Bir PC’de 3 İşletim Sistemi Kullanmak

Tufan Uyaroğlu
Vakıf Katılım Ar-Ge Merkezi
3 min readApr 16, 2024
Windows 11 & Linux (Rocky) @ MACOS

Sanal makine oluşturmak ve bir işletim sistemi altında farklı sistemleri de kullanabilmek mümkün.

Bu senaryoyu çok farklı şekillerde denedim. Önce Windows makine üzerinde Linux ve MACOS kurup çalıştırdım. Sonra MACOS üzerinde Windows ve Linux kurup çalıştırdım. En sağlıklı modelin bu olduğunu söyleyebilirim. MACOS donanım seçiciliği en fazla olan işletim sistemi. Uygun bir imaj ve versiyonunu bulmak, randımanlı çalıştırabilmek biraz zorlayıcı. Başarılı senaryoyu bulana kadar epey bir deneme yanılma yapmam gerekti. Ama Windows çok zorlayıcı değil. Hele de Linux. Nerede olsa yaşıyor garibim. Hiç gıkı çıkmıyor. :) Bu sebeple temeli MAC üzerine inşa etmek daha iyi sonuç veriyor.

Sanal makine oluşturmak için VirtualBOX veya VMware uygulamalarını kullanabilirsiniz. Burada da tavsiyem açık ara VMware. VM kullanarak çok daha detaylı donanımsal konfigürasyonlar yapabiliyorsunuz. Hangi işletim sisteminde ne kadar sistem kaynağı veya hangi donanım özelliklerini kullanacaksanız ayarlayabiliyorsunuz. Çok düşük bir lisans maliyeti var.

Tüm donanım ve çıkarılabilir aygıtlar için detaylı ayarlamalar yapabilirsiniz
İşlemci çekirdek sayısı ve RAM miktarının ayarlanması

Makine seçerken nelere dikkat edeyim ?

Öncelikle donanım kapasitesinin yeterliliğinden emin olalım. Özellikle de RAM. Sanal makineyi oluştururken gerçek makinenizin fiziksel donanımlardan pay ayırmanız gerekiyor. Kaç işlemci çekirdeğini veya kaç GB RAM’i rezerve edecekseniz bunu atamalısınız. Çok düşük değerler belirlerseniz sanal makineniz kararlı çalışmayabilir. Ya da disk alanından verdiğiniz pay çok düşük kalırsa, sonrasında uygulamaları ve dosyaları yükledikçe performans kaybı yaşamaya başlarsınız.

Tavsiyem eski de olsa RAM miktarı yüksek, işlemci çekirdek sayısı olabildiğince fazla bir makine (macbook) edinilmesi.

Mimari seçiminde nelere dikkat edeyim ?

Bu noktada ayrım makinenizin ARM tabanlı mı yoksa X86 tabanlı mı olduğu. Örneğin MAC’iniz Intel serisi işlemci barındırıyorsa X86, M serisi silikon işlemci barındırıyorsa ARM tabanlı bir yapı inşa edeceksiniz demektir. Çünkü işletim sistemi imajlarında bu farka dikkat etmelisiniz.

Özetle makineniz ile işletim sistemi mimariniz aynı olmalı. :)

VMware Fusion (MACOS) — M Serisi işlemci için tüm imajların ARM ile bittiğine dikkat edin.

Ne faydası var ?

Sanal işletim sistemleri ile çalışmak bir fiziksel makineye sahip olup çok sayıda platformu tecrübe etmeyi sağlar öncelikle. Bir MAC’iniz vardır ama Windows tabanlı bir uygulamayı da kullanmak zorundaysanız sizi yeni bir makine alma derdinden kurtarır. Yani ilk başta maliyet avantajı sağlar.

Ana işletim sisteminize dokunmaksızın nispeten daha riskli uygulamaları ilk önce burada deneyimleyebilirsiniz. Uygulamaları ve onlara bağlı diğer yan kurulumları fiziksel makinenizden uzak tutarsınız.

Bir sistemi en ideal forma ve içeriğe getirdikten sonra klonlayıp geri dönüş noktaları oluşturabilirsiniz. İşiniz kalmadığında ise hiç iz bırakmadan ortadan kaldırabilirsiniz.

Sadece belli işleri ve görevleri yerine getirmek için kullanacağınız daha izole alanlar oluşturabilirsiniz. Örneğin sadece veritabanı ve kataloglama işlemleri için bir sanal makine oluşturur ve bu makineyi o amaca uygun şekilde modellersiniz.

--

--