Regionen skuldbelägger reflexmässigt fackligt förtroendevalda när vi uttalar oss i media

Erik Sellström
Vision Region Kronoberg
3 min readJan 25, 2024

Under mina fyra år som ordförande för Vision Region Kronoberg har det varit mer regel än undantag att mötas av intern kritik, skuldbeläggning eller pikar från regionens ledning när någon av våra förtroendevalda, inklusive jag själv, uttalat sig i media. Nu sker det igen.

Regionens rekrytering av ny hälso- och sjukvårdsdirektör har fått en hel del medial uppmärksamhet i veckan och det beror på att samtliga fack är oeniga med arbetsgivarens beslut om vem som ska tillsättas. Eftersom det av lokalmedia uppfattas som en kontroversiell tillsättning med högt allmänintresse har både fackliga företrädare och arbetsgivarföreträdare blivit intervjuade.

Ida Eriksson (M) som är hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande skrev sedan så här på Facebook:

“Det offentliga samtalet är en viktig förutsättning för en fungerande demokrati. Men detta samtal är inte bara en arena för politisk opinionsbildning utan utgör också ett forum där olika grupper och aktörer i samhället har möjlighet att göra sina röster hörda och föra dialog.”

Så lyder den inledande beskrivningen av Linnéuniversitetets kurs “Medierna och det offentliga samtalet” och borde vara en självklar fras för alla som är någorlunda intresserade av samhällskunskap. Därför är det med viss sorg jag delar med mig av det faktum att det inte är en självklarhet för många fackliga att ta plats i det offentliga samtalet eftersom priset kan bli högt.

Vad menar jag med att priset kan bli högt?
När jag blir uppringd av en journalist är det inte sällan något negativt som har hänt. Det kommer med rollen som fackligt förtroendevald. Då vet jag att sannolikheten är stor för att jag kan få ett upprört mail, bli kritiserad vid ett möte nästa dag eller få pikar i sociala medier från ledande personer i regionen. Jag syftar inte på saklig kritik utan kommentarer som:

“Ja du har varit ute och torgfört dina åsikter har jag sett…”

“Det har pratats en del i radio om regionen och det är mycket olyckligt. Vi måste tänka på vårt varumärke”

“Hur ska vi få folk att söka jobb här när det pratas så illa om regionen i media?”

“Dagens insändare gör oss som ledning väldigt besvikna, men framförallt blev jag som person väldigt besviken…”

Ett osakligt skuldbeläggande från personer vilka man som anställd medarbetare och fackligt förtroendevald står i ett indirekt beroendeförhållande till. En väldigt olustigt situation och som snabbt manar fram en instinkt att avstå från att delta i det offentliga samtalet.

Grogrund för tystnadskultur
På regionpolitikernas uppdrag genomförde konsultfirman YesP under 2023 en omfattande undersökning av regionens interna dialogklimat. Rapporten blev klar i november och innehåller skarp kritik till ledningen. På sidan 55 kan man läsa följande:

Jag accepterar att Vision och arbetsgivaren har olika syn på vilken kandidat som är mest lämpad som ny hälso- och sjukvårdsdirektör. Jag tycker det är mer än rimligt att media intresserar sig för frågan när oenigheten mellan samtliga arbetstagarorganisationer och arbetsgivaren är stor. Jag anser att det är sunt att vi alla deltar både i det offentliga samtalet och vidare intern dialog.

Jag accepterar inte att jag eller någon av Visions förtroendevalda får utstå osaklig kritik, pikar, direkt eller indirekt skuldbeläggning för att vi öppet och sakligt svarar på journalisters frågor.

Det är hög tid att regionen med kraft tar tag i punkterna från rapporten ovan. Mitt förslag är att börja med att sluta göra det fult att uttala sig offentligt.

Erik Sellström, ordförande Vision Region Kronoberg

--

--

Erik Sellström
Vision Region Kronoberg

humanist | tjänsteman i välfärden | facklig | gillar vetenskap