Koliko su se stvari promenile

Vladimir Jovanović
Vladimir Jovanović
4 min readDec 20, 2017

Neverovatno je koliko su se stvari promenile u poslednjih 18 godina koliko se bavim dizajnom i programiranjem!

Prekopavajući hard disk u potrazi za određenim fajlom, naišao sam na direktorijum sa starim, zaboravljenim radovima s početka dvehiljaditih. Jedan od tih radova je bio i ovaj kompas.

Kompas napravljen za Srbija Tours International, 2002. godina

Danas on ne izgleda nešto specijalno, ali mi je zanimljiva priča iza njega jer me podseća koliko se posao promenio, zajedno sa Internetom.

Za tadašnji sajt Srbija Toursa, želeo sam da napravim neki upečatljiv dizajnerski element koji je označavao da su oni kompanija za prevoz putnika na relaciji Srbija — Nemačka (kazaljka je zato pokazivala u smeru kao na slici). Kompas mi je delovao dovoljno jednostavno i upečatljivo za te svrhe i zato sam odlučio da on bude motiv koji ću provlačiti kroz dizajn.

Sada već davne 2002. godine, pre nego što su postojali pretraživači poput Google-a, Yahoo-a i Duck-a koji su u pretrazi mogli da nam prikazuju i fotografije željenih veličina, pre nego što su postojali stock sajtovi sa gotovim fotografijama i dizajnerskim resursima, mi dizajneri smo morali sve da pravimo sami. Da ne pričam da smo tada još bili na 56K modemima, koji su imali protok od 4–5KB/s. Preko toga bi i preuzimanje neke slike od par megabajta bila naučna fantastika.

Pored toga što sam tada učio da pravim sajtove i da kodiram HTML, bez online tutorijala i divnih sajtova kao što je Udemy, morao sam da naučim i kako da modelujem u 3D MAXu. Za ovaj gore model to je podrazumevalo da naučim kako da modelujem, pravim materijale, podešavam njihove fizičke osobenosti, kako da podešavam raytracer, kameru, svetla, teksture. Jedini način da se tada nešto nauči je bio direktno iz knjiga, a jedina knjižara koja je prodavala aktuelnu stručnu literaturu je bila Mikro Knjiga. Od njih i dan danas kupujem. Sećam se da sam morao da naručim tu knjigu i dođem po nju nekoliko dana kasnije. Sećam se i da sam svu ušteđevinu potrošio na nju, jer nije bila uopšte jeftina.

Kada sam naučio osnove 3D modelovanja, na matorom Intel Celeronu i 15" CRT monitoru, bilo je potrebno da se srede i teksture za ovaj model. Tada je industrijski standard za vektorsko crtanje bio Corel Draw, a Adobe Illustrator su koristili samo tadašnji hipsteri.

Tekstura kompasa iscrtana u Corel Draw-u

Providni PNG se tada nije koristio (ili ga 3D MAX tada nije podržavao kako treba), već je jedini način bio da koristim TIF format slika. Ova tekstura je morala da bude zaista ogromna, 5000x5000 piksela, jer je i finalni dizajn trebalo da bude te veličine zbog rezolucije za štampu.

Kada je cela scena bila podešena, raytracing je trajao dva dana. Presmešno iz današnje perspektive :)

Desetak dana kasnije, konačno sam napravio model koji sam mogao da koristim dalje u grafičkom i veb dizajnu. Čak sam pravio i animacije u Macormedia Flashu gde se kazaljka lepo pomerala.

Danas dizajn nije ovako komplikovan i mlađi dizajneri možda ne shvataju koliko smo pešaka morali da idemo da bismo došli do jednostavnih rezultata. Siguran sam da bi stariji dizajneri čak i meni mogli što šta da prigovore jer su oni grafički dizajn radili direktno sa filmovima, skalpelima, rapidografima, sve bez računara…

Danas je sve na dohvat ruke, veoma dostupno, lako se dolazi do gotovih fotografija i dizajnerskih elemenata, fontova, tekstura, šablona… šta god da vam treba, tu je. Divna je to stvar i ja neizmerno cenim dokle smo došli, ali uviđam i probleme koji su proizašli iz toga. To je mač sa dve oštrice jer ovakvo obilje vodi u lenjost i umanjenu kreativnost.

Zato danas recimo svi sajtovi liče jedni na druge. Neko je osmislio flat i material dizajn šablone i sada više nema raznolikosti. Svaki sajt je kopija jednog od ova dva pravca. To se oslikava i na front-end programiranje jer retko ko ima volje da napravi nešto svoje, umesto Bootstrap framework-a koji koriste svi.

Zato bih veb dizajnerima uputio izazov — pokušajte da napravite nešto svoje od početka do kraja. Potrudite se da ne liči na ova rešenja koja se svuda provlače. Očajnički nam je potrebna raznolikost i nešto što će odstupiti od ovih ustaljenih i iskreno >>dosadnih<< šablona. Pored zanimljivih kreativnih rešenja do kojih ćete doći, dosta ćete i naučiti i kao dizajneri i kao programeri. Javite se u komentarima sa vašim radovima koje ste napravili “od nule” ;)

Za zanimljivosti iz veb dizajna i programiranja, pratite i moje naloge na društvenim medijima. Zbog Facebook eksperimenata, za sada su aktuelni samo twitter nalog www.twitter.com/vlasterx i ovaj blog, ali ako uspete da se probijete kroz Explore Feed, možete da me pronađete i ovde: https://www.facebook.com/vladimir.webdesign.

Novi sajt je u izradi i biće postavljen na adresama www.bitersen.com i www.webdizajn.org.

Čitamo se ;)

Vladimir Jovanović
Dizajner i programer sa preko 18 godina iskustva

--

--