar i såväl privat som offentlig kontext, digital produktutveckling, ledarskap för kreatörer och designers och projektledning av diverse olika kommunikations- och digitala innovationsprojekt. Men jag är nyfiken och har mycket kvar att lära och utforska. Så det känns himla spännande att ta sig an den här utmaningen!

Varför valde du Variant?
– För människorna. Alltid för människorna. Här kommer jag få möjlighet att bygga vidare på mina erfarenheter, tankar och idéer tillsammans med personer som jag tycker om och tror på. Personer som delar samma driv och ambition som jag, vilket känns otroligt inspirerande. Och jag får göra det på ett bolag som delar mina värderingar och som vill skapa förändring i branschen. Det känns bara helrätt.Det finns en enkelhet och en tydlighet med Variant som jag gillar och fastnade för. Där allt präglas av transparens och generositet. Personalhandboken finns att läsa på webben. Lönerna är tillgängliga för alla att se. Strategi, ledningsbeslut och resultat är helt öppet. Medarbetaren är delägaren. Och oavsett roll i bolaget arbetar du som konsult delar av din tid. Så bra!Och. Jag får nu börja använda lila som primär färg. Vilken grej ändå!

Vad är planen för Variant i Göteborg 2024?
– Planen är ganska enkel; Börja etablera oss på marknaden och tala om att vi finns. Bygga vidare på befintliga relationer och skapa nya, fortsätta bygga förtroende hos våra kunder genom det arbete vi gör tillsammans samt bygga upp verksamheten genom att växa hållbart. Och såklart, Utvärdera oss själva löpande. Gör vi rätt saker? Är vi på rätt väg?Och sen får vi se hur det går. För det blir sällan precis som man tänkt sig. ;)

Vem letar ni efter i rekryteringen?
– Du, som likt oss, tror på kraften i att vara på ett företag där öppenhet, generositet och samarbete är i fokus. Personen som verkligen vill utvecklas och bidra till att bygga Variants kultur och värderingar samt bidra till att öka våra kunders egen förmåga att bli lite bättre varje dag.Vi söker till en början erfarna utvecklare och digitala designers som ser en självklarhet i att uppdraget hos kunden även handlar om att dela med sig av sin kunskap för att höja kompetensen hos våra kunder. För vi tror stenhårt på att det är det som skapar ett högre värde. Ju mer kunskap vi kan dela med oss av i våra dagliga uppdrag. Desto mer lär vi oss tillsammans. Och då gör vi skillnad på riktigt. Så. Kom bara kom.

Vad ser du mest fram emot detta år?
– När fler har joinat oss och vi har vår första Variant-dag på kontoret i Göteborg. Det blir ett av bevisen att vi är på rätt väg.

Vilken gif vill du ska representera dig?
– Gif? Jag är ju en emoji-person. Då får det bli den här — mitt mantra!

--

--