Variantdagen i Trondheim 27 oktober 2023

Variant Sverige åkte till Trondheim! Tillsammans med kollegor från Oslo, Bergen och Trondheim deltog vi på den gemensamma Variantdagen som bestod av kompetensutveckling, workshops och goda samtal. Dagen avslutades med att vi firade Variants femårsjubileum med karaoke och dans!

Sara Hernandez
Variant Sverige
3 min readOct 31, 2023

--

Svenskarna blir välkomnade ABBA-style

Detta gjorde vi under dagen i Trondheim:

Gemensam start på dagen 👋

0930–10: Kaffe och mingel ☕️

10–11: Ledningen har ordet 💼

11–12: Lightning talks

  • Odd Morten Sveås: Variant SWOT
  • Thomas Hansen: A state of flow
  • Mikael Brevik: 5 steg för att involvera kunderna
  • Andreas Hartveit: Hur man kan göra svåra val lite enklare

Lunch

11.50–12.50

RÅ — vårt kompetensutvecklingsprogram 🎲

RÅ är Variants nylanserade kompetensutvecklingsprogram. Vi samlades i olika kompetensteam för att lära känna varandra bättre och arbeta med problemlösning.

Från klockan 14.50 hade vi parallella spår i olika rum:

Utvecklarspåret 🧑‍💻

  • Robin: 20 things you should know before you break your monolith into microservices(10 min)
  • Truls Henrik: ASP.NET Minimal API’s (10min)
  • Tormod och Inge: Graph technology (10min)
  • AnderNS: A DevOps Saga (20min)

PAUS (10 min) 🥐

  • Christina: How to Create a Reusable Custom Radio Button in React with Typescript (20 min)
  • Jacob: Progressive enhancement: “10 nyanser av HTML-forms” eller “Nästan Allt du behöver veta om HTML-forms” (20 min)
  • Yoeri: Fearless Concurrency og Big Data (20 min)

Designerspåret 🚀
Visual mapping as design tools

  • Lars: Intro ( 5 min)
  • Jonas L (Oslo): Information Architecture (10 min)
  • Nora och Idun (Oslo): User Journeys (10 min)
  • Mattias H. (Stockholm): Service blueprint (10 min)
  • Magnus (Trondheim): Systems mapping (10 min)
  • Tonje: Outro and intro discussion (5 min)

PAUS 🍫

  • Tonje: Visual mapping discussion (20 min)
  • Lene: Readability: How to choose the right font (20 min)

Workshops i Loungen (Nova)

  • Hållbarhetsgänget (Carina, Anita, Simen och Trym): Utforska hållbarhet inom olika discipliner

PAUS 🍫

  • Vegard och Sofie: Figmavariabler — The who, the what and the how

Avslutning med keynote

Klockan 17 samlades vi och lyssnade på en keynote speaker: Molly Bazilchuk, doktor inom nanoelektronik från NTNU. Molly arbetar på Ducky, ett bolag som arbetar med att datainsamling och modellering för att hjälpa företag att mäta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Hon pratade om hur ny hållbarhetslagstifning påverkar organisationer och hur man kan engagera och kommunicera om hållbarhet och klimat på ett effektivt sätt.

Middag

Vi delade in oss i olika middagslag och åt middag på olika restauranger runt om i Trondheim.

BARIANT 🎉

Kvällen avslutades på “BARIANT” — Variants kontor i Trondheim gjordes om till dansgolv, karaokebar och lounge. Där firades Variants femårsjubileum in på småtimmarna!

--

--