Möt praoeleven Nils

Anna Viklund
vkmedia-dev
Published in
2 min readOct 11, 2018

I veckan har vi haft äran att ha en praoelev med oss på utvecklingsavdelningen, nämligen Nils från klass 9 på Grubbeskolan i Umeå. Nils är en riktig musikälskare som lyssnar på “det mesta som inte spelas på radion” och har byggt om sitt rum hemma till en studio. I framtiden drömmer han om att bli ljudingenjör. Första steget blir kanske gymnasieprogrammet Musikproduktion på Midgårdsskolan.

Nils har under sin tid här provat på både programmering och UX-design och kommit med idéer på hur våra produkter kan anpassas för att tilltala personer i hans ålder. Superkul tycker vi! Han har dessutom ställt upp på en intervju om hans vecka hos oss.

Hallå Nils! Vad har du fått göra under din prao på utvecklingsavdelningen?

Hej! Jag har bland annat fått testa på designverktyget Framer X där jag har byggt egna UI-komponenter som jag sedan har satt ihop till klickbara prototyper. Jag har till exempel skapat en liten nyhetsapp med meny och en quizapp med frågor och svarsalternativ. Jag har också fått en liten baskurs i webbprogrammering och fått testa på att skriva HTML och CSS. Nästa steg blir att prova lite JavaScript.

Vad har varit det roligaste?

Det har varit att få testa att lösa problem med kod. Det är som små pussel.

Var det som du trodde att vara på VK Media?

Både ja och nej. Ni utvecklare var lite som jag trodde, ni sitter i saccosäckar och sånt. Jag trodde kanske att det skulle vara lite tråkigt att vara på kontor, men jag har hela tiden fått nya saker att hitta på när jag varit klar med en uppgift.

Skulle du kunna tänka att jobba på en utvecklingsavdelning i framtiden?

Jomen kanske! Skulle jag jobba på ett kontor skulle en utvecklingsavdelning absolut kunna vara ett alternativ. Ni känns lite mer avslappnade jämfört med andra kontorsmänniskor.

Stort tack från alla oss på utvecklingsavdelningen, hoppas vi ses i framtiden!

--

--